Thuiswerktips Header
22 maart 2020

6 tips voor thuiswerkers

Thuis werken kan een behoorlijke uitdaging zijn. Maar met deze 6 essentiële tips kom jij de dag goed en productief door!

Het zijn ingewikkelde tijden waar we mee moeten dealen. Door de Corona uitbraak zijn veel mensen verplicht om vanuit huis te werken. Lastig, want hoe ga je om met al die afleiding en vrijheid? Met deze 6 tips maak jij van je thuiswerkdag een uiterst productieve werkdag.

1. Maak een dagplanning

Wanneer je thuis werkt is het goed om een planning te maken van wat je allemaal wilt gaan doen op die dag. Maak een to-do lijst en bepaal welke taken prioriteit hebben. Begin eerst met de belangrijkste zaken, want in de ochtend heb je vaak de meeste energie en concentratie.

2. Neem korte pauzes

De concentratieboog van een mens is beperkt. Stress, slaap, leeftijd en gebruik van bepaalde medicijnen hebben invloed op je concentratievermogen. Het is goed om in ieder geval om de 2 uur een korte pauze te nemen. Hierdoor werk je gedurende de dag efficiënter en kun je meer taken van je to-do list afstrepen. Tip voor een korte break: Drink digitaal een kopje koffie of thee met een collega. Het hoeft niet altijd over werk te gaan!

3. Laat je niet afleiden

Wist je dat wanneer je wordt onderbroken het gemiddeld 25 minuten duurt om je taak te hervatten? Zorg voor zo min mogelijk afleiding. Leg je telefoon weg, open je mail gedoseerd en creëer een werkplek waar anderen je niet storen. Maak duidelijk afspraken met je partner en/of kids zodat je ongestoord kunt werken.

4. Houd een vast ritme aan

Structuur is heel belangrijk voor ons. Sta iedere dag op dezelfde tijd op en voorkom dat je te lang doorwerkt. Probeer zoveel mogelijk je normale kantooruren aan te houden. Ga niet midden op de dag douchen, poetsen of de was doen. Het is een ‘gewone’ werkdag, dus benader het ook zo.

5. Zorg voor comfort

Op de bank zitten met de laptop op schoot is misschien verleidelijk, maar zeker niet goed voor jouw rug. En productief word je er ook niet van. Heb je thuis geen aparte werkplek? Ga dan aan de keukentafel zitten, maar zorg er wel voor dat die zo leeg mogelijk is. Een rustige omgeving maakt dat je beter kunt werken.

6. Niet naar buiten? Dan maar thuis wat bewegen!

Nu ook de sportscholen gesloten zijn heb je de perfecte smoes om niet te gaan sporten. Maar je kunt thuis ook heel makkelijk een goede work-out doen. Doe bijvoorbeeld de work-out van 15 minuten samengesteld door Menshealth. Zo blijf je ook tijdens de Coronacrisis fit en weerbaar.

https://www.menshealth.com/nl/fitness/g23357191/sportschool-dicht-zo-train-je-al-je-spieren-thuis/

Hopelijk heb je iets aan deze tips en kom jij de komende tijd goed door. Vergeet niet dat thuiswerken ook zo zijn voordelen heeft. Geen dresscode, geen reistijd en je kan je eigen tijd indelen. Succes!

Bronnen:

https://lifehacking.nl/10-tips-voor-productief-thuiswerken/ 
https://www.monsterboard.nl/carriere-advies/artikel/met-deze-6-handige-tips-word-je-een-pro-in-thuiswerken
https://www.ad.nl/ad-werkt/een-mail-haalt-je-25-minuten-uit-je-concentratie~aba83216/