Nuance 18 Banner Nieuwsbericht Antonius Vesselheads
18 augustus 2020

Nuance 18: Antonius Vesselheads

“Wij willen niet concurreren met lagelonenlanden, wij kiezen ervoor om specialist te zijn”

Aan de haven van Maasbracht liggen de immense loodsen van Antonius. Het vonkt en knettert rond de mannen die de zware machines bedienen. Staal is stug, maar buigt uiteindelijk voor het doorzettingsvermogen van de metaalbewerkers en engineers. Dat het bijna 85 jaar oude bedrijf noeste arbeid en ambacht ademt, betekent niet dat de tijd er heeft stilgestaan. Integendeel.

Trots

“Antonius is gespecialiseerd in het 3D-vervormen van staal naar complexe halffabricaten en eindproducten. We creëren bodems (deksels van opslagtanks of procesvaten), kegels en venturi’s, soms wel ter grootte van een half voetbalveld. Maar je zou ons bedrijf ook kunnen kennen van het Nationaal Monument MH17”, legt een zichtbaar trotse managing director Richard Hamersma uit. “Onze opdrachtgevers zijn met name apparatenbouwers voor de petrochemie, bedrijven in de transport- en farmaciesector en energieopslagbedrijven. We opereren vaak in een nichemarkt.”

Internationale aanpak

“34”, valt Richards compagnon Rob Derix in. “Ik heb ze geturfd: we hebben klanten in 34 landen, verspreid over alle continenten. Uitdagend? Och, als je zaken kunt doen in sommige Europese landen, kun je het overal”, lacht de ondernemer uit Horst. Derix kan het weten, want hij is als sales director verantwoordelijk voor de commerciële kant van de bedrijfsvoering en stuurt het team van accountmanagers aan. “Onze producten gaan naar klanten die niet voor een dubbeltje op de eerste rang hoeven te zitten. We willen namelijk helemaal niet concurreren met lagelonenlanden. Wij kiezen ervoor om specialist te zijn. Daarom vind je bijvoorbeeld een uitlaatsysteem van Antonius in Amerikaanse kustwachtschepen. Deze vaartuigen hebben de afmeting van een binnenvaartschip, maar halen, met de vliegtuigmotoren aan boord, met gemak 90 kilometer per uur. Blijft leuk om te zeggen, dat we samenwerken met vliegtuigmotorbouwer Rolls Royce.”

Lees hier het volledige artikel