Tijdens haar studie Mediawetenschappen werkte Marit een jaar bij Paul de Leeuw en deed ze ervaring op met de productie- en redactiekant van het maken van content: ,,Ik was vanuit mijn werk meer met televisie bezig en Dylan natuurlijk met online, maar dat versterkte elkaar best wel. Toen ik hem een beetje ging helpen, liep dat heel lekker. We bleken op een natuurlijke manier samen goed te kunnen sparren en tot creatieve ideeën te komen. Toen hij mij vroeg om echt te gaan samenwerken, wilde hij dat op basis van gelijkwaardigheid en werd ik mede-eigenaar van Haegens Media. Crowe is onze accountant, maar eigenlijk veel meer. Onze contactpersoon Henk van der Heijden is een hele goede adviseur, die ons al met veel geholpen heeft.”
Samen sterk in hectisch mediawereldje
Echtpaar, compagnons, creatieve sparringpartners en over een paar maanden ouders. Hoe doen ze dat? Twee brede glimlachen: ,,Die vraag krijgen we vaker, maar voor ons is dat helemaal geen opgave. We kunnen alles tegen elkaar zeggen, we denken bijna als één mind. Maar we kunnen ook met elkaar discussiëren en soms hard zijn. En we nemen het nooit mee naar huis. Tegelijkertijd vinden we ons werk heel erg leuk en hebben het liever over nieuwe ontwikkelingen of een serie die we willen maken, dan over Truus van om de hoek die is gevallen. Ons werk is in korte tijd enorm gegroeid en we maken hele bijzondere dingen mee. Doordat we die samen beleven, kun je die met elkaar delen en begrijp je elkaar. Onze wereld is best absurd en snel. Als je dan twee totaal verschillende beroepen hebt, kun je gemakkelijker uit elkaar groeien en kan de relatie wellicht zelfs moeizamer verlopen.”
Haegens Media is een productiebedrijf met een team aan creatieve alleskunners, dat zelf en in opdracht van anderen content maakt: ,,Natuurlijk zijn we groot geworden met YouTube, en daarvoor produceren we nog steeds unieke content, met fictie, series en sketches. Daarnaast doen we nog heel veel andere dingen. Zo hebben we onze eigen soapserie Cliffhanger gemaakt, hebben we samenwerkingen met klanten als de NPO, Kinderpostzegels en LEGO en in 2018 maakten we zelfs een eigen bioscoopfilm.”
Het afgelopen jaar is de bedrijfsstructuur binnen Haegens Media flink veranderd. Dylan: ,,We willen echt doorgroeien en het breder trekken dan alleen maar rondom mijn persoon. Eerst was de focus op YouTube en maakten we zo’n 170 video’s per jaar. Nu maken we nog maar twintig video’s, heel veel minder dus. Dat geeft ons meer tijd voor andere dingen en de tijd om te onderzoeken: waar worden we gelukkig en blij van, waar krijgen we energie van en welke kant willen we op? Een aantal gedachten daarover nemen we al mee naar 2023.”
,,Naast enkele grote producties, willen we in elk geval ons eigen ding blijven doen met YouTube en Dylan Haegens. Daarmee gaan we echter ook een eigen Duits kanaal starten, waarvoor we binnenkort de pilot gaan draaien. Alle video’s laten we door professionele Duitstalige stemacteurs inspreken. Als het werkt, gaan we hetzelfde in Spanje doen. Daarnaast zijn we bezig te focussen op verticale content, voor TikTok, YouTube shorts en Instagram stories. Dat gaat als een malle. Wel op onze manier, dus kwalitatief en grappig. En natuurlijk niet met een simpele smartphone die we verticaal houden, maar echt wel met een professionele camera. Tegelijkertijd zijn we ook streamingsdiensten aan het bekijken. Die zijn sinds enige tijd wettelijk verplicht lokale content te maken, om de nationale filmindustrie te helpen. Dus ja, we zijn wel met van alles bezig.”
Ambities genoeg dus én dromen, en die zijn bij Dylan en Marit uiteraard zeer creatief: ,,Ons meisje wordt volgend jaar natuurlijk de allerbelangrijkste droom. Daar gaan we ook echt de tijd voor nemen, dat is zo belangrijk. Daarnaast gaan we sowieso weer een nieuwe film maken en we zouden heel graag nog eens een animatiefilm willen maken, dat is in Nederland uniek. En het lijkt ons enorm cool om een eigen bioscoop te starten.”
Toen Dylan begon met YouTube was hij met zijn veertien jaar net zo oud als de leeftijd van zijn doelgroep, inmiddels is hij dertig. Toch spreken zijn video’s ook de nieuwste generaties aan en dat heeft soms voordelen: ,,We vroegen Jochem Meyer voor een video en die zei dat hij wel mee móest doen, anders kreeg hij ruzie met zijn kinderen. Rico Verhoeven deed mee aan onze film omdat zijn dochter een fan is, bij actrice Ilse Warringa idem dito. De afgelopen jaren zijn wij ons meer gaan richten op familieprogramma’s, comedy voor jong en oud met een boodschap. We horen dat het werkt, want hele gezinnen kijken. We maken er grappen in die alleen volwassenen begrijpen en doen er slapsticks in voor de kids. Daar krijgen we heel veel positieve reacties op terug en dat is tof.”
,,We zijn ‘family friendly’ en schelden niet. En we proberen onze video’s een diepere laag te geven, dat je er iets van leert zonder dat het voelt alsof je iets leert. Dat is het mooiste als we dat bereiken.”
Marit: ,,Daarnaast is ons bedrijf ook een brug naar het nieuwe jonge online talent, daar heeft Dylan echt oog voor. Wij werken heel graag met jongeren op TikTok, waar we aan zien dat daar potentie in zit als makers. Wat wij leuk vinden is dat de jongeren vaak nog lekker out of the box kunnen denken en heel flexibel zijn. Nieuwe makers denken niet ‘hoe kan het niet’, maar ‘hoe kan het wel’. Daar worden wij zelf ook heel gelukkig van.”
Die affiniteit met de jeugd is groot bij Dylan en Marit en gaat veel verder dan alleen maar bedrijfsmatig. Voor de NPO maakten ze de online serie ‘Wacht ff’, over zes jongeren met elk een psychisch probleem. Een licht kritische noot om het onderwerp aan de kaak te stellen, maar wel weer met hun welbekende komische twist. Beiden hebben ze zelf als jongeren te kampen gehad met hun mentale gezondheid:
,,NPO past bij ons, omdat wij ons ook verantwoordelijk voelen voor de jeugd. Samen hebben we de ‘Stichting Durf Te Vragen’ opgericht, die als doelstelling heeft jongeren te helpen met het herkennen en erkennen van psychische problemen, zoals angst, depressie, dwang, trauma of eetproblemen. In ons schoolproject ‘TABOEIEND’ dat langs middelbare scholen gaat, maken jongeren via een game kennis met mentale gezondheid. Dat wordt begeleid door vrijwilligers van de stichting en er gaan altijd twee facilitators van de GGZ mee. Het is belangrijk dat je over dit onderwerp praat, maar het moet luchtig en leuk zijn, want dan pak je die jeugd ook.”
Na een reeks van omzwervingen in huurpanden klein en groter is Haegens Media neergestreken in een eigen pand op een bedrijventerrein in Dylan’s geboortedorp Venray: ,,We zochten iets voor onszelf, waar we ook echt alles kunnen doen wat we willen. Dichtbij de snelweg, dus je komt gemakkelijk hier. We wonen zelf in Venray en onze teamleden komen hier ook uit de buurt. Noord-Limburg lijkt ver weg, maar Utrecht is maar een uurtje rijden en tegenwoordig kan veel online. Eerlijk is eerlijk, in Amsterdam en Hilversum daar is het voor ons te doen. Alleen ja, ik vind het hier veel lekkerder. Mijn vrienden en familie zitten hier, ons hele team zit hier en (lacht) het is hier een stuk goedkoper. Het voordeel van Venray is ook dat iedereen heel nuchter is. Als ik hier in een restaurant het in mijn hoofd zou halen om een privétafel te willen, zouden ze zeggen dat ik maar thuis moest gaan eten. Zeker nu we ouders worden, ben ik heel blij dat we hier zijn blijven wonen.”