Het was een moedig besluit van Johan Daams in 2014 om een eigen kwartaalmagazine uit te geven. En dat niet alleen, het was misschien nog wel veel moediger om te kiezen voor een journalistieke formule.

Ten eerste waren papieren mediaproducten dood verklaard. Het was een kwestie van tijd voordat online communicatie alle papier zou hebben verdrongen. Kranten en tijdschriften hadden geen toekomst meer. Ten tweede liep je het risico om met journalisten als schrijvers het paard van Troje binnen te halen. Ze zijn immers gewend om vanuit een onafhankelijke positie te opereren. Het laatste wat ze willen is om de content vanuit een bepaald belang voorgekauwd te krijgen. Ze zijn immers journalist, geen notulist.

In april 2015 verscheen de eerste editie van Exquis, de voorganger van Nuance. Glossy, met 32 pagina’s bescheiden van omvang en met nietjes bij elkaar gehouden. In het nummer verklaart Johan zijn beweegreden: Crowe Foederer staat middenin de samenleving en wil aan medewerkers en klanten laten zien ‘wat wij belangrijk vinden bij het succesvol zijn’. En daarbij zocht hij naar ‘een platform waarop onze boodschap langer doorgalmt en zichtbaar blijft dan binnen de hectiek van de social media’. ,,Een tijdschrift is, met de juiste vorm en inhoud, veel tastbaarder dan social media, dat laten mensen langer liggen. Wij kiezen voor een kwaliteitsblad.” Aldus Johan.

Bedrijfsglossy

Nuance is de meest luxueuze ‘bedrijfsglossy’ die ik ken. Dat betreft vooral de look & feel. De formule is onveranderd. Anno 2022 maken we Nuance nog steeds volgens journalistieke principes. Het komt de inhoud ten goede en vergroot de geloofwaardigheid van de uitgever. Natuurlijk heeft Crowe een belang maar Johan laat ons vrij in de gesprekken die wij met mensen voeren. Sterker nog: hij wil vooral niet dat ‘Crowe ervan af druipt’.  Natuurlijk is er wel eens discussie over een onderwerp of de aanpak van een verhaal. Dat hoort bij het creatieve proces.

Ik feliciteer Crowe met deze 25e editie van Nuance. Het is elke keer opnieuw een uitdaging om het blad te maken volgens de gestelde uitgangspunten, samen met de betrokken medewerkers. We houden elkaar in een prettig evenwicht. De kracht van Crowe zit ‘m wat mij betreft vooral in het bewustzijn dat je niet per se hip, hot and happening hoeft te zijn om je doelgroep te bereiken. Dat je bewust kiest voor kwaliteit en inhoud, ook al is het op analoge wijze, offline. Crowe zoekt de nuance in de communicatie met zijn achterban door het opwekken van nieuwsgierigheid via lekker ouderwets vakwerk. Meer weten? Lees Nuance.

Hans Matheeuwsen,

Redactioneel manager

Vraag hier de Nuance gratis aan