‘Vader zei: ga eerst de wereld maar ontdekken’

 –

De naam Koninklijke Van der Most zal zo één-twee-drie geen belletje doen rinkelen. Maar wel als we het hebben over de bekende blauwe envelop van de Belastingdienst of over de uitnodigingsbrief voor de coronavaccinatie. Deze worden namelijk allemaal gedrukt bij het familiebedrijf, dat al ruim een eeuw bestaat. Een interview met mede-eigenaar Marriël, de vierde generatie Van der Most.

Onder de rook van Zwolle

De grote productlocatie van Koninklijke Van der Most staat in Heerde, onder de rook van Zwolle en aan de rand van de prachtige Veluwe. In de fabrieken (behalve Heerde ook in Deventer en Roermond) rollen dagelijks meer dan vijf miljoen enveloppen van de band (ruim één miljard per jaar). Daarmee is Van der Most de grootste enveloppen-producent van de Benelux. Daarnaast produceren én faciliteren ze communicatie van A tot Z voor hun opdrachtgevers en verzorgen de dienstverlening rondom deze producten. Dit doen ze als partner tijdens het implementatieproces voor (nieuwe) huisstijlen, in het opzetten en uitvoeren van on- en offline campagnes, maar ook door het verzorgen van de inkoop, het voorraadbeheer en de logistieke afhandeling van de producten.

Mede-eigenaar Marriël van der Most -gekleed in een zomers jurkje, haren losjes in een staartje en op open schoenen met hakken- loopt voorop naar haar werkkamer, met een grote ronde tafel. Bij binnenkomst wordt het oog meteen naar een groot portret van haar prachtige engelachtige 4-jarige dochtertje Maxime getrokken. Marriël is de vierde generatie die aan het roer staat van het grafische productiebedrijf, dat in september 1904 door haar overgroot opa Willem van der Most werd opgericht. Ze is in 2018 mede-eigenaar geworden en bezit vijftig procent van de aandelen en bestuurt het bedrijf samen met vader Cor. Er werken driehonderd mensen bij Van der Most; het gemiddelde dienstverband is 24 jaar. “Wij zijn niet de enige familie die verbonden is aan dit bedrijf. Heel veel families zijn al jaren verbonden aan óns familiebedrijf. We hebben echtparen, broers-zussen, vaders-zoons, neven-nichten. Noem het maar.”

Stewardess

Voordat Marriël acht jaar geleden in het familiebedrijf stapte had ze al een heel werkend en reizend leven achter zich. Na het behalen van haar hbo-diploma hotelmanagement ging ze een half jaar naar Barcelona om Spaans te leren en trok ze in haar uppie met een rugzak door Australië. Bij terugkeer in Nederland ging ze haar meisjesdroom achterna en solliciteerde ze als stewardess. Eén zomerseizoen vloog ze de wereld over en had ze een fantastische tijd met mooie stopovers in Cancun, Fortaleza, Miami en Toronto.

Ze had het best langer willen doen: “Ik zag wat van de wereld, en kreeg er nog voor betaald ook. Mooier kan je het toch niet hebben? Overigens is reizen nog steeds mijn passie. Ibiza is een favoriete plek. En eind dit jaar zouden we naar Australië gaan, maar dat gaat helaas niet door vanwege corona.” Na het vliegavontuur kwam de evenementenbranche op haar pad. Maar het begon weer te kriebelen…ze nam ontslag en ging naar Rhodos. Weer terug ging ze als freelance eventmanager en communicatieadviseur aan de slag en zette met twee compagnons een cateringbedrijf op. “En toen zei mijn vader op zijn zestigste verjaardag: er gaat een accountmanager met pensioen, misschien is dat iets voor jou? Met de mededeling dat ik er maar even rustig over na moest denken. Nou, dat hoefde ik echt niet. Dat ging ik doen!”

Verweven

Want voor Marriël van der Most was het al vanaf de middelbare school zo klaar als een klontje dat ze het familiebedrijf in zou gaan: “Maar dat mocht niet, althans niet voor ons dertigste. Vader hanteert het devies: de wereld ligt aan je voeten, ga die eerst ontdekken, en als je dan nog steeds denkt dat ons familiebedrijf het leukste is wat je kunt gaan doen dan is er misschien wel een plekje voor je.” Inmiddels werken ook zus Cornelie en broer Renee, respectievelijk als account- en projectmanager bij Koninklijke Van der Most. Dat dochter Maxime het ook al fantastisch vindt bij Koninklijke Van der Most, verbaast Marriël niet. “Het is hier altijd bere-gezellig. Opa is er meestal, en tante en oom vaak. Vooralsnog wil ze dierendokter worden… En ja, voor haar geldt ook dat ze pas na haar dertigste welkom is in het familiebedrijf. Ook zij moet eerst de wereld gaan ontdekken.”

Of zakelijk en privé wel te scheiden zijn met zoveel familie in één bedrijf? Volgens Marriël is dat zeker mogelijk, maar in het gezin Van der Most niet: “Wij zijn zó met het bedrijf opgegroeid, dat ons werk echt wel een groot onderdeel van ons leven is. Dat is met een eigen bedrijf sowieso. Als je dan ook nog met je hele familie er in zit, dan verweeft zich dat wel steeds meer in elkaar. Mijn vader is hier op de zaak Cor, thuis is het pa. Hij staat ook twee keer in mijn telefoon. Als het over iets zakelijks gaat bel ik Cor. En soms heb ik pa even nodig. Laten we ook mijn moeder Margot niet vergeten, de belangrijke factor op de achtergrond. Ik denk dat het voor onze ouders fijn is dat alle drie de kinderen in het bedrijf werken, maar aan de andere kant is het ook wel een zorg. We moeten toch iedere dag met elkaar samenwerken, en daar komt ook de druk bij van een bedrijf runnen.”

Kuiken dozen

Sinds november 2020 voeren Marriël en haar vader de directie van de drukkerij, nadat neef Rob van der Most terugtrad vanwege een zakelijk verschil van inzicht over de toekomst van het bedrijf. “Onze visie is dat we het bedrijf door moeten ontwikkelen zodat ook de volgende generatie daar weer op verder kan bouwen. Daar zijn we continu mee bezig. Bij alles wat ik hoor, zie of lees denk ik: wat betekent dat voor ons of wat zou het voor ons kunnen betekenen. De ontwikkelingen gaan steeds sneller, dus dat betekent dat je je bedrijf steeds sneller moet veranderen. Daarvoor hebben we drie strategieën. De eerste is dat we de last woman/man standing zijn, dat betekent dat we de productiecapaciteit die we in Nederland hebben optimaal willen benutten. Dus we moeten ook over de grenzen heen kijken om dat te realiseren. Dat doen we al actief door steeds meer te exporteren naar bijvoorbeeld Duitsland, Engeland en de Antillen. Ten tweede willen we meer doen voor bestaande opdrachtgevers. Waar we in het verleden vooral enveloppen en briefpapier leverden, zijn we vandaag de dag totaalleverancier van communicatie. Een mooi voorbeeld hiervan is ons brandportal, de Mostshop. Met dit online platform kunnen we in de complete communicatiebehoefte van onze opdrachtgevers voorzien.  De derde strategie is dat we echt een nieuw product willen gaan maken. Voor de oorlog maakte Van der Most kuiken dozen en meelverpakkingen, daarna zijn dat enveloppen geworden. We moeten weer met iets nieuws komen. Ik kan er nog niet teveel over zeggen, maar denk in de richting van essentiële producten waarvan we te veel afhankelijk zijn van andere continenten”, licht Marriël een heel klein tipje van de sluier. En hoe zit het met de blauwe belastingenvelop, waarvan er 50 miljoen per jaar van de pers rollen? “We hebben net weer een contract voor de komende zes jaar gekregen. Ik denk dat de envelop nooit helemaal zal verdwijnen. Maar wij doen zoveel meer. Zoals de corona vaccinatie-campagne, die wij ook helemaal verzorgen: dus niet alleen de envelop, maar ook de brief en dat-ie daadwerkelijk bij de post komt. KLM is één van onze grootste opdrachtgevers. Daar drukken we onder meer formulieren voor en beheren we de corporate webshop. Zonder die formulieren gaat er geen vliegtuig de lucht in.”

Ook levert Van der Most al járen (en het is niet bekend wanneer dat begonnen is) aan Warchild de producten die de organisatie nodig heeft om te kunnen communiceren met de donateurs. Dat gebeurt duurzaam én wordt gesponsord. Marriël: “Ik vind dat je als mens en als bedrijf iets goeds moet doen voor de wereld. Ik vind de wereld heel oneerlijk. Sinds ik moeder ben, heb ik daar steeds meer moeite mee. Vanmorgen las ik nog dat de tien rijksten ter wereld 134 miljard euro rijker zijn geworden. Daarmee kun je elf keer de honger uit de wereld willen helpen. Hoe simpel kan het zijn…ik snap er dus niks van dat dat niet gebeurt. Ik kan de wereld niet veranderen, maar ik denk wel dat alle kleine beetjes helpen. Niks doen is geen optie. Ik zou nog meer willen doen, maar weet nog niet zo goed hoe.”

Vraag hier de Nuance gratis aan