Maar daarvoor hebben we experts nodig en Crowe is zo’n expert

Wat had de Deutsche Nationalmannschaft afgelopen
zomer graag ‘onze’ Louis aangetrokken als nieuwe
bondscoach. Net als dat door onze Oosterburen met
een schuin oog wordt gekeken naar de bloeiende
chipmachineproductie in Veldhoven. Tegelijkertijd zouden
we in Nederland een gat in de lucht springen voor een eigen
automerk met oerdegelijke Duitse kwaliteit. Verschillen
zullen er altijd zijn en gezonde jaloezie kan ambities
versterken. De Duits-Nederlandse Handelskamer
(DNHK) wil de verschillen overbruggen en ondernemers
aan beide kanten van de grens samenbrengen.

 

Logische samenwerking
De Duits-Nederlandse Handelskamer is gevestigd in Den Haag en heeft kantoren in Berlijn, Düsseldorf en Frankfurt. De DNHK is het grootste Duits-Nederlandse netwerk met ruim 1.600 leden. Het Duitse netwerk van buitenlandse handelskamers waartoe de DNHK behoort, heeft maar liefst 150 vestigingen in 93 landen. Daarnaast is de DNHKnauw verbonden met het netwerk van Duitse Industrie- und Handelskammern (IHK). Kortom, de DNHK is vindplaats, zakelijk netwerk en inspiratieplatform tegelijk. Met drie kantoren in de grensregio voelt Crowe zich prima thuis in Duits gezelschap. Crowe beschikt over een German Desk met Duitssprekende adviseurs en specialistische kennis over grensoverschrijdende fiscale en financiële vraagstukken. Mede door de intensieve samenwerking met het Crowe-netwerk in Duitsland, is een zachte landing over de grens mogelijk.

Cultuurverschillen begrijpen
Het nieuwe partnerschap met DNHK zet ook voor klanten van Crowe de deur naar de Oosterburen open. Maar waar moet je als Nederlandse ondernemer op letten als je de grens over gaat? Chris Ketelaars, Partner bij Crowe in Roermond: “Nederlanders zijn republikeins opgevoed, terwijl Duitsers van oudsher duidelijke hiërarchie kennen. De één is meer een vrijdenker en direct, de ander houdt niet van verrassingen en is wat introvert. Dat een Nederlandse ondernemer soms onvoorbereid of nonchalant kan overkomen, kan een Duitser nerveus maken.” Volgens DNHK-directeur Günter Gülker is de directheid van de Nederlanders vaak wel de reden dat er iets in beweging komt. “Nederlandse ondernemers praten graag over hun succes en zien in elk contact een mogelijkheid om iets samen te doen. Die assertiviteit vinden wij Duitsers heel aantrekkelijk. Duitsers gaan graag een langdurige relatie aan als het vertrouwen er eenmaal is. Ze zijn heel kritisch, maar dat is juist een teken van interesse. Duitsers en Nederlanders zijn complementair aan elkaar.” Een langdurige en wederzijds vruchtbare relatie, daarvan droomt elke ondernemer. Zo’n relatie moet zich blijven ontwikkelen, benadrukt Günter. “Immer besser, luidt de slogan van onze bekendste witgoedfabrikant. Wij willen absoluut niet stilstaan. Goed kan altijd beter en daar zijn we dagelijks mee bezig.”

Een Nederlandse vereniging
De economische samenwerking tussen beide landen is al sinds mensenheugenis ijzersterk. Met een handelsvolume van rond 215 miljard euro in 2023 is Nederland de belangrijkste Europese handelspartner en de op twee na belangrijkste handelspartner wereldwijd van Duitsland, becijferde het Duitse bureau voor Statistiek. Zo’n goede buur wil je koesteren, dacht het Nederlands Koopmansgilde al in 1905 toen de DNHK werd opgericht. Inderdaad, de Duitse ondernemersvereniging was een Nederlands initiatief. De oprichting vond plaats in Düsseldorf, dat dan weer wel. Sinds het begin van de jaren vijftig is de DNHK een bilaterale vereniging en bestaat het bestuur voor de helft uit Duitsers en de andere helft komt uit ons eigen land. Is de voorzitter een Duitser, dan de vicevoorzitter een Nederlander, en andersom. “Ik zeg wel eens: wij hebben de mooiste baan van de wereld”, wijst Günter naar zijn collega Hartmut Rosowski, verantwoordelijk voor strategische samenwerkingen. “Het zit in ons DNA om als netwerkplatform bedrijven uit de twee landen bij elkaar te mogen brengen.” Hartmut: “We willen die bedrijven natuurlijk enthousiasmeren om zich over de grens te vestigen. Maar daarvoor hebben we experts nodig. Crowe is zo’n expert, zeker nu er voor Duitse ondernemers een loket en aanspreekpunt zijn in de vorm van de German Desk.”

“Duitsers houden van de Nederlanders, Nederlanders respecteren
de Duitsers. De wens om intensief samen te werken komt van twee kanten”

Politieke duidelijkheid nodig
Hoe staat het met het huidige vestigingsklimaat, een thema dat onder de kabinetten van Rutte altijd hoog op de politieke agenda stond? Hartmut: “De uitdagingen van bijvoorbeeld de energietransitie moeten wij gezamenlijk aangaan. Voor ondernemers is het belangrijk politieke duidelijkheid en een aantrekkelijk vestigingsklimaat te hebben. Voor de industrie in beide landen is een duurzame energievoorziening essentieel, bijvoorbeeld met waterstof. Daarvoor zou een investering in een pijplijn vanuit Rotterdam via Chemelot naar Duitsland, specifieker naar Noordrijn-Westfalen, noodzakelijk zijn.”

Volgens Marc Ubaghs, Partner bij Crowe in Roermond, is er dringend politieke duidelijkheid nodig. Marc: “Ondernemers willen weten waar ze aan toe zijn, met name als het gaat om verduurzaming en de energietransitie. Dat geldt in zowel Nederland als Duitsland, bijvoorbeeld voor de chipindustrie en de automotive sector. De groei van de economie is momenteel marginaal, daar is ook niemand blij mee. Gelukkig zet Duitsland steeds meer in op digitalisering en het optimaliseren van de binnenlandse markt, waardoor de afhankelijkheid van de industrie op termijn minder wordt.” Günter beaamt dat er nog veel ruimte ligt voor optimalisatie. En dat digitalisering in Duitsland nog ver achterloopt. “Digitalisering is een thema waarop we in Europa veel meer moeten gaan samenwerken. En behalve op het klimaatdebat moeten we echt inzetten op ons concurrentievermogen, bijvoorbeeld door batterijtechnologie richting Europa te brengen. De druk vanuit het bedrijfsleven op de politiek is daarom groot.”

Informeren, inspireren en verbinden
Dit soort energieke discussies vindt ook plaats tussen de leden van de DNHK. Günter: “We zijn er om te informeren, inspireren en verbinden. Dat doen we tientallen keren per jaar met hoogwaardige evenementen en bedrijfsbezoeken, maar ook korte opleidingen en workshops met interculturele, juridische en economische thema’s.”

Vraag hier de Nuance gratis aan

Via onderstaand contactformulier kunt u uw gegevens achterlaten zodat wij u een exemplaar van Nuance toe kunnen sturen.