De Dynamiek van Retail is heerlijk

_

Op vrijdag is het markt in Heemskerk en dan is het gezellig druk in damesmodezaak Norah. Norah’s HR-manager Esmay Schipanski – ze woont in Heemskerk – constateert dat altijd met veel plezier. “Onze klant vindt het heerlijk om na een rondje weekmarkt of vóór een lunch/borrel op het terras nog even binnen te lopen om de nieuwe items te bekijken.”

Esmay Schipanski (27) werkt sinds haar 22e bij Norah, een keten van bijna 90 damesmodezaken. Ze vertelt dat het bedrijf erg goed bij haar past, net als de retailbranche. ‘De bijbehorende dynamiek vind ik heerlijk: gaan we vandaag links, dan gaan we morgen wellicht weer rechts. Ik houd daarvan!’ Heemskerk is precies een goede locatie voor een winkel van Norah: de plaats is niet te groot en niet te klein, en de winkel zit op een plek waar veel mensen langskomen, bijvoorbeeld tijdens de weekmarkt. In de grote steden kom je Norah niet tegen. Schipanski en haar partner zijn allebei geboren en getogen in Heemskerk, maar ze gaan de plaats toch verlaten: ze hebben een huis gekocht in Zuid-Scharwoude. ‘We vinden het superspannend en kijken ernaar uit. Wel gek hoor, een huis kopen dat er nog niet staat. Maar we zijn ervan overtuigd dat het ons droomhuis wordt. Mijn partner en ik willen dolgraag aan het water wonen en die wens komt nu uit.’

Nauwelijks 24 jaar

De blonde HR-manager was nauwelijks 24 jaar toen ze van het bestuur van Norah het vertrouwen kreeg om een HR-afdeling op te zetten. Schipanski had altijd al de wens en ambitie om een dergelijke uitdaging zo snel mogelijk aan te gaan. ‘Ik mocht aan de slag met de afdeling zoals ik deze voor ogen zag. Dat begint gek genoeg bij je eigen idealen. Integriteit, verbondenheid en openheid, vernieuwing en samenwerking vind ik tot op de dag van vandaag de belangrijkste aspecten van ons werk op de afdeling. Wellicht wel van de gehele organisatie.’ De afdeling van Schipanski telt drie HR-medewerkers en een office-medewerker. Samen werken ze aan verdere bekendheid van HR-zaken binnen de organisatie. ‘Veel winkels waren gewend alles zelf te doen, maar nu wil ik met de afdeling het belang van een goed personeelsbeleid meer benadrukken. Het gaat vaak om bewustwording: wij leggen uit wat bij leidinggeven hoort, wat je bij ziekteverzuim kunt doen, wat ziekteverzuim betekent voor de organisatie, hoe je een personeelsplanning aanpakt en hoe je je medewerkers kunt motiveren. De lockdown bood de gelegenheid om de storemanagers en de clustermanagers trainingen over deze verschillende onderwerpen aan te bieden. Het winkelpersoneel kreeg salestrainingen.’ Intussen liggen er nog talloze projecten te wachten die Schipanski en haar HR-collega’s graag willen oppakken. ‘Alles met als doel om de organisatie en de medewerkers zo goed mogelijk te ondersteunen in het doen waar een ieder goed in is.’

Dynamische periode

Vanaf het moment dat Schipanski startte bij Norah, maakte de organisatie een explosieve groei door. In dat jaar had Norah 39 winkels en ongeveer 190 medewerkers. Inmiddels telt Norah 88 winkels en ruim 600 medewerkers. Schipanski noemt de periode van 2017 tot nu een gave en leerzame, maar bovenal dynamische periode. En natuurlijk zijn er ook stevige uitdagingen die horen bij de groei van een organisatie. ‘We hebben een generatie waardevolle medewerkers die vanaf het begin bij Norah werken. Gaandeweg heeft Norah er ook veel nieuwe collega’s bij gekregen en is er best een en ander veranderd. Een continue dialoog is hierin enorm belangrijk.

Hiernaast heeft ze zelf ook wel eens ervaren dat ze zo nu en dan haar mannetje moet staan. Ze lacht: ‘Gelukkig houd ik zelf erg van nieuwe ideeën en veranderingen. Ik wist altijd goed wat ik wilde en wat naar mijn mening goed voor de organisatie was. Ik heb regelmatig laten zien waar ik mee bezig was en hetgeen wat ik deed onderbouwde ik indien nodig met feiten.’ Dit doet Schipanski gesteund door kennis: ‘Laatst heb ik een aantal masterclasses afgerond op het gebied van strategisch HR, organisatiecultuur en veranderkunde. Super interessant en direct toepasbaar natuurlijk!’ Haar doorzettingsvermogen komt Schipanski goed van pas. ‘Dat heeft mij wel gebracht waar ik nu ben, want niet alles is altijd even gemakkelijk.’ Ze lacht: ‘Het zat er op jonge leeftijd al in. Ken je die kubus waar peuters mee spelen en waarbij het sterretje door het sterretje en het vierkantje door het vierkantje moet? Het sterretje ging bij mij gewoon door het vierkantje als het moest.’

Personeelskorting

Even terug naar Norah: het geheim van het succes van de winkels is de brede maatboog – er hangt kleding van maat 36 tot en met maat 48 – de gezellige locaties in niet al te grote plaatsen én vooral ook de betrokken medewerkers. Schipanski vertelt dat er in een Norah-store vaak een vast team werkt van gemiddeld zes personen. In de grootste winkel werken veertien mensen. ‘Het leuke aan onze medewerkers is dat ze met zo veel plezier werken. Dat merkten we vooral tijdens de lockdown; ze misten het team en het contact met klanten. De medewerkers waren in deze periode ook in de winkels te vinden. Er werden klusjes gedaan en er was tijd voor gezellige teambuildingactiviteiten. Het merendeel was erg gemotiveerd om dingen aan te pakken. Ook nu beseffen we weer hoe trots we zijn op onze medewerkers.’ De medewerkers behoren veelal tot de doelgroep van de Norah-stores zelf, met een gemiddelde leeftijd van 43 jaar. Schipanski lacht: ‘Onze medewerkers ontvangen een mooie personeelskorting en het is leuk om te zien dat zij hier graag gebruik van maken. Dat maakt onze medewerkers onze ambassadeurs. Zij dragen de kleding ook in de winkel en showen daarmee met veel plezier onze collectie aan de klant.’

Sjaals

De HR-manager vertelt dat er elke week gemiddeld dertig nieuwe “styles” binnenkomen in de winkels. Deze worden bedacht door de drie eigen stylingteams van Norah, die per week bepalen wat er geleverd wordt. Schipanski: Het voordeel is natuurlijk dat we daarmee erg flexibel zijn en snel kunnen inspelen op trends binnen een seizoen. Als volgende week de trendkleur groen is, kunnen wij daarin laten produceren. Er komen eerst samples binnen die kritisch bekeken worden, en als ze bevallen laten we de kleding maken. Vorig jaar wilden we snel anticiperen op een trend die werd gesignaleerd. Toen lagen de nieuwe kledingstukken razendsnel in de winkel.’ Ze voegt er lachend aan toe dat de verleiding om regelmatig iets nieuws te kopen dan inderdaad groot is voor de medewerkers in de winkels. Zelf draagt ze geen kleding van Norah: ‘Ik heb maat 34 en de kleding die we voeren begint bij maat 36. Ik heb wel sjaals en tassen van Norah, telt dat ook?’