Hoogvliegers

160 jaar oud is het Roermondse familiebedrijf Van den Bergh. De toenmalige touwslagerij en zadelmakerij is uitgegroeid tot een Intersport Megastore van vijfduizend vierkante meter. Een jaar geleden voegden Roy en Anjo van den Bergh hun jongste telg hieraan toe, damesmodezaak La Piola. Voorlopig komt er nog geen einde aan het succesverhaal van de familie. „We zitten nog vol plannen.

In de binnenstad van Roermond aan de Brugstraat nummer 7 staat het oudste woonhuis van de stad. Het overleefde twee grote branden tijdens de Middeleeuwen en doorstond de Slag om Roermond tijdens de Tweede Wereldoorlog. Vier verdiepingen verscholen achter een karakteristieke, gotische trapgevel die na vijfhonderd jaar nog fier overeind staat. Je zou het kunnen zien als symbool voor het familiebedrijf Van den Bergh dat al vijf generaties standhoudt.

Box verruild voor bureau

Mijn babybox stond op de plek waar nu mijn bureau staat. Ik ben er niet veel op vooruit gegaan”, zegt directeur en eigenaar Roy van den Bergh grinnikend. Zijn kantoor huist op de eerste verdieping van het rijksmonument. Beneden in de winkel gonst het van de bedrijvigheid, boven heerst er rust. De witte wanden, eeuwenoude houten balken en indirecte ledverlichting zorgen voor een haast serene sfeer. Vanuit de glas-in-loodramen kijk je de drukke winkelstraat in. Dan serieuzer: „Het is een privilege om hier te mogen werken. Dat zeg ik iedere week weer.

Verbouwing

Voor het zover was, ging er een tien maanden durende verbouwing aan vooraf. Niet dat het pand in slechte staat was, maar de inrichting was verouderd. Bovendien onderging het winkelgedeelte een metamorfose van sportzaak naar damesmodezaak met een Italiaanse knipoog. Zoals dat wel vaker gaat bij de renovatie van een pand op leeftijd kwam de familie het een en ander tegen. Onder andere de boktor bleek zich tegoed gedaan te hebben aan enkele balken. Die zijn inmiddels allemaal behandeld en versterkt.

„We hebben de voorgevel helemaal gerestaureerd. Aan de binnenkant zijn alle authentieke elementen behouden. Vroeger vond ik de monumentenstatus maar lastig, nu vind ik het prachtig. Binnenkort plaatst de gemeente spotlights aan de overkant om het uit te lichten”, vertelt Van den Bergh met enige trots in zijn stem.

Er zijn meer elementen te vinden die herinneren aan vroeger tijden. Op zolder staan machines en gereedschappen uit de begintijd van het bedrijf, zoals een leerwals en stansen. Oprichter Reinier van den Bergh startte in 1861 als touwslager, een ambachtsman die touw maakt, en zadelmaker voor trekpaarden. Na de industriële revolutie waren dit soort hulpmiddelen minder nodig omdat paarden werden ingeruild voor tractoren.

Begonnen als snotaap

Het bedrijf ging over op het verwerken van leer tot voetballen en sporttassen onder de merknaam Jaxa, een anagram van Ajax. Hiermee legde het de basis voor Van den Bergh Sport. Een flinke sprong in de tijd brengt ons naar 1981, toen de huidige eigenaar Roy zijn eerste stappen zette in het familiebedrijf. Lachend: „Ik was een snotaap van 20. School was niet mijn ding, maar destijds moest je je middenstandsdiploma halen om ondernemer te kunnen worden. Meteen daarna ben ik onderaan begonnen als verkoper. Dat is heel goed geweest. Doordat ik allerlei functies binnen het bedrijf heb vervuld, kan ik nu over alle disciplines meepraten.”

Dat doet de directeur dan ook, de uitvoering laat hij over aan anderen. Dat loslaten heeft hij gedurende zijn veertigjarige loopbaan – ‘Er komt nog een feest zodra het kan’ – wel moeten leren. Nu werken er verschillende groepen, zoals marketing en inkoop, onder leiding van een management team. Dat bestaat uit Roy en zijn vrouw Anjo en drie oudgedienden die hij steevast ‘getrouwen’ noemt.

Ontwikkeling

Vanaf het moment dat het echtpaar de touwtjes in handen kreeg, en Roys zus koos voor een andere loopbaan, is ontwikkeling altijd een speerpunt geweest. Dit resulteerde onder andere in de aankoop van vier aangrenzende panden. „Aanvankelijk was het winkeloppervlak 220 vierkante meter. Wij wilden graag uitbreiden, maar dat is moeilijk als je middenin de stad zit. Toen de eigenaresse van de naastgelegen frietzaak haar huis verkocht, waren we dolblij met 35 vierkante meter erbij. Grappig, als je er nu over nadenkt. Inmiddels beslaat La Piola vijfhonderd vierkante meter en is de Intersport Megastore, die in het Retailpark Roermond zetelt, het tienvoudige hiervan.”

Megastore is reuzestap

In 2005 sloot Van den Bergh Sport aan bij de franchiseformule Intersport. De winkel in de Brugstraat stond als een huis en kent vanaf de start een grote, trouwe klantenkring. De geboren Roermondenaar vroeg zich af: ‘En wat nu?’ Hij was weer toe aan een nieuwe uitdaging. Het voorstel van de Intersport organisatie om een megastore te beginnen in het nieuw te bouwen Retailpark kwam dan ook als geroepen.

„Dat was wat hoor. Wat haal je je op je hals?’, zeiden ze. Maar ik heb er van het begin af aan in geloofd. Natuurlijk was het een reuzestap voor ons. We gingen in één klap naar, toen, vierduizend vierkante meter en veertig personeelsleden. Iedere stap hebben we zeer zorgvuldig uitgevoerd. Niets namen we vanzelfsprekend. Ook onze drie getrouwen gingen er vol voor.”

De betrokkenheid en loyaliteit van alle medewerkers – velen hebben al menig lustrum gevierd – tekent het bedrijf. Ook al zijn Roy en Anjo de enige die de familienaam Van den Bergh dragen, toch voelt het als één grote familie, zegt de eigenaar. „Waardering voor elkaar vind ik belangrijk. Dat geldt niet alleen ten opzichte van mijn mensen, maar ook tegenover klanten en leveranciers. Het is geven en nemen. Daarom vind ik het ook zo mooi dat tijdens het winkelen op afspraak er 1.300 mensen per week kwamen. Het bewijst dat onze klanten ons ook tijdens deze crisis niet in de steek laten.”

Liefde voor Italië

Behalve een passie voor zijn onderneming heeft Van den Bergh ook een grote liefde voor het land van de laars, Italië. Met zijn vrouw en twee dochters komt hij al 35 jaar in Toscane. Meestal staan ze elke zomer op dezelfde camping. „Ik hou van het eten, de wijnen, de mensen en de natuur. Alles is daar puur en echt. We importeren zelf ook olijfolie, wijn en ander lekkers uit plaatsen als Turijn en Regello.”

Het land van ‘la dolce vita’ inspireerde het stel tot de totstandkoming van de naam van hun jongste telg, La Piola. „Eind 2019 wilden we iets nieuws gaan doen. Het moest iets zijn dat dichtbij ons staat. Met lifestylemerken hadden we al ervaring. Zo kwamen we uit op dameskleding, maar dan wel met woonaccessoires, cadeauartikelen en lekkernijen erbij. De naam is afgeleid van een restaurant in de Piëmonte. Daar waren we toen op vakantie.”

De sportoutlet in het Roermondse centrum is sinds ruim een jaar dus omgetoverd tot damesmodezaak. Als het aan de Van den Berghs ligt, komen er meer soortgelijke zaken elders in het land. „We onderzoeken op dit moment de mogelijkheden. Het hangt ook af van de manier en snelheid waarop de retailbranche herstelt van de impact van corona.”

Hoe dan ook, de winkeleigenaar is op zijn eenenzestigste nog lang niet van plan te stoppen met werken. Zo lang ik gezond ben, ga ik door.” Stiekem droomt hij er wel eens van dat zijn dochters van 19 en 17 de zaak later overnemen. „Dat zou fantastisch zijn, maar dan moet het wel echt uit hun zelf komen. Ik wil ze absoluut niet dwingen of zelfs maar beïnvloeden. We hebben het er ook nooit over. Op deze leeftijd zijn ze met heel andere dingen bezig.”