“Achter elk (succesvol) familiebedrijf staat een bevlogen en toegewijde familie”

In 1652 is de Knaapen Groep uit Son opgericht. Uit onderzoek blijkt dat dit het oudste familiebedrijf van Nederland is. Uit dezelfde eeuw stammen ook o.a. de van Eeghen Groep uit Amsterdam, Bavaria uit Lieshout en Hotel Wesseling uit Dwingeloo. Dit stelt echter niets voor vergeleken met Familiehotel Hoshi Ryokan uit Japan dat al 46 generaties wordt geleid door de familie Hoshi.

Van kinds af aan was ik al gefascineerd door de familienamen op de voorgevel van een bedrijfs- of kantoorpand. In Nederland kennen we Van der Valk en Heineken, maar wat te denken van internationale familiebedrijven opgericht door bijvoorbeeld Feruccio Lamborghini of Antoni Patek en Adrien Philippe… Het lijkt een peulenschilletje, het runnen van een familiebedrijf. Toch is de realiteit keihard. Slechts 30 % van de familiebedrijven overleeft één generatiewisseling, 13 % een tweede en na de derde wisseling blijven slechts 3 van de oorspronkelijke 100 bedrijven overeind. En dan te bedenken dat familiebedrijven de kurk vormen waar onze economie op drijft en ca. 30 % van alle banen in Nederland voor hun rekening nemen. De loyaliteit van de familie aan het bedrijf, het personeel, andere stakeholders en de regionale omgeving is een schoolvoorbeeld van maatschappelijke betrokkenheid.

Strategische vraagstukken

Binnen Crowe Foederer houd ik me fulltime bezig met strategische vraagstukken die spelen in een  familiebedrijf. Neem bijvoorbeeld de dilemma’s rondom bedrijfsopvolging: dragen we over aan de kinderen? Zijn ze geschikt om het bedrijf over te nemen en willen ze het zelf überhaupt wel? Wat zijn de fiscale voordelen van een Bedrijfsopvolgingsregeling? En wegen die op tegen de nadelen die overdracht binnen de familie met zich meebrengt? Het lastige is namelijk dat je enerzijds gezamenlijk verantwoordelijk blijft voor het functioneren van het bedrijf en tegelijkertijd één hechte familie vormt. Ouders met kinderen, en in een latere fase neven en nichten, ga er maar aan staan….

Goede afspraken en duidelijkheid daarover kun je bijvoorbeeld vastleggen in een familiestatuut. En om zo’n document levendig te houden en te zorgen dat de neuzen ook in de praktijk de zelfde kant op wijzen, kiezen sommige families ervoor om familiedagen te organiseren waar iedereen aanschuift om te horen wat er gaande is in het bedrijf en waarom.

Als buitenstaander is het vaak makkelijker om moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken. En dilemma’s zullen er altijd blijven.

Daarom vind ik het zo bijzonder dat de Swinkels’ en de Wesselings zich al eeuwenlang staande houden.

Vraag hier de Nuance gratis aan