Nuance 18 Banner Nieuwsbericht Column Erik Kolthof
18 augustus 2020

Nuance 18: Column Erik Kolthof

‘we zijn groot geworden door klein te blijven’

Begin maart zegde ik mijn baan als innovatiemanager bij de beroepsorganisatie voor accountants op. Met de lockdown begon, net als voor vele anderen, een periode van thuiswerken. Ik nam afscheid van collega's via een zoom-receptie. Ik kon niet even op vakantie om af te schakelen en bij te tanken voor de nieuwe uitdaging. Nee, de laatste vakantiedagen werden gebruikt om klussen te doen die je het liefst zo lang mogelijk uitsltelt, zoals plinten schilderen op zolder. Ik ontving veel gelukwensen vanuit mijn netwerk voor mijn nieuwe baan, soms met het bijzinnetje 'jij durft, om in deze onzekere tijd van baan te wisselen.

Geluk bij een ongeluk

Vrijdag 1 mei werd mijn eerste werkdag als corporate sales en marketing manager. Een geluk bij een ongeluk was dat veel mensen meer tijd hadden om kennis te maken dan ik had verwacht. Toch nog een klein voordeeltje in de corona-tijd. De ontvangst was hartelijk. Een van krachten van Crowe Foederer, customer intimacy, was ook direct merkbaar voor mij als nieuwkomer.

In de accountantswereld kent iedereen Crowe Foederer als een innovatief accountants- en advieskantoor met een visie waar het vak naartoe gaat. Daarbuiten merk ik dat de naamsbekendheid voor verbetering vatbaar is. ‘Krauw of Cro-we, hoe moet ik het uitspreken?’ vraagt menig finance director belangstellend. ‘Nee, het is het Engelstalige woord voor kraai’, zeg ik geduldig via Whatsapp, Skype of andere online media. Ik appelleer aan het SNS/Volksbank gevoel: ‘we zijn groot geworden door klein te blijven’ en Crowe is de nummer 8 van de wereld als ik met een grotere organisatie spreek. Het logo van Crowe, de Pinnacle, vond ik van het begin af aan een boeiend onderwerp. We willen met dit logo service, kwaliteit en integriteit symboliseren naar klanten en medewerkers. De Pinnacle staat voor het hoogst haalbare niveau. Het logo symboliseert onze toewijding in het streven naar uitmuntendheid en voortdurende verbetering. De visuele kenmerken van een pijl of een komeet staan voor een snelle en persoonlijke service. En de witte ruimte onderaan de Pinnacle, die lijkt op een stilistische berg die kracht en kwaliteit uitstraalt.

Een totaal andere invalshoek voor Crowe komt uit de spirituele wereld. De kraai wordt door veel mensen geassocieerd met de dood. Dit klopt ook, in de zin van een opruimer. Maar hij is ook schepper, heeft een eigen, uniek geluid, is herkenbaar en wijs. Hij ziet soms dingen die anderen nog niet zien, horen of voelen. Kortom, een vooruitziende blik. Deze laatste ‘krauw’-interpretatie sprak mij, als groot voorstander van innovatie, voor indiensttreding het meeste aan. Mijn eerste maanden bij Crowe hebben me hierin zeker niet teleurgesteld.