Kwaliteit en de borging van kwaliteit van onze dienstverlening is een van de belangrijkste facetten van onze organisatie en de jarenlange aandacht hiervoor en investeringen hierin hebben geleid tot een robuust systeem van kwaliteitsbeheersing binnen Crowe Foederer. De kwaliteitsambitie en het kwaliteitsbeleid zijn gedefinieerd en schriftelijk vastgelegd in ons strategisch plan 2021-2026. We onderscheiden de volgende kwaliteitspijlers:
De eerste 2 pijlers zijn de hard controls van kwaliteit en pijler 3 is de soft control van kwaliteit. Met hard controls wordt bedoeld dat deze meetbaar zijn omdat normen ten grondslag liggen aan de kwaliteitseisen. De routinematige processen binnen onze organisatie bevinden zich met name in pijler 1 en 2.
De uitkomst van pijler 3 is een tevreden klant die zijn vragen beantwoord ziet binnen een passende prijs-kwaliteitsverhouding. Dit kan een dienst zijn voortvloeiende uit het routinematige proces maar veelal ook niet-routinematig. Feit blijft dat de hard controls van 1 en 2 onverminderd van toepassing zijn maar dat de klanttevredenheid ook sterk bepaald wordt door andere factoren die, veelal, niet genormeerd zijn.
Crowe Foederer kent een corporate kwaliteitsaanpak welke onder verantwoordelijkheid staat van onze Corporate Commissie Vaktechniek (CVC) en die hieronder is weergegeven. Deze commissie is verdeeld naar de verschillende service Lines met hun eigen vaktechnische normen en standaarden alsmede een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid vanuit ons multidisciplinaire benadering.
De belangrijkste doelstellingen van CVC en haar onderliggende (sub)commissies voor de komende jaren zijn:
Het multidisciplinaire karakter van onze dienstverlening vereist een juiste synchronisatie van de inzet van professionals en specialisten op een specifieke opdracht. Het borgen van de multidisciplinaire kwaliteit is daarom een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid onder leiding van de relatiepartner binnen het stelsel van kwaliteitsbeheersing van de organisatie. Het succesvol toepassen van deze multidisciplinaire samenwerking wordt georganiseerd via onze MDST-aanpak waar MDST staat voor Multidisciplinaire Serviceteams. De multidisciplinaire inzet van professionals is afhankelijk van de aard en omvang van de opdracht en derhalve zeer klant specifiek. Een voorbeeld van MDST is de audit van een jaarrekening. In de toenemende omvang en complexiteit van organisaties kan een audit niet enkel meer met financials worden uitgevoerd. De impact van automatisering maar ook het aandeel van zaken zoals wetgeving, fiscaliteit en HR vereist een multidisciplinaire aanpak volgens MDAT (multidisciplinaire audit teams) om een kwalitatief voldoende oordeel te kunnen geven over de betrouwbaarheid van de jaarrekening als geheel. Een en ander uiteraard onder de verantwoordelijkheid van de relatiepartner, in dit geval de audit partner.
Een MDST planning is een grid waaruit de inzet en bijdrage van professionals vanaf opdrachtaanvaarding tot en met oplevering/realisatie blijkt.
Het kwaliteitsbeheer rondom audit opdrachten zal verder nog extra aandacht nodig hebben vanuit de maatschappelijke, politieke en beroeps technische discussie rondom de kwaliteit van de audit. Crowe Foederer heeft daarvoor een roadmap waarin de kwaliteit voor de dienstverlening in het algemeen maar specifiek voor de audit wordt geborgd. Een dergelijke roadmap is en maakt onderdeel uit van de voortdurende beoordeling en eventuele verbetering van de kwaliteitsbeheersingsmaatregelen. Verdere focus op kwaliteit zal ook leiden tot verdere investeringen in de organisatorische beheersing daarvan. Zowel voor Commissie Vaktechniek als voor Compliance.
Het toezien op de naleving van de kwaliteitsbeheersingsmaatregelen vindt plaats door onze compliance officer. De werkzaamheden van de compliance officer zijn opgenomen in een uitgebreid compliance programma.
Als organisatie blijven we investeren in de organisatie en bezetting van Vaktechniek en Compliance.
Terug naar Helder verslag 2023