Nuance 17 Banner Nieuwsbericht Hag
31 maart 2020

Nuance 17: coverinterview HAG

HAG: Creatief familiebedrijf

In de loop der tijd is Holland Art Group (HAG) van een prentengalerie uitgegroeid tot een creatief familiebedrijf met de focus op kunst, waarin inmiddels de tweede generatie actief is.

HAG telt nu vier Stroekens: vader Frank – een van de grondleggers van het bedrijf – is nog steeds actief betrokken, terwijl zoons Tijmen (38, zo’n vijftien jaar in het bedrijf), Ties (33, zo’n tien jaar) en Just (29, ruim vijf jaar) er ook alle drie werken.

Creatief

HAG beweegt met de tijd mee, aldus Tijmen: „Kunst was altijd onze core business. Maar dat blijft een luxeproduct. Om creatief om te gaan met bijvoorbeeld de crisis, hebben we natuurlijk wel verder gekeken. We zijn omgebogen naar een allround creatief bureau. Wat we doen is zo breed dat ik ben opgehouden er één etiketje op te plakken. We bedenken concepten en campagnes, maken huisstijlen en communicatiemiddelen; allemaal creatieve manieren om producten en bedrijven in de markt te zetten, maar wel kunstgerelateerd. We hebben bijvoorbeeld in samenwerking met het Kröller-Müller Museum voor een leasemaatschappij in de mobiliteit het evenement Art Cars neergezet. We hebben hiervoor kunst-auto’s uit de hele wereld van grote namen uit de kunst bij elkaar gebracht.”

Rode draad

Van oudsher is en blijft kunst de rode draad en zijn er veel – innige – contacten met kunstenaars. Dat geldt met name voor Just’s werk als art advisor: „Ik adviseer bij en regel aankopen, ben regelmatig in Londen en werk bij veilinghuizen. Onder meer door mijn opleiding Art & Business bij Sotheby’s Institute of Art ben ik hierin gespecialiseerd. Ik wil graag nog meer binnen- en buitenlandse ervaring opdoen en ooit nog een galerie onder onze naam neerzetten.”

Lees hier verder