Blue Monday Social
20 januari 2020

4 tips tegen Blue Monday

Wil jij van de meest deprimerende dag van het jaar een leuke dag maken? Met onze 4 tips lukt het!

De feestdagen zijn voorbij, de dagen zijn kort en de zomer is nog ver weg. Van al je goede voornemens is nog maar weinig over. Blue Monday is volgens Brits psycholoog Cliff Amall de meest deprimerende dag van het jaar. Met onze 4 anti-somberheid tips wordt dit misschien wel je aangenaamste maandag ooit!

Tip 1: Vergeet je goede voornemens niet

Een van de boosdoeners voor het Blue Monday fenomeen zijn onze goede voornemens. Vaak zijn we ze rond deze tijd alweer vergeten. Geef niet op, het is nog lang niet te laat. Zet door! Besef dat je destijds een goede reden had voor je goede voornemens.

Tip 2: Eet gezond

Wanneer je een gevarieerd dieet volgt en voldoende vezels en groentes eet dan verlaagt dit je depressieve klachten. Start je dag met een gezond ontbijt, eet voldoende groentes en fruit tijdens je lunch en je Blue Monday wordt zomaar een stuk zonniger.

Tip 3: Ga naar buiten

Tijd doorbrengen in de buitenlucht heeft een positief effect op je stemming. Onderzoek wijst uit dat tijd doorbrengen in de natuur angst en depressieve gevoelens verminderen. Misschien toch maar even een half uurtje wandelen tijdens de lunch?

Tip 4: Sporten

Tijdens Blue Monday maakt ons lichaam teveel stresshormonen aan. Door een half uurtje te knallen in de sportschool maak je zogeheten geluks-stofjes aan die het stresshormoon afbreken. Toch maar even naar de gym vanavond?

Bronnen: