Creëert zijn eigen geluk en inspireert anderen dit ook te doen

Hoe krijg je betrokken medewerkers? Het is een vraag waar
ondernemers vaak mee worstelen. Geert Buskes, eigenaar en
directeur van Effecty uit het Limburgse Horst, stelde zichzelf
die vraag jaren geleden ook en besloot het over een hele
andere
boeg te gooien dan gebruikelijk.

Een onbeperkt aantal vakantiedagen, toegang tot alle bedrijfseconomische data en de mogelijkheid voor elke werknemer om door te groeien naar de positie van eindverantwoordelijke. Klinkt als een utopie? Lees dan zeker door, want bij digital marketingbureau Effecty is dit de dagelijkse praktijk.

Onconventionele aanpak
Dertiger Buskes is zich ervan bewust dat zijn aanpak uniek is, maar hij is er ook van overtuigd dat het dé manier is om geëngageerde en gelukkige medewerkers te verwerven. “Mijn werkwijze is niet voor iedere onderneming geschikt, maar als ik enkele ondernemers kan inspireren of helpen met mijn visie dan vind ik dat al fijn.”

Achter zijn filosofie schuilt een bergpad dat hij beklommen heeft. Buskes begon zijn bedrijf tien jaar geleden. Daarvoor werkte hij sinds zijn studententijd als zelfstandig consultant. Hij startte met het ontwerpen en ontwikkelen van websites, maar toen kwam digital marketing op. “Dat kwam op precies het goeie moment, aan het begin van mijn carrière. Ik heb me er volledig in gestort en was al snel een vraagbaak voor ondernemers.”

De jonge zelfstandige deelde zijn kennis ook als gastdocent en als medeauteur van een marketingboek, maar dat was niet genoeg voor hem. “Ik wilde andere leergierige en ambitieuze mensen om me heen verzamelen om een team te vormen dat intensief samenwerkt. Zo kan ik meer impact maken dan in mijn eentje.” Effecty werd geboren en groeide uit tot een onderneming met nu 27 medewerkers en meer dan gezonde winstmarges. “Ik werd nooit echt gedreven door het financiële resultaat. Natuurlijk ben ik verantwoordelijk voor het voortbestaan van het bedrijf, maar geld is voor mij persoonlijk minder belangrijk. Het is een middel om te kunnen blijven doen wat ik wil doen.”

Niet blij van regels
Twee aspecten zijn voor de ondernemer wel van wezenlijk belang, persoonlijke groei en vrijheid. Die raakten behoorlijk in het geding toen hij de adviezen opvolgde die hij kreeg van collega-ondernemers tijdens de groei van zijn bedrijf. “Ze zeiden: ‘Je moet een managementlaag maken’, en: ‘Je moet procedures en regels vaststellen’. Dat heb ik geprobeerd, maar ik werd er niet blij van. Ik merkte dat de vrijheid en de uitdaging van het ondernemen ermee wegvloeiden. Ik kwam verder van mijn team af te staan in plaats van dichterbij.”

Hij besloot het anders aan te pakken. Als fervent lezer van filosofische boeken dacht hij diep na en kwam met de volgende hypothese: “Als ik medewerkers wil die net
zo betrokken zijn als ik, moet ik ze geven wat ik zelf ook heb. Ze moeten beschikking krijgen over dezelfde kennis en middelen.” Het was het begin van een nieuwe bedrijfscultuur. Eentje die wars is van conventies, maar wel proefondervindelijk getest is en nog steeds wordt. Buskes introduceert niks zomaar. Onderdelen van zijn aanpak beginnen altijd als pilot om vaker nieuwe dingen te kunnen proberen. Deze worden geëvalueerd voordat ze definitief ingaan. Soms betekent dit ook dat een idee sneuvelt

Afschakelen en focussen
Het proefproject van een onbeperkt aantal vakantiedagen is gebleven. “Dat is ontstaan omdat ik zelf graag op reis ga. Vroeger pakte ik mijn rugzak en trok er een paar maanden op uit, de bergen in. Tegenwoordig doe ik dat minder vaak en minder lang omdat ik een jong gezin heb. Maar het principe van helemaal afschakelen en focussen op je innerlijk op het moment dat je het nodig hebt, maakt mij gelukkig. Toen dacht ik: ‘Dat willen anderen misschien ook.’” “Mensen verklaarden me voor gek. De algemene teneur in het bedrijfsleven is dat er misbruik gemaakt wordt van zo’n regeling. Ik ervaar juist het tegenovergestelde. Medewerkers denken zorgvuldig na over het inzetten ervan. De voorwaarden om vrij te nemen zijn: kunnen aantonen dat het bedrijf, de klanten en collega’s er geen last van hebben en zorgen dat er met iedereen overlegd is. Er wordt dus goed afgestemd tot iedereen er oké mee is.”

“Mijn werkwijze is niet voor iedere onderneming geschikt, maar als ik enkele
ondernemers kan inspireren of helpen met mijn visie dan vind ik dat al fijn”

Het hoeft niet alleen om vakanties te gaan. Het gebeurt bijvoorbeeld ook wel eens dat iemand vrij neemt omdat er op die dag een nieuwe game uitkomt. Buskes is zelf fanatiek gamer en begrijpt zo iets. “Ik geloof in authenticiteit. Dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn. Dan ben je het gelukkigst. Sporten in de natuur is bijvoorbeeld belangrijk voor mij. Soms stop ik om twee uur ’s middags om te gaan lopen en werk ik ’s avonds door. Dat spreek ik dan ook uit.” Hij kan makkelijker afstand nemen van zijn bedrijf sinds hij weet dat anderen zich er ook om bekommeren. Hierdoor heeft hij tijd voor andere dingen, zoals het naar bed brengen van zijn kinderen van twee, drie en vier jaar oud. “Dat doe ik in principe elke avond. Ik heb ook wekelijks een dag voor de kinderen. Gemiddeld werk ik 32 uur per week. Dat vinden mensen soms raar als zelfstandig ondernemer, maar dat maakt me niet uit. Misschien willen ze dit stiekem zelf ook wel.”

Naast een onbeperkt aantal vakantiedagen introduceerde de jonge ondernemer nog meer zaken die bij veel managers voor opgetrokken wenkbrauwen zorgen, zoals volledig inzicht in de bedrijfscijfers, een participatieregeling en de mogelijkheid voor iedereen in het bedrijf om door te groeien naar zijn positie.

Geluk gunnen
Dat is geen loze belofte. Als voorbeeld geeft hij een stagiair die binnen drie jaar uitgroeide tot mede-eigenaar. Op dit moment volgen twee medewerkers een coachingstraject om zich te ontwikkelen tot eindverantwoordelijke. Het past allemaal in zijn filosofie om mensen meer eigen verantwoordelijkheid en vertrouwen te geven. “Medewerkers mogen ook wat vinden van mijn salaris en de auto die ik rijd. Als de accountant komt, zitten sommigen erbij en leg ik alles op tafel. Bij veel bedrijven is dit ondenkbaar. Die denken dat medewerkers hier niet mee om kunnen gaan. Maar ik heb ontdekt dat als je mensen exact dezelfde informatie en kennis geeft als je zelf hebt, ze op basis hiervan goeie beslissingen kunnen maken.”

Buskes is blij dat hij anderen kan helpen groeien. Ondertussen is hij ook weer bezig met een nieuwe uitdaging. “Het bedrijf, het team en ik zijn beter en gelukkiger geworden door deze manier van werken. Dat gun ik andere ondernemers ook. Ik wil hen laten zien wat er mogelijk is. Met mijn nieuwe onderneming Affecty, afgeleid van affectie, ga ik me hierop richten.”

Vraag hier de Nuance gratis aan

Via onderstaand contactformulier kunt u uw gegevens achterlaten zodat wij u een exemplaar van Nuance toe kunnen sturen.