Jef Foederer stichtte het gelijknamige, Eindhovense accountantskantoor in 1961. Inmiddels is het bedrijf lid van een Internationaal netwerk van experts, Crowe Global. ‘Crowe’ telt 620 medewerkers verspreid over het hoofdkantoor in Eindhoven en vestigingen in Amsterdam, Lelystad, Oostzaan, Bladel alsmede kantoren in Roermond, Venlo en Venray. De omzet voor dit jaar gaat richting de zeventig miljoen euro. Crowe is allang niet meer alleen een accountantskantoor maar ook actief op gebied van belastingadvies, human resources, informatietechnologie en data analyse.
Om het aanbod van HR-diensten te vervolmaken werd eerder dit jaar het Personeel Diensten Centrum in Veghel overgenomen. PDC is een gecertificeerde Arbodienst en met name gespecialiseerd in vitaliteit en verzuimbeheersing. En onlangs volgde Contour Accountants in Venlo en Venray, om de Limburgse markt beter te bedienen oftewel om in deze regio een echt Limburgs profiel te krijgen, aldus Johan.
In totaal gaat het om een uitbreiding van zo’n tachtig werknemers. Hij verwacht dit jaar ook nog zo’n honderd tot honderdvijftig nieuwe medewerkers toe te voegen aan het personeelsbestand. ,,Het gaat echter niet om de omvang als doel op zich, maar om jong talent de kans te geven om door te groeien. Als mensen zich door ontwikkelen maar je organisatie groeit niet, dan loop je vast.”
Nuance
Johan Daams is tien jaar bestuursvoorzitter. Hij is met mede bestuursleden Hugo Everaerd en Marc Daemen verantwoordelijk voor de koers van Crowe. Zo brengen wij alweer sinds 2015 vier keer per jaar de bedrijfsglossy Nuance uit, om in verbinding te blijven met klanten en prospects, maar vooral ook de eigen medewerkers. Tegen de online-trend in. ,,We zijn ook wel een beetje eigenwijs, tegendraads. Hoe gaan wij communiceren maar wel via een medium dat niet online is, in tegenstelling tot social media en nieuwsbrieven? Wij wilden graag iets tastbaars maken.
Het blad moet iets zeggen over wie wij zijn, waarom wij dingen doen. Het is er vooral ook gekomen voor de verbinding met onze klanten, van onze klanten met onze kantoren én voor onze medewerkers. Het heet Nuance omdat de wereld niet zwart-wit is. Je moet altijd naar de nuance kijken.
Het gaat om de beleving van het Crowe-gevoel. Het is geen promotieblad. Het magazine draait om de persoonlijke verhalen van mensen. Het moet kwaliteit uitstralen, want een fysiek blad wordt kritischer bekeken dan digitale communicatie. We willen dat het goed is, zowel qua inhoud als vorm. Je wordt toch afgerekend op de laatste uitgave. Maar ik mag wel zeggen dat het een succes is geworden, het krijgt meer bekendheid. Ik zou het liefst de oplage verdubbelen, of nog meer bladen uitgeven.”
Nuance geeft vooral ook aan dat Crowe anders is, stelt Johan: ,,We zijn erg sturend, met een duidelijke strategie. We moeten onze mensen meenemen in die ontwikkeling. Het gaat om het doel en het resultaat, maar iedereen heeft een rol. En het moet wel leuk blijven om hier te werken!”
Bovenal staat de mens in het algemeen en de klant in het bijzonder centraal. Om in te spelen op de complexer wordende klantvragen breidt de dienstverlening zich voortdurend uit. Crowe specialiseert zich in toenemende mate in fiscale advisering, human resources en nieuwe technologieën. Mensen, kennis en kunde, in combinatie met een solide betrouwbaarheidsreputatie, vormen de ware kracht van Crowe, aldus de site. De uitbreiding van de dienstverlening is het gevolg van de behoefte van klanten. Waar het midden- en kleinbedrijf vaak nog goed kan worden geholpen met persoonlijk advies hebben grote bedrijven de aandacht nodig van experts op velerlei gebied.
Het hoofdkantoor van Crowe is middenin in een ondernemersklimaat gevestigd dat floreert. Zo mag de Brainportregio Eindhoven gerust worden genoemd. Dat geldt ook voor onze vestiging in Amsterdam die zich met name richt op de Internationale dienstverlening. Samen met de andere vestigingen is Crowe daarmee stevig vertegenwoordigd in de metropoolregio’s van Eindhoven en Amsterdam. Met als gevolg grote behoefte aan nieuw en hoog opgeleid personeel. De aandacht gaat uit naar jong talent dat van het hbo of de universiteit komt. Verbinding met talent is bewust beleid bij Crowe. Tien jaar geleden startte Crowe daarom met een talentenfonds. ,,Dat was toen meer gericht op kunst en cultuur en ontstond als reactie op de bezuinigingen in die sector. Ook reiken we elk jaar tijdens lichtfestival GLOW in Eindhoven de Crowe Talent Award uit.
De Crowe Foundation richt zich op nationale en regionale initiatieven. We steunen bijvoorbeeld de IMC weekendscholen verdeeld over het land maar hebben ook aandacht voor mensen met een beperking, samen met het Sport Gehandicapten Fonds. Daar gaan onze medewerkers naar basisscholen met (S)Cool on Wheels om aandacht te vragen voor omgaan met beperkingen. Onlangs hebben we ook een rolstoelbasketbalwedstrijd georganiseerd tussen de profs van Heroes Den Bosch en een team van Stichting BEN, met tieners die ondanks hun beperkingen op een heel mooie manier kunnen sporten.
“Als bedrijf van deze omvang vind ik dat wij onze maatschappelijke bijdrage moeten leveren. Het gaat om elkaar iets gunnen, en samenwerken. Dat is een werkwoord. Samen werken aan een gemeenschappelijk doel. En ondertussen jezelf kunnen zijn en blijven in een veilige omgeving, waarin het leuk is om te werken en waarin mensen open en eerlijk kunnen zijn naar elkaar. Dat is toch wel de belangrijkste waarde van het kantoor.”
Investeren in jonge mensen is investeren in de toekomst, stelt Johan, en dus ook de toekomst van Crowe. ,,Wij hebben niet alleen een leuk vak, wij zijn vooral ook voor gelijke kansen in de maatschappij, en in het bedrijf, zoals een betere verhouding man-vrouw. Luisteren naar de jongere generatie zonder de belangen van de oudere uit het oog te verliezen.”
Herkenbaar en vindbaar zijn in elke regio is belangrijk voor Crowe. Soms gebeurt dat ongewild op een negatieve manier, zoals onlangs toen het kantoor werd gehackt en in gijzeling genomen. Dit betekent dat criminelen toegang tot delen van het systeem heeft versleuteld waardoor je niet of maar beperkt kunt werken. Ze vragen een losgeld dat zomaar een paar procent van je omzet kan zijn. Johan kan bedrijven niet genoeg waarschuwen voor het risico van hacking met als gevolg enorme financiële schade als het slecht uitpakt. ,,En het gebeurt elke dag in Nederland, in elk geval veel vaker dan wij denken, of bekend wordt gemaakt.”
Het open raam in de muur van digitale bescherming die veel bedrijven optrekken, is de phishing mail. Deze ziet er tegenwoordig zo sophisticated uit dat medewerkers de e-mail vaak zonder nadenken openen. Johan: ,,De mails zien er geloofwaardig uit, ze zijn logisch, er worden namen genoemd van collega’s. Er hoeft maar één medewerker op zo’n mail te klikken en ze zijn mogelijk binnen. Het was één van de slechtste periodes uit mijn werkzame leven. Wij beschikken over vele vertrouwelijke gegevens van klanten, dus je betrouwbaarheid als kantoor is onmiddellijk in het geding. Je weet niet waarin ze zitten of wat er precies plat is gelegd.
Gelukkig blijkt onze bewaking ze gestoord te hebben, waardoor zestig procent van de applicaties het gewoon deed. Achteraf bleek bovendien dat onze beveiligingsmaatregelen veel ellende hebben voorkomen. Maar voordat je daar achter bent, ben je al gauw drie, vier dagen verder. En doordat er geen e-mail mogelijk was bleek pas hoe belangrijk deze is voor de interne communicatie en onze medewerkers te informeren. Gelukkig konden we terugvallen op alternatieve communicatiemiddelen en op het aanpassingsvermogen van onze medewerkers. Een goede cyberverzekering is daarnaast enorm belangrijk. Niet alleen als financiële dekking maar ook doordat zij zeer snel konden opschalen met top-experts. Dezelfde dag kwam een team van professionals om de boel helpen te herstellen samen met ons eigen cyberteam. Zij zoeken uit wat er precies is gebeurd. Dat moet je wel weten voordat je de back-ups terugzet.
Wij verloren uiteindelijk één dag aan werk. Alles wordt nagelopen en het systeem wordt helemaal geschoond via een zogenaamde ‘wasstraat’. Dat duurde ook zo’n vier dagen. In totaal kwamen we op zo’n acht dagen dat we uit de lucht waren. Na een goede week waren we weer up and running. Dat is ontzettend snel. Al met al is het een vervelende periode waarin het bedrijf is overgeleverd aan anderen, waarin de ene helft kan werken maar de andere niet.
Het kan iedereen overkomen. En wij waren al behoorlijk beveiligd. Wij zijn vaak toch nog naïef, openen simpel een mailtje maar de impact is enorm. Gelukkig lag er geen vertrouwelijke informatie van onze klanten op straat en hadden we goede, actuele back-ups waardoor de schade beperkt was.
De Brainportregio heeft een hoog technologisch en industrieel profiel, met bedrijven als ASML en Philips. En dus zijn professionele, criminele organisaties hierin geïnteresseerd. , aldus Johan. ,,Maatschappelijk proberen we het cyberprobleem uit een soort van schaamte weg te stoppen, klein te maken. Dat moeten we juist niet doen. We moeten het groot maken zodat mensen zich meer bewust zijn van het risico, de impact én de omvang.”