De bijzondere wereld van de draaghandeltape

‘Draaghandeltape’: een
fantastisch woord waarmee je,
mits slim gelegd, enorm scoort bij
Scrabble. Grote kans dat je er nog
nooit van hebt gehoord. Gunther
Rozen, voormalig eigenaar van het
Bredase NRG Tapes (spreek uit:
‘energy’) wil de wereld veroveren
met zijn draaghandels, en is al een
heel eind op weg.

 

Gunther realiseert het zich maar al te goed; ze zijn op één hand te tellen, geanimeerde borrelgesprekken bij een biertje of een frisje over draaghandels. Het is gewoon niet het sexy onderwerp waar je gepassioneerd een boom over opzet. Sterker nog: tot 2004, toen hij bij zijn eerste draaghandelwerkgever (Scrabble!) als exportmanager aan de slag ging, had hij er zelf nooit van gehoord.

Hoe dat gaan kan
“Ik had aan mijn nieuwe baan drie voorwaarden gesteld: ik wilde werken in de business tot business-markt, het liefst internationaal én voor grote klanten. Het product maakte mij niet veel uit. Nee, nooit gedacht dat ik in de taperij terecht zou komen”, zegt hij grijnzend. Als productmanager ervoer Gunther al snel hoe het gaan kan met nicheproducten. Je staat er niet bij stil en verpandt er je hart aan als je het eenmaal kent. Om kort te gaan: Gunther was óm, en zou aan zijn tape blijven plakken.

Draaghandeltape
Wist je dat ook jij welhaast zeker in Gunthers draaghandelbubbel zit? Gunther legt het uit. “Heb jij weleens een sixpack anderhalve liters frisdrank gekocht, zes flessen ingepakt in stevig folie? Welnu, de tape aan de bovenzijde waarmee je het pakket optilt is draaghandeltape. Aan de bovenkant zit voor extra draaggemak een kartonnetje of foam handel. Onze tapes zie je veel in de drankenindustrie om mineraal water, frisdrank, melk, vruchtensappen en bier handzaam te verpakken zodat de consument ze makkelijk kan tillen. Daarnaast worden ze vaak gebruikt om toiletpapier en keukenpapier vervoerbaarder te maken.”

Miljoenen kilometers tape
De wereld van Gunther Rozen bestaat naast zijn gezin – zijn vrouw Bianca regelt in de zaak de financiën, en hun vier kinderen – uit veel zakelijk reizen en het jaarlijks produceren van miljoenen kilometers tape. “Meer dan genoeg om uit te rollen naar de zon en weer terug”, schetst hij de uitdaging. Gunthers tapeweek staat, naast reizen, doorgaans in het teken van twee factoren die bepalend zijn voor het bestaansrecht van draaggreeptape: draagkracht en plakkerigheid. Ergens in dat magische vacuüm bedenken knappe engineers in Gunthers bedrijf nieuwe producttoepassingen en verbeteringen.

Zijn tape zorgt bij zijn klanten immers voor kostenreductie in andere verpakkingsmaterialen en minder plastic afval. Hij verkoopt zijn product ‘op rol’ aan opdrachtgevers over de hele wereld, waarmee hij langdurige relaties onderhoudt, om vervolgens terug te keren met een laptop vol orders. “Ik kom bij veel bedrijven: Coca Cola, Carlsberg, PepsiCo, Nestlé, Danone, Spa en in Nederland FrieslandCampina en Heineken bijvoorbeeld. Dit zijn echte
grootverbruikers, die jaarlijks minimaal miljoenen handels verwerken via hun volautomatische inpakstraat. Tja, wij denken in grote getallen”, lacht hij.

Tachtig soorten tape in je mobiel
Nadat Gunther tijdens de wereldwijde crisis in 2009 afscheid moest nemen van zijn werkgever, ging er een lampje branden. “Waarom niet zelf aan de slag gaan met draaghandeltape, een markt waar immers nog maar weinig kennis van was?”, vroeg ik me af. Het duurde niet lang tot NRG Tapes was geboren. In tegenstelling tot Gunthers vorige werkgever die duizenden verschillende soorten tapes produceerde voor een scala aan toepassingen (“wist je dat er in jouw mobiel tachtig verschillende soorten tape zitten?”) richtte Gunther zich met NRG Tapes uitsluitend op draaghandeltape.

“Uiteindelijk tipten de oud-eigenaren om contact op te nemen
met mij, ’the guy from Holland with the knowledge’

The guy from Holland
Toen gebeurde enkele jaren geleden het volgende: de eigenaren-op-leeftijd van Alimac, een Italiaanse multinational in draaghandeltape, de grootste leverancier van de wereld, besloten dat het genoeg was, al die tape, jaar na jaar al dat geplak. Ze wilden het bedrijf verkopen aan een investeringsmaatschappij. “Deze moest dus op zoek naar nieuw management. Maar dat bleek lastig te vinden. Uiteindelijk tipten de oud-eigenaren om contact op te nemen met mij, ‘the guy from Holland with the knowledge’. Zij wilden daarnaast ook NRG Tapes van mij overnemen, en dat ik daar de directie over zou gaan voeren. Het verkooptraject werd begeleid door Crowe M&A. Eind vorig jaar hebben zij dit tot een fantastisch einde gebracht.”

Ondernemer werd werknemer
Samengevat: sinds eind 2023 is Gunther directeur-in-loondienst van Alimac, met diverse productielocaties in Italië en Duitsland, en leidt hij drie dochterbedrijven in Duitsland, Dubai en in Nederland. Van NRG Tapes, het bedrijf in Nederland en tevens zijn oude bedrijf, is hij geen eigenaar meer. “De verkoop was een buitenkans. Stel je voor: met Alimac en NRG Tapes zijn de nummers één en vier van de wereld samengegaan. Dat biedt ons allerlei mogelijkheden, bijvoorbeeld ook op het gebied van duurzaamheid.”

Positie kiezen
Samen met het management kiest Gunther nu positie. “We kijken naar nieuwe afzetgebieden en werken aan een slimme prijs- en distributiestrategie. We hebben het hele proces van productie van film en lijmen in huis en daarmee de handen vrij om het beter te doen. De productie-efficiency bij onze opdrachtgevers is door verbeteringen de laatste jaren flink aan het stijgen. Wij hebben nu ook tape waar het kartonnen label al aan vastzit. Het hoeft tijdens het volledig geautomatiseerde inpakproces dus niet meer aan de tape te worden bevestigd, wat extra handelingen en dus ook downtime scheelt. Wij ontwikkelen ook luxere tapes die prettiger in de hand liggen bij het dragen, naast tal van tailormade tapes die speciaal voor de klant worden ontwikkeld. Er zijn volop uitdagingen.” Dat geldt ook voor een ander, belangrijk aspect: duurzaamheid.

Trekkracht
Duurzaamheid is ‘nogal een ding’ in Gunthers plasticwereld, juist nu onze samenleving daar vanaf wil. Gunther wil dat óók, broedt op ideeën, maar een echte oplossing is er nog niet. “Volledig gerecyclede of biologisch afbreekbare draaghandels zijn de toekomst. Dat geldt ook voor veel van onze opdrachtgevers. Ook zij zien in dat milieuvriendelijke materialen de toekomst zijn, zelfs als dat betekent dat ze iets duurder uit zijn. Wij zijn er klaar voor, maar de huidige alternatieven hebben nog niet de gewenste kwaliteit, en missen bijvoorbeeld trekkracht. Je begrijpt dat ze veel gewicht moeten kunnen tillen. Maar we zijn al wel een stukje op weg met onze nieuwe recyclebare draaghandeltape.”

Langere tijd van huis
Staand voor de grote, in groen-, bruin- en blauwtinten uitgevoerde wereldkaart achter zijn bureau is Gunther wat trots op zijn product. Inmiddels worden zijn draaggrepen in 130 landen verkocht, als altijd op rol, en nieuwe markten volgen. “Dat betekent dat ik elke twee, drie weken op reis moet en vaak langere tijd van huis ben”, lacht hij. “Dat moet wel, want onze klanten willen van mij horen welke oplossingen we hebben voor hun applicaties. In de productieprocessen van onze internationale klanten moet alles vlekkeloos verlopen, met minimale downtime. Daarvan willen zij zich persoonlijk vergewissen.”

Taj Mahal
Een mooie bijkomstigheid tijdens het reizen is dat Gunther, eenmaal aangekomen op zijn bestemming, de ruimte neemt om de mensen en de cultuur beter te leren kennen. “Wat een voorrecht om zelf te ervaren hoe het er in een samenleving aan toe gaat! Zeg nu zelf, wanneer kom je ooit in landen als Syrië, Zuid-Korea of Azerbeidzjan, of in Zuid-Afrika? Of in Noord-Afrika? Hoe mooi is het om staande voor de Taj Mahal naar huis te bellen, om even de stemmen van je vrouw en kinderen te horen!”

Vraag hier de Nuance gratis aan

Via onderstaand contactformulier kunt u uw gegevens achterlaten zodat wij u een exemplaar van Nuance toe kunnen sturen.