Ondernemerschap in het onderwijs

In de wereld van het onderwijs woedt een voortdurende strijd om
leerlingen te motiveren en te inspireren. Een van de grootste
uitdagingen hierbij is het overbrengen van complexe onderwerpen
op een boeiende manier. Boekhouden is bijvoorbeeld zo’n vak dat
vaak door leerlingen als saai wordt beschouwd. Een innovatief
initiatief aan het Carolus Borromeus College in Helmond, in
samenwerking met Crowe Foederer, bewijst echter dat het
anders kan. In een interview met Hanneke van Bakel en Martijn
Derks, docenten Bedrijfseconomie en Economie, en Gijs Kuijken
van Crowe Foederer, ontdekken we hoe ze het vak Boekhouden
op het Carolus nieuw leven in blazen.

“Boekhouden maakt al jaren deel uit van ons International Business College (IBC),” vertellen Hanneke en Martijn. “Dit programma is bedoeld voor bovenbouw havo- en vwo leerlingen, waarin ondernemerschap centraal staat. Leerlingen ervaren hoe het is om een eigen bedrijf te starten en te runnen, ze lopen stage en nemen deel aan internationale uitwisselingen met buitenlandse scholen. Onze leerlingen erkenden weliswaar het nut van het vak Boekhouden voor hun toekomstige ondernemingen, maar vonden het saai en achterhaald. De slagingspercentages zagen we dan ook dalen. We wilden boekhouden anders benaderen, en dat is waar Huub Jansen van Crowe Foederer in beeld kwam. Hij is al jaren betrokken bij ons IBC-programma, als gastdocent en bij het faciliteren van stageplaatsen bij Crowe.”

Praktijkgericht leren en ondernemen in het IBC-programma
Het IBC-programma richt zich op praktisch leren en het ontwikkelen van ondernemersvaardigheden: “We doen dit al sinds 2013 en hebben gemiddeld een groep van 20 tot 25 leerlingen die het programma volgen. We zijn bewust de school uitgegaan met IBC en zijn nu gevestigd bij Driessen op de Brainport Human Camps. Deze omgeving past goed bij ons programma, dat sterk de nadruk legt op praktijkgericht leren. De leerlingen vinden het geweldig, want ze hoeven daar geen boek te openen en zijn de hele dag praktisch bezig.

Zo hadden ze vanmorgen een gastles over online marketing en affiliate marketing en kwamen onze rector en hoofd Financiën vertellen hoe onze school wordt gefinancierd. En vorige week was er een gastspreker van Peijnenburg uit Geldrop. Leerlingen die willen deelnemen, moeten echt solliciteren. Ze schrijven een sollicitatiebrief, waartoe ze in de lessen Nederlands worden gefaciliteerd. Vervolgens moeten ze hun motivatie verdedigen voor een externe commissie, met onder meer iemand van Personeelszaken van onze school. We proberen alles zo realistisch mogelijk te maken en beoordelen dan zorgvuldig welke leerling gemotiveerd genoeg is en bereid is een extra stap te zetten. Hoe leuk het ook is, ze doen dit wel naast hun reguliere studie.”

“IBC is geen papieren programma. Leerlingen worden uitgedaagd om als een heus bedrijf te opereren, met uitzondering van het feit dat ze geen officieel KVK-nummer hebben. We hebben leerlingen die al echte bestellingen hebben voor de gepersonaliseerde borrelplanken die ze maken; ze hebben zelfs een graveermachine aangeschaft. Een andere groep verkoopt een ‘Kletspot,’ bedoeld voor verjaardagen of personeelsfeestjes. Tijdens de Dickensmarkt in december in Brandevoort, hebben we als school ook een kraam waar ze hun producten kunnen verkopen. Ze sluiten hun IBC-ervaring af met een profielwerkstuk, waarin ze een onderzoek uitvoeren dat gerelateerd is aan hun bedrijf. Hierbij beschrijven ze het hele proces van a tot z, vanaf de eerste ideeën tot de uiteindelijke balans en marktanalyse. Dit is waar boekhouden opnieuw in beeld komt, omdat ze financiële verslagen moeten opstellen.”

Een nieuwe benadering van boekhouden
Gijs Kuijken van Crowe Foederer verzorgde vanochtend zijn eerste gastles: “Binnen Crowe geef ik al langer trainingen voor onder andere collega-accountants. Lesgeven vind ik echt heel leuk. Toen Huub mij vroeg of ik dit ook extern wilde doen, was ik direct enthousiast. Dat we zo samen met nog een andere collega van ons, Jelle van Meijl, een kleine bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij, dat vind ik geweldig. We hebben een verdeling: Huub geeft gastlessen over ons vak als accountant, ik richt me op belastingen en Jelle op de software.” Martijn: “Dat is toch heel anders dan wanneer wij als docenten uit een boek vertellen. Leerlingen moeten niet alleen begrijpen hoe boekhoudsoftware werkt, maar ook inzicht hebben in wat die software genereert. Ze moeten financiële overzichten kunnen analyseren en interpreteren. Dit zijn essentiële vaardigheden die hen zullen helpen in hun toekomstige carrières.”

Interactieve lessen
Gijs beschrijft zijn eerste ervaring als gastdocent: “We gebruikten een fictieve pettenfabriek als casestudy. Samen met de leerlingen stelden we een balans op en berekenden we de winst. Vervolgens voerden we samen op een groot scherm een omzetbelastingaangifte uit, om te laten zien hoe dat er in de praktijk uitziet. Ik was best verrast door het hoge niveau van de leerlingen. In plaats van simpelweg informatie over te dragen, werkten we samen aan het oplossen van problemen. Zo’n interactieve les is veel effectiever en leuker dan een eenrichtingscollege.”

De praktijk als klaslokaal
Het feit dat ze de schoolomgeving hebben verlaten en de leerlingen naar een echt bedrijf hebben gebracht, maakt volgens Martijn en Hanneke een groot verschil: “Het verandert hun bewustzijn en laat hen zich serieuzer voelen. Hier moeten ze zich gedragen als werknemers, en dat doen ze ook. Bovendien moeten ze hier vaardigheden ontwikkelen, zoals communicatie en presenteren, waar ze in hun vervolgopleiding en latere werk veel aan hebben. Dit is ook iets wat we terugkrijgen van oud-leerlingen die deelnamen aan het IBC-programma. Een van hen kreeg ooit een gastles van Huub en werkt nu bij Crowe.

Een nieuwe kijk op onderwijs
Martijn sluit af: “Met deze vernieuwende benadering van boekhouden en ondernemerschap willen we laten zien dat leren niet saai hoeft te zijn. Door gastdocenten van Crowe Foederer te betrekken bij ons onderwijs, krijgen leerlingen de kans om in een realistische omgeving te leren. Het is nu nog een pilot en die zullen we uiteraard evalueren, maar de eerste reacties zijn al zeer enthousiast. Dit past echt bij ons als Brainportschool met de Brainportgedachte. Als bedrijven dit interessant vinden, staan we zeker open voor samenwerking. Natuurlijk zijn we een middelbare school, dus bedrijven moeten niet verwachten dat leerlingen meteen solliciteren. Maar op de lange termijn kan het zeker vruchten afwerpen. Als een leerling van ons een positieve ervaring heeft en met warme gevoelens terugdenkt aan een bedrijf, kan dat bedrijf wellicht in de toekomst een interessante optie zijn voor die student.

Vraag hier de Nuance gratis aan

Via onderstaand contactformulier kunt u uw gegevens achterlaten zodat wij u een exemplaar van Nuance toe kunnen sturen.