Van niets naar iets in 5 weken

Paschal Connolly en Marianne Effting werken al 19 jaar samen bij vliegtuigschoonmaakbedrijf Klüh Nederland, Connolly als Managing Director en Effting als assistent Operational Manager. Binnenkort neemt Effting de leiding over van Connolly, die met pensioen gaat. Zij gaat dan het bedrijf runnen; hij gaat de Camino naar Santiago de Compostella in Spanje lopen.

Dutchport

Effting en Connolly kennen elkaar sinds 1998 van Dutchport, een afhandelaar op Schiphol waar ze collega’s waren. Toen dat bedrijf stopte, ging Connolly bij schoonmaakbedrijf ISS werken en Effting nam tien maanden sabbatical. Effting: Toen de tak van Swissport waar wij werkten stopte, ben ik lekker een paar maanden op het strand gaan liggen. Tot Paschal mij belde, toen ben ik toch maar terug gekomen om samen met hem en Martin Nouwens, onze Operational Manager, dit avontuur aan te gaan.”

White sheet

Connolly voegt hier aan lachend aan toe dat Effting gebruind terugkwam. Hij vertelt dat hij twee keer eerder een bedrijf vanaf de grond heeft helpen opbouwen op Schiphol. ,,Als je een bedrijf opstart, heb je als het ware een white sheet die je moet gaan invullen. Wat hebben we nodig? Hoe gaan we het doen? Dat is erg spannend. Ik geloofde hierbij altijd in mezelf, maar zekerheden? Nee, die heb je niet. Dat vind ik heel erg leuk om te doen.”

Geen gemakkelijke branche

Het drietal leende laptops, stoelen en een tafel en begon. Ze konden een ruimte op Schiphol huren van schoonmaakbedrijf ISS, de voormalige werkgever van Connolly. Na een paar maanden hadden ze eigen ruimtes op Schiphol, eigen mensen en eigen voertuigen. Effting vertelt dat het allesbehalve een gemakkelijke branche is voor een schoonmaakbedrijf, de vliegtuigbranche. De logistiek kan ingewikkeld zijn: je hebt het juiste aantal mensen nodig, op de juiste tijd, op de juiste plek.

,,Het was natuurlijk heel spannend om zo’n bedrijf op te starten in zo’n korte tijd. Je bent afhankelijk van externe variabelen. Komt het vliegtuig op tijd? Waar komt hij binnen? Hoeveel passagiers zijn er aan boord? Dat wil je allemaal weten om goed je werk te kunnen doen.” Het ging goed. Inmiddels is Klüh Nederland niet meer weg te denken uit de vliegtuigschoonmaak op Schiphol: in 2019 werd ruim de helft van alle vliegtuigen daar schoongemaakt door Klüh Nederland, waarmee Klüh het grootste vliegtuigschoonmaakbedrijf van Nederland is. Hier zijn Connolly en Effting best trots op.

Kopje koffie

Toen Connolly en Effting negentien jaar geleden begonnen met Klüh Nederland, lag dat helemaal niet voor de hand. De Nederlandse divisie van Klüh bestond namelijk nog niet. Connolly: ,,In september 2001 was er een aanbesteding van de KLM voor vliegtuigschoonmaak. Ik belde meteen de CEO van Klüh Duitsland, en vroeg hem of hij iemand nodig had om te helpen bij het opzetten van Klüh Nederland en om daarmee die aanbesteding binnen te halen. De CEO had daar wel oren naar en kwam naar Nederland. Wij hebben even een kopje koffie gedronken en twintig minuten later was ik de managing director van Klüh Nederland.”

Daarna begon het echte werk pas. ,,We kregen in principe negen weken de tijd om het bedrijf op te zetten, maar ik had nog helemaal niets, niet eens personeel. Toen belde KLM ook nog eens met de vraag of we vier weken eerder konden beginnen!” Ieder ander zou hier van in de stress schieten, maar niet Connolly. Hij belde Effting: ,,Dat was op een donderdag, en op maandag is ze bij mij begonnen als duty manager. Tijdens dat eerste telefoongesprek heb ik haar verteld dat we vliegtuigschoonmaak gingen doen. ‘Maar daar heb ik helemaal geen verstand van!’ was haar reactie. Hierop reageerde ik: ‘Nee ik ook niet, maar we gaan het wel doen!’ Dat is inmiddels alweer 19 jaar geleden.”

Liefde voor reizen

Effting en Connolly zijn destijds allebei op Schiphol terechtgekomen omdat ze van reizen houden. Connolly – hij is Iers en voor de liefde naar Nederland gekomen – heeft inmiddels 75 landen bezocht. Hij begon zijn carrière als steward: ,,Dan kom je in landen als Malawi, Togo en Benin; dat zijn bijzondere ervaringen. Dat heb ik twee jaar gedaan. Mijn doel was om station manager bij de KLM te worden. Dan werk je in een land waar je KLM vertegenwoordigt en woon je bijvoorbeeld in Accra of Rio de Janeiro. Dat leek mij wel wat.

Het gemakkelijkst om toen bij de KLM binnen te komen was om als steward te gaan vliegen en te wachten op een vacature bij Flight Operations, de afdeling waar je kennis en ervaring opdoet om later als station manager uitgezonden te worden. Maar toen in de jaren negentig de Golfcrisis uitbrak, werden de station managers teruggehaald naar Nederland. Het was goedkoper om lokale mensen in te zetten dan expats vanuit Nederland. Dus die carrière ging niet door, maar ik bleef wel verbonden aan de vliegwereld.”

Ook voor Effting was de liefde voor reizen een belangrijke reden om op Schiphol te gaan werken: ,,Ik dacht dat ik maar een jaar op Schiphol zou werken, maar dit is nu inmiddels 31 jaar. Ik heb ook een tijdje bij Korean Airlines gewerkt op Schiphol. Dat was wel erg grappig want ik ben 1,86 meter; ik was een reus vergeleken bij de Koreaanse dames! Maar goed, elke keer dacht ik: dit is mijn laatste stap op Schiphol, maar dan had ik het toch telkens naar mijn zin. Elke dag is hier anders; geen enkele dag is saai. Het is geen normale negen-tot-vijf kantoorbaan, maar een dynamische wereld met veel leuke internationale contacten.”

Dynamisch

Wanneer Connolly met pensioen gaat, neemt Effting zijn taak officieel over. Om het werk van managing director goed in de vingers te krijgen, is Effting al verhuisd: ,,Achttien jaar werkte ik op het platform bij de vliegtuigen. Nu zit ik op ons kantoor en bekijk ik de wereld van Schiphol van bovenaf. Dat is mooi hoor! En ook hier is elke dag weer spannend. Ik zie een heel andere tak van de zaak. De details komen veel meer naar me toe.”

Binnenkort moet Effting het volledig zonder Connolly doen. ,,Ik ga hem missen”, zegt ze. ,,Toen Paschal vertelde dat hij van plan was om met pensioen te gaan, voelde dit voor Martin en mij alsof er een arm geamputeerd werd. Wij zijn al negentien jaar met zijn drieën, dus dat zal heel anders zijn zonder Paschal.” Dat gemis is wederzijds volgens Connolly: ,,We zijn heel verbonden met elkaar. We hebben een common goal, en dat is van het bedrijf een succes maken. Dit is gelukt, maar het is natuurlijk nooit klaar, het is nu ook nog steeds gaande.”

Efftings doel is dan ook om het bedrijf voort te zetten zoals het nu is en goed voor de mensen blijven zorgen. ,,Meestal heb je wel een toekomstbeeld, maar door de pandemie is het heel onduidelijk wat er in de luchtvaart gaat gebeuren. In ieder geval gaan we ervoor zorgen dat het een mooi bedrijf blijft.”

Intussen wil Connolly de Camino naar Santiago de Compostella in Spanje gaan lopen, zo is zijn voornemen. ,,Daarna zien we wel. En laten we wel wezen: 800 km lopen is nog steeds zeer dynamisch; op een andere manier dynamisch dan het werken op Schiphol, maar toch. Ik heb er zin in.”

Vraag hier de Nuance gratis aan