Terug
HR Services 29-06-23

Groeien in tech-volwassenheid gaat over meer dan tech alleen: ontdek waar jouw organisatie staat

Snelle groei

Door de tech-volwassenheid in bedrijven toe te laten nemen kan HR zich weer bezighouden met waar het ooit voor bedoeld was: mensen. Bram Krijnen, Crowe Foederer: “Veel van onze klanten willen naar een hoger volwassenheidsniveau op HR-gebied maar worstelen erg met de vraag ‘Hoe doe ik dat?’.” Alleen een tech-oplossing aanschaffen is in ieder geval niet het antwoord.

In 10 minuten inzicht in de HRTech-volwassenheid van jouw organisatie

Digitale volwassenheid gaat verder dan de mate waarin HR-processen en administratie gedigitaliseerd zijn. Om tech echt voor je te laten werken, moet je stappen zetten in de hele organisatie. Maar waar begin je? Wat moet je ambiëren? En vooral: wat heb je nodig om dit te organiseren? 

Om hier achter te komen nodigt HRTech Review samen met Crowe Foederer organisaties uit om mee te doen met het HRTech Maturiteitsonderzoek. 

Thomas Vos, Partner HR Technology bij Crowe Foederer: “Wij werken voor bedrijven tussen de 50 en de 3000 werknemers en zien daar veel verschillen in tech-volwassenheid. Zo zijn er nog steeds redelijk grote bedrijven waar, bij wijze van spreken, papieren dossierkasten staan. En we komen ook bij organisaties die wel veel geïnvesteerd hebben in HRTech maar waar de mensen er niet mee kunnen werken.” 

Bram Krijnen, Partner Crowe Foederer HR Services: “Wij willen laten zien hoe ‘volwassen’ jouw organisatie is op het gebied van tech. En ook: welke stappen je zou kunnen zetten om hoger in het maturiteitsmodel te komen. Doe mee met het onderzoek, en je krijgt een beeld. Klinkt simpel en dat is het ook.”

Wegwerken van saaie taken

In het onderzoek worden verschillende aspecten meegenomen: de HRTech architectuur maar ook bijvoorbeeld het team, processen, data en user experience. 

Waarom is dit voor organisaties zo relevant? Het wegwerken van saaie klussen, sneller vinden van talent, verlagen van personeelsverloop, verhogen van betrokkenheid. Het zijn slechts een paar voorbeelden waar tech een belangrijke rol bij speelt.  

Maar ook: “De rol van HR wordt steeds meer strategisch. Dat kan alleen als daar ruimte voor is, dus als HR zich niet bezig hoeft te houden met administratieve taken”, zegt Bram.

HR en AI

Crowe Foederer organiseert samen met HRTech Review in september het jaarlijkse HRTech event: Groeien met HR technologie over de impact van Tech & AI op HR. Tijdens deze middag presenteren ze ook de resultaten van het onderzoek naar de techvolwassenheid bij MKB-bedrijven.

Keynote- spreker is Carlo van de Weijer, general manager van het Eindhoven AI Systems Institute aan de Eindhoven University of Technology (TU/e). Hij vertelt hoe AI het werk van HR-professionals efficiënter, makkelijker en vooral leuker gaat maken.

“De eerste reflex bij verdere automatisering is altijd dat we banen gaan verliezen, maar uiteindelijk wil niemand terug. Wie wil nog letterzetter worden? Het zijn de saaie, geestdodende klussen die we steeds meer wegautomatiseren. Bovendien laat de geschiedenis zien: Hoe meer we automatiseren, hoe meer banen er ontstaan.”

Hij geeft als voorbeeld het verhaal van de Amerikaanse econoom Milton Friedman die China bezocht en daar zag hoe duizenden werknemers met schoppen een kanaal aan het graven waren in plaats van tractoren of graafmachines te gebruiken. “Hij vroeg zijn gastheer, een overheidsbureaucraat, waarom er niet meer machines werden gebruikt. De bureaucraat antwoordde: “U begrijpt het niet. Dit is een niet alleen een infrastructuur- maar ook een werkgelegenheidsprogramma. Waarop Milton antwoordde: “Oh, dan heb ik een beter idee: geef de werknemers lepels in plaats van schoppen.”

Nieuwe banen in HR?

“Werk om het werk zelf kan toch nooit het doel zijn?” Bang voor nieuwe techniek is hij dus niet. “Maar we moeten er wel wat mee”, zegt Carlo: “AI ontwikkelt zich veel sneller dan dat machines dat deden in eerdere automatiseringsgolven. Het is een exponentiële groei – want AI helpt AI slimmer maken. Wij moeten ons dus ook sneller aanpassen.”

Carlo: “Voor HR betekent het dat het alleen maar menselijker wordt. Laatst hoorde ik van een organisatie die een chief happiness officer had aangenomen. Twintig jaar geleden was dat ondenkbaar. De behoeftekant ontwikkelt zich dus snel.” 

Ook Bram ziet dat het vak alleen maar socialer wordt: “Vijf jaar geleden werkten bij ons twee mensen op HR. Het was echt een administratieve unit. Nu zitten we op vijftien man die er alles aan doen om Employer of Choice te zijn en om onze mensen te ontwikkelen. Ik denk zelfs dat HR nog wel verder zal uitdijen, in positieve zin.”

Thomas: “Voorheen kon je een vacature uitzetten en solliciteerden er zeker veertig mensen. Nu heeft een medewerker de bedrijven voor het uitkiezen. Je moet dus echt een aantrekkelijke werkgever zijn wil je nieuw talent aantrekken en behouden.

Onze HR is nu continu bezig met de ontwikkeling van medewerkers, leiderschap, de juiste mensen laten aanhaken. Hoe meer je groeit in tech-volwassenheid, hoe meer HR toegroeit naar waar het voor bedoeld is: mensen.”

Bron