Houden van feesten en daarmee de wereld een beetje mooier maken

Een pannenkoekenhuis met bier en muziek, tevens radiostation. Een festival waar trash meets trash en daardoor razend populair is. Of een biertuin met olijfbomen en jeu-de-boulesbanen midden in de stad, met uitzicht op de haven. Zomaar wat succesvolle Bredase initiatieven van ondernemers Maarten Lammertink en Billy Zomerdijk.

Ietwat chaotisch bedrijf,

Als je googelt op deze Lammertink en Zomerdijk krijg je allesbehalve een duidelijk beeld van wat deze mannen – beiden rond de dertig – nou allemaal doen. Ze geven het zelf direct toe: ze hebben samen met nog twee vrienden (een vriend, Mauro Boer) een ietwat chaotisch bedrijf, Local Motion, waarin iedereen een eigen, individuele rol vervult. ‘We begonnen vijf jaar geleden met de Biertuin, een openluchtcafé dat eigenlijk tijdelijk was maar nog steeds bestaat’, zo vertelt Zomerdijk. Het leukste is, daar zijn de vrienden het over eens, om een concept te bedenken, het te visualiseren en zorgen dat het er staat. ‘Daarna is de grootste lol er voor ons vanaf. Meestal zoeken we dan een geschikte partner die dan doorpakt met het concept. Maar we blijven er dan wel bij betrokken.’ Zo werkt Zomerdijk nog steeds zelf mee in de horecazaken die ze hebben bedacht. ‘Wij zijn de gezichten van die tenten; het wordt ook wel een beetje van ons verwacht dat we daar regelmatig zijn.’ En dat vinden ze verre van vervelend, want zo houden ze feeling met de partyende doelgroep. ‘Erg verfrissend’, noemt Lammertink dat. ‘Wij worden wat ouder en ook onze generatie blijft naar feesten gaan, maar jongeren van rond de twintig doen dat toch weer heel anders. Ze communiceren via andere kanalen – TikTok, Snapchat – en zijn sneller ondernemend dan de generatie erboven. Zo hebben we een stagiair die een eigen podcast is begonnen en deze dan ook maar direct lanceert op Spotify en iTunes. Op deze manier komen er tegenwoordig veel kansen voorbij voor jonge mensen om iets te organiseren en zo een eigen community op te bouwen.’

Krachten bundelen

Lammertink en Zomerdijk en hun zakelijke partners Mauro Boer en Steef van Loenhout (steef is partner in LM Studios, het grafisch ontwerp bureau) Hier kan Yorick Knijff, ex compangon genoemd worden als de 4e hielden altijd al van muziek en feesten toen ze zelf feesten gingen organiseren. Zomerdijk: ‘Dat begon simpel: in een café een dj neerzetten, flyertjes maken en hopen dat veel van onze vrienden zouden komen. Als we dat goed deden, hielden we er ook nog wat aan over, zo bedachten we. Het was weliswaar meer een hobby en een bijbaantje, maar het werd toch niet echt lucratief. We zijn toen als vrienden bij elkaar gaan zitten om te praten over de mogelijkheden die we zouden hebben als we onze krachten zouden bundelen: zouden we dan niet voor meerdere doelgroepen evenementen kunnen organiseren?’ Al snel gingen de vier geld verdienen met het organiseren van feesten; hobby werd werk. Het uitgangspunt bleef simpel: ze keken wat zij en hun vrienden misten in Breda op uitgaansgebied. In dat gat sprongen ze. ‘In Breda heb je veel feestkroegen, een soort après-skibars, en die groepen die net wat anders wilden dan dat, voorzagen wij van leuke feesten’, aldus Lammertink.

Gabber, techno en house

Dat Zomerdijk in de evenementenbranche zou gaan werken, lag niet direct voor de hand. Hij heeft de toneelacademie gedaan want hij wilde acteur worden. ‘Ik heb in films en het theater gespeeld, en bijvoorbeeld ook in Spangas. Dat werk heeft me vooral veel empathisch vermogen en inzicht in mensen opgeleverd. Wat dat betreft heb ik daar zeker iets aan gehad.’ Na een tijdje vond hij dat werk niet meer zo leuk, óók omdat hij zijn Brabantse wortels een beetje aan de kant had geschoven en vaak met mensen werkte waar hij eigenlijk niet zoveel mee had. ‘Ik miste m’n vrienden en feesten met hen.’ Zomerdijk zat in het begin vooral in de gabbercultuur; Lammertink zat meer in de hoek van techno en house. ‘In een grote industriële hal organiseerden wij toen ons eerste grote feest. Dat was in drie minuten (drie uur) uitverkocht, dus wij hadden dat goed aangevoeld.

Wij zijn toen meer van dat soort evenementen gaan organiseren’, vertelt Lammertink. Uiteindelijk zijn ze met hun bedrijf op die locatie ook gevestigd – in een oude paintballhal – en hebben ze die plek als evenementenlocatie verder uitgebouwd. Lammertink had overigens wel al direct min of meer voor deze richting gekozen met zijn studie vrijetijdsmanagement. ‘Maar die opleiding heb ik niet afgemaakt. Ik zat in het derde jaar toen ik met dit bedrijf begon. Ik organiseerde clubavonden, Haven-eiland, op een skatepark met terras en vooral gezelligheid. Het ondernemen nam de studie over. In onze sector is ervaring en netwerk belangrijker dan een diploma.’ Maar, zo haast hij zich te zeggen, hij wil niemand demotiveren een opleiding te volgen.

Club Spock

Terugkijkend op de evenementen die ze tot nu toe hebben opgezet en horecaconcepten die ze hebben ontwikkeld, vindt Lammertink Club Spock het leukste. In de Graanbeurs in Breda, de zaal waar DJ Tiësto begon, hebben Lammertink en zijn vrienden wekelijks een clubavond georganiseerd. Een legendarische plek, noemt Lammertink het, waar techno en house samenkwamen. ‘Het eerste jaar was lastig, maar vrij snel daarna stond het altijd stampvol. Er ontstond daar veel. Ik kijk daar met heel veel plezier op terug.’ Toen kwam corona en lag Club Spock op z’n gat. (Club Spock stopte al eerder door uiteenlopende ideeën met de eigenaar van de locatie). Toen hebben we besloten om er mee te stoppen en ons kantoor (dat boven de club zat) te verplaatsen.

Vanuit ons kantoor zien we het pand van Radio Pannekoek, en daarop besloten we te starten met ons eigen restaurant en Radio Cafe. En juist daardoor ontstond een nieuw idee, waar Zomerdijk het meest trots op terugkijkt: ‘Spock was inderdaad leuk ja, maar voor mij is Radio Pannenkoek het mooiste dat we hebben opgezet. Dat was een mijlpaal voor ons bedrijf en gaf ons bekendheid bij het grote publiek. We hebben dat gebouw helemaal zelf, met behulp van veel vrienden, verbouwd en opgetuigd met een uitbouw, een bar, een keuken en een radiostudio. Het pand stond naast ons kantoor, buiten het centrum, met een lage huur. We konden het risico wel nemen. En we hadden er opeens tijd voor, want evenementen werden niet meer georganiseerd.’ Het doel was een hip pannenkoekrestaurant waar je ook kunt Borrelen en waar radio-uitzendingen worden gemaakt. In juli 2020 gingen de deuren open.

Ideeën genoeg

Inmiddels is Local Motion een serieus bedrijf geworden, maar de oprichters doen nog steeds dat waar hun passie ligt. Lammertink: ‘Wij hebben gemerkt dat als je al langer onderneemt, je je gaat specialiseren in dat waar je goed in bent. Wij willen graag samen blijven ondernemen, maar binnen de onderneming onze eigen kansen oppakken. Ik wil bijvoorbeeld toffe producten ontwikkelen en bepaalde diensten verlenen aan andere ondernemers, iets tastbaars. We zijn daarom ook een grafisch-ontwerpstudio begonnen, waar we onze kennis en ervaring inzetten om anderen te helpen met hun merk. Wij weten immers inmiddels wel hoe je doelgroepen bereikt en hoe je sociale media kunt inzetten. Wij hebben een systeem ontwikkeld waarmee je op het juiste moment de juiste content plaatst op het juiste medium. Wij denken heel ondernemend en zien veel kansen. Daarmee kunnen we ook anderen helpen.’

Zomerdijk noemt zichzelf een dromer en ziet als dromer veel kansen. Hij lacht: ‘Tot nu toe lukt me altijd om de anderen te overtuigen als ik een idee heb. Ik netwerk en lobby veel, en sta nog met één been in de horeca.’ Waar hij nu van droomt: ‘Een project dat een horecazaak en festival in één is. Ik denk dat daar veel kansen liggen.’ En als hij uitgekeken is op de kansen in Breda, wil hij wel naar een warmer oord. Ook Lammertink ziet zich wel internationaal gaan. Ideeën genoeg die ook overzees aanslaan (zoals een mobiele applicatie die we aan het uitrollen zijn voor het bestellen van drankjes en aanschaffen van Tickets, kluisjes en muntjes).

Vraag hier de Nuance gratis aan