Crowe Foederer is een snelgroeiend accountants & advieskantoor. Twee jaar geleden telde de organisatie nog 450 medewerkers, inmiddels zijn dat er 630 en de organisatie is nog lang niet uitgegroeid. Die groeiambities zijn een pittige uitdaging in de huidige arbeidsmarkt, zou je denken. In dit interview vertellen HR-directeur Francis Jonkergouw en Bram Krijnen, Partner bij Crowe HR Services, waarom ze er alle vertrouwen in hebben dat dit goed komt.
Crowe Foederer is een snelgroeiende organisatie waar verschillende ‘bloedgroepen’ vanuit 7 servicelijnen actief zijn: Audit, Consultancy, Corporate Finance, Financial Services, HR Services, Tax en Technology. De HR-afdeling is de laatste tijd sterk geprofessionaliseerd en gedigitaliseerd onder leiding van Francis Jonkergouw, die in februari 2019 werd aangesteld als HR-directeur bij de organisatie.
“Bij organisaties die hard groeien is er altijd een kantelpunt wanneer je een professionele HR-afdeling nodig hebt”
“Bij organisaties die hard groeien is er altijd een kantelpunt wanneer je een professionele HR-afdeling nodig hebt. Hier was dat punt bereikt net voordat ik kwam en kreeg ik de opdracht dit goed in te richten. Ik ben het team gaan stroomlijnen en heb het verder uitgebreid.”
Eerst ging ze terug naar de basis. Letterlijk alles werd namelijk nog op papier gedaan bij HR. Hierin was dus nog een grote digitaliseringsslag te maken. “Ik raakte in gesprek met Bram die met zijn servicelijn een digitale HR-oplossing uitrolde bij diverse klanten. We kwamen al snel tot de conclusie dat die applicatie prima aansloot op onze behoeften.
We hebben snel doorgepakt en achteraf gezien is dat een zegen geweest, aangezien een aantal maanden na de livegang de wereld op slot ging vanwege de coronapandemie en iedereen noodgedwongen thuis moest werken. Ik zou niet weten hoe we die periode anders hadden moeten doorkomen…”
Van administratie naar strategisch advies
Sinds oktober 2019 is de HR-administratie van Crowe Foederer volledig digitaal. De applicatie is volgens Bram Krijnen heel gebruiksvriendelijk en snel te implementeren. “Het grote voordeel voor HR-afdelingen is dat het de administratie ontlast, processen worden geautomatiseerd, dat er minder fouten worden gemaakt en dat er meer tijd overblijft voor HR-activiteiten die meer waarde toevoegen, zoals strategisch advies, Learning & Development en recruitment. En dat zijn nou net de onderdelen die je HR naar een hoger plan trekken en die ook echt nodig zijn in deze krappe arbeidsmarkt”, licht hij toe.
Dit pakte ook zo uit voor Crowe Foederer zelf. Francis: “We hebben ondanks dat we zo hard gegroeid zijn eigenlijk nauwelijks hoeven investeren in de administratieve rol op de HR-afdeling. Ik ben momenteel erg druk met een overname die we eerder dit jaar gedaan hebben. Dat kunnen we dankzij de digitalisering nu met hetzelfde aantal mensen afhandelen. Voor die tijd hadden we een extra collega aan moeten nemen. We hebben met de digitaliseringsslag bovendien de focus kunnen verleggen van administratie naar strategisch peoplemanagement. We hebben hier nog iedere dag plezier van.”
Tech & Team
Bram benadrukt dat niet al zijn klanten een eigen HR-afdeling optuigen, zoals Crowe Foederer heeft gedaan. “Maar ze willen wel graag een digitaliseringsslag maken en wij adviseren ze daarbij en vervullen soms ook interim-rollen of leiden HR IT-projecten. Doordat wij ervoor zorgen dat de people-kant beter functioneert kunnen onze klanten succesvoller zijn.”
Inmiddels werken er zo’n 90 professionals bij de HR-adviespraktijk, die diensten levert op het gebied van salarisadministratie en adviseert over arbeidsrecht, sociale zekerheid, expats, beloning en functiehuizen. De laatste jaren richten wij ons ook op HR-digitalisering. “We leveren de technologie, adviseren hierover en verzorgen de implementatie, maar we doen ook het support. De combi van HR Tech Services en HR Advies diensten is dan ook gebouwd op een Tech & Team filosofie. Kortom: we zijn HR-businesspartner.”
Maar hoe zorgt Crowe Foederer er zelf voor dat ze tegen de klippen op kunnen groeien in de huidige competitieve arbeidsmarkt – zeker voor financials en IT-specialisten? Francis: “Toen ik hier begon draaide alles om recruitment: geschikte kandidaten vinden was key. Uiteraard is dat een belangrijke pijler van de HR-strategie geworden. Ik ben begonnen met het herstructureren van de afdeling. Er zaten goede mensen, maar er zat weinig structuur in de aanpak en visie. Ik ben daar samen met Bram en de andere Partners van de adviestakken kritisch naar gaan kijken. HR staat namelijk nooit op zichzelf, je moet hierover in gesprek met de business.”
Focus op behoud
Zij waarschuwt ervoor niet alle aandacht naar recruitment te laten gaan. “In deze arbeidsmarkt gaat het zeker ook over het behoud van medewerkers. Als je daar niet in investeert ben je aan het dweilen met de kraan open. Richt je dus ook naar binnen: als het gelukt is om goede mensen binnen te halen, wil je ze ook lange tijd bij je houden en zorgen dat ze in hun rol enthousiast en succesvol kunnen zijn.”
Francis benadrukt dat de arbeidsmarkt in de branches waarin Crowe actief is al veel langer krap is. “Voor ons is er wat dat betreft niet veel veranderd. We hebben aangetoond dat we in staat zijn om autonoom heel goed te groeien.”
Zij is er trots op dat de uitstroom beheersbaar is. Verder is goed gekeken naar de arbeidsvoorwaarden en wat medewerkers belangrijk vinden. “We luisteren goed naar onze medewerkers. Dat zeggen we niet alleen, maar dat doen we ook echt. Door medewerkerstevredenheidsonderzoeken te doen en door regelmatig met elkaar in gesprek te gaan. Tijdens sollicitatiegesprekken vragen we bijvoorbeeld wat de redenen zijn dat kandidaten om zich heen zijn gaan kijken. Daar leren wij van en dat vertalen we door naar ons beleid.”
Onderscheidend op Learning & Development
Daarnaast onderscheidt het bedrijf zich op het gebied van Learning & Development. Op dit moment volgen ruim 135 van de 630 medewerkers een opleiding op kosten van hun werkgever. Er is geen vast opleidingsbudget per medewerker, maar er wordt individueel gekeken naar de wensen en behoeftes van medewerkers. “We werken met veel opleiders samen omdat we medewerkers de vrijheid willen geven om die instantie te kiezen die bij hem of haar past. We geven onze medewerkers sowieso veel vrijheid. Ook als het gaat om aan welke projecten ze willen werken of bij welke klanten ze willen zitten.”
Volgens Bram is een ander belangrijk onderscheidend aspect lef en ondernemerschap. “Wij durven stappen te zetten waar andere accountantskantoren van onze omvang in de basis vaak behoudender zijn.” Dat zorgt voor een unieke dynamiek en energie. Er wordt daarnaast veel samengewerkt tussen de verschillende specialismen. “Wij stimuleren het multidisciplinair werken enorm. Bij de HR adviespraktijk hebben we 1 propositie en 1 team. Dat is een heel aantrekkelijk verhaal voor je werving. Dit jaar hebben we veel nieuwe collega’s mogen verwelkomen.
Ik hoor vaak terug dat ze voor ons kiezen, omdat ze in een multidisciplinair team willen werken. Je hebt een breed takenpakket, er wordt nauw samengewerkt en je kunt je op meerdere vlakken ontwikkelen. Een overstap naar een voor jouw interessante discipline is snel gemaakt. Op die manier kan je mensen langer aan je verbinden”, licht Bram toe.
Jezelf kunnen zijn
Last but not least is het ‘gewoon fijn werken’ bij de organisatie, beamen beiden. En die factor moet je niet onderschatten benadrukt Francis. “Je kunt allerlei dingen op orde hebben, maar als je geen leuk team hebt met fijne collega’s en je niet jezelf kunt zijn dan is er te weinig binding.”
Bij het werven van nieuw talent letten zij er dan ook op dat er een goede match is tussen de kandidaat en het DNA van de organisatie. “Je moet beschikken over de juiste combinatie van hard- en soft skills. Daarnaast moet je het fijn vinden om te werken bij een hard groeiende organisatie die constant in beweging is. Je mag bij ons anders zijn en dat betekent dat je ook moet kunnen samenwerken met mensen die heel andere interesses hebben en er anders uitzien dan jij. Wij zoeken niet alleen maar gelijkgestemden. Een open mind is een vereiste.”
Volgens Francis is het bij het werving- en selectiebeleid belangrijk om intern waar te maken wat je naar buiten uitstraalt. “Bij filmpjes die we maken voor Insta en LinkedIn hebben onze eigen medewerkers veel eigen inbreng. Dat zorgt ervoor dat het echt is. We maken ook minimaal gebruik van werving- en selectiebureaus. We hebben geïnvesteerd in onze naamsbekendheid en onze campusrecruitment staat. Kortom: we zijn klaar om verder te groeien.” Daar is Bram het mee eens: “De organisatie staat, de HR-afdeling is geprofessionaliseerd en gedigitaliseerd, we hebben een sterke propositie en dat is lekker voor medewerkers én andere adviesbureaus om aan te haken. Dus laat die toekomst maar komen. Op naar die 1000 man!”