Nuance 18 Banner Nieuwsbericht Dutz Eyewear Roland Vandermeulen
18 augustus 2020

Nuance 18: Dutz Eyewear

Het kopen van een bril moet een feestje zijn. Dat is al vijftien jaar de filosofie achter het oer-Nederlandse Dutz-verbastering van Dutch Eyewear. Het Osse bedrijf, waar - hoe kan het anders - oranje zegeviert, staat al enkele jaren in de top drie van Nederland.

Laten we maar meteen met de meest prangende vraag beginnen: hoeveel brillen heeft Roland Vandermeulen zelf? Hij lacht. “Een stuk of dertig. Valt best mee toch? Je zult mij niet met de gekste bril van mijn collectie zien lopen. Ik hou van ingetogen. Doe maar gewoon...” Vandermeulen kwam eigenlijk per toeval in de brillen terecht. Via het bankwezen, waar hij onder meer beleggingsspecialist werd, ervaarde hij dat hij echt een praktijkmens is. “Ik kan op een natuurlijke manier goed met klanten omgaan, waarbij mijn motto betrouwbaarheid, loyaliteit en partnerschap is. Je moet je klanten zeker niet bedotten. Maar ik zou nooit het type vertegenwoordiger kunnen zijn die z’n voet tussen de deur wringt. Dat voelen klanten aan. Of je nou verzekeringen of kattenbakkorrels verkoopt. Dat maakt niks uit. Als je maar jezelf bent. Dat zit in mij.”

Even terug naar de bank

Op een gegeven moment werd hij met zijn team door een andere bank weggekocht. “We kregen een pand, mochten het zelf inrichten en bepalen wat we gingen verdienen maar… we moesten binnen twee jaar break-even zijn. Dan ga je dus ondernemen. Weliswaar op kosten van een ander, maar je gaat bewust bedenken dat je veel geld kan gaan uitgeven en jezelf heel duur maken maar uiteindelijk moet je wel je doel bereiken. Dan ga je meteen realistisch schakelen. Daar is mijn ondernemerseigenschap losgekomen.”

Een stapje terug

Na twee jaar werd de bank overgenomen en werd het personeel ontslagen. Vandermeulen kreeg een jaarsalaris mee en besloot met vrouw en zoon (toen 2) op wereldreis te gaan. Ze vertrokken naar Maleisië en reisden rond in Australië, Nieuw-Zeeland, het Caribisch gebied en Amerika. “De tien maanden vlogen voorbij. Een enorme belevenis.” Tijdens die reis nam de Dutz-eigenaar zich voor om niet meer zo hard voor een ander te gaan werken, en zeker nooit meer voor een bank. Solliciteren was nog niet zo makkelijk, want hij wilde stappen terug doen. Dat vonden werkgevers maar vreemd. In 2004 vond hij een baan als brillenvertegenwoordiger. “Ik kreeg brillenkoffers en moest opticiens gaan bezoeken. Toen ben ik gaan doen wat ik al die jaren daarna ook heb gedaan: aardig zijn tegen klanten, iedereen in zijn of haar waarde laten. Niks opdringen. Die houding beviel de werkgever niet goed. Dat liep na een jaar uit de hand, want ik zeg daar iets van. Ik ben geen meeloper. Maar ik had ondertussen al gezien dat dat kunstje niet zo moeilijk is: je gaat naar China, koopt daar brillen en die verkoop je hier voor het drievoudige”, zegt Vandermeulen en voegt er snel aan toe: “Zo simpel is het natuurlijk niet, maar dat dacht ik toen wel.”

Lees hier het volledige artikel