'Ik ben altijd als een blok gevallen voor steden waar het leven goed is'

De meest buitenlandse stad van Nederland ligt in het zuidelijkste puntje van Limburg, aan de boorden van de Maas. Als je Maastricht ontdekt en omarmt, ben je op slag verliefd. Hoe mooi is het als deze historische stad je dagelijkse werkterrein is. Leontien Mees – directeur van Maastricht Marketing – kan erover meepraten. Vanuit haar werkkamer op de tweede verdieping van het Dinghuis vertelt ze enthousiast hoe ze na omzwervingen langs Amsterdam, Parijs, Rome en Melbourne in ‘the good life capital’ terechtkwam en haar hart aan de stad verloren heeft.

Leontien Mees komt in Amsterdam ter wereld, maar groeit op in Apeldoorn. Ze is de middelste van een gezin van drie kinderen. Met veel liefde en plezier denkt ze terug aan het warme nest waarin ze samen me haar twee broers opgroeit. “Thuis werd er veel samen gekookt, gediscussieerd en vooral gelachen”, steekt ze van wal. “De Hoge Veluwe is een heerlijke omgeving om op te groeien. Met vriendjes en vriendinnetjes speelde ik elke dag buiten op straat. Ik was sportief en vond het leuk om meerdere sporten uit te proberen of te beoefenen, denk aan tennis, hockey, ballet en paardrijden.”

Au pair in Parijs
Leontien behaalt haar havodiploma. Na de zomervakantie lonkt het avontuur. Ze wil niets liever dan als au pair naar Parijs. “Mijn vader zei: schrijf maar een plan, dan kijken we daarna wat mogelijk is”, vervolgt ze haar verhaal. “Het plan zat goed in elkaar en mijn ouders gaven dus toestemming. Mijn eerste buitenlandse avontuur was een onvergetelijke ervaring. Ik studeerde aan de Sorbonne en werkte bij een adellijke familie, die al drie generaties lang in een Parijs appartement woonde. Ik was vooral voor de vrouw des huizes in de weer, veel minder voor de kinderen. De familie was ook eigenaar van een kasteel in Zuid-Frankrijk. Daar ben ik nog drie zomervakanties op rij mee naartoe geweest om te helpen. Ik heb prachtige ervaringen opgedaan en goed Frans geleerd.”

Stage in Canada
Na haar tijd in Parijs keert Leontien terug naar Nederland om in Amsterdam heao Communicatie te studeren. “In mijn derde studiejaar kreeg ik de kans om stage te lopen bij ABN AMRO in Toronto”, kondigt ze het volgende avontuur aan. “Vanzelfsprekend heb ik die kans met beide handen aangegrepen. In die zes maanden heb ik alle filialen van de bank in Canada bezocht.” Opnieuw terug in Nederland gaat Leontien na haar studie aan de slag als medewerker Marketing & Communicatie bij Nijgh & Versluijs, een educatieve uitgeverij voor het voortgezet onderwijs. “Ik miste de creativiteit en dynamiek”, vervolgt ze. “Daarom was ik blij dat ik de overstap kon maken naar communicatieadviesbureau Bennis Porter Novelli. Hier heb ik samengewerkt met veel jonge, creatieve mensen. Het was keihard werken, maar gelukkig bleef er voldoende tijd over om samen te feesten en dingen te ondernemen.”

‘Het was een heerlijk gevoel om op de fiets naar mijn werk te gaan en zo betrokken te kunnen zijn bij de start van de basisschooltijd van onze kinderen’

La dolce vita

Als dochter van twee ouders met een sterke voorkeur voor Italië krijgt Leontien de liefde voor het land met de paplepel ingegeven. Als ze dertig wordt, wacht het volgende avontuur. De bestemming is niet verrassend: ze wil naar Rome. “Ik kon zo terecht bij de Milanese vestiging van Porter Novelli”, herinnert ze zich nog goed. “Maar, ik wilde ‘la dolce vita’. Met een portfolio onder mijn arm heb ik alle reclamebureaus in de stad bezocht. Mijn ervaring was goed, alleen had ik een probleem: ik sprak geen woord Italiaans. Op een van mijn laatste dagen liep ik de directeur van Cinecittà Filmstudio’s tegen het lijf. Hij nodigde me uit om mee te gaan naar het filmfestival van Sicilië om daar een persprogramma op te zetten. Ik ben drie jaar in Rome blijven hangen en heb de PR voor alle internationale filmfestivals verzorgd.”

Terug naar Parijs
Tijdens een kerstdiner bij een Nederlandse vriendin zit Leontien tegenover Barend, nu haar echtgenoot. Het is liefde op het eerste gezicht. Het toeval wil dat hij als student Medicijnen zijn coschappen chirurgie in Rome kan lopen. “We hebben een jaar samengewoond in Rome”, blikt Leontien terug. “Als Berlusconi aan de macht komt, vlieg ik er als buitenlander samen met mijn baas als eerste bij het staatsbedrijf Cinecittà uit. Terug in Nederland was het lastig om weer aan een baan te komen. Na enkele sollicitaties kon ik bij PriceWaterhouseCoopers terecht. Het waren ongelofelijk leerzame jaren met inspirerende collega’s en veel kansen. Zo kreeg ik de mogelijkheid om in Parijs voor het Europese netwerk de interne communicatie te verzorgen. Dat heb ik een jaar met veel plezier gedaan. In dat jaar is ook onze oudste zoon Filemon geboren.”

Beklemmend gevoel
Terug in Nederland en na de geboorte van hun tweede zoon Lode pendelt Leontien eerst nog op neer tussen het hoofdkantoor van PwC in Amsterdam en hun woonplaats Den Haag. Als de dagelijkse retourtjes te veel vergen, gaat ze als Hoofd PR aan de slag bij communicatieadviesbureau Winkelman & Van Hessen in de residentie. “Het was een heerlijk gevoel om op de fiets naar mijn werk te gaan en zo betrokken te kunnen zijn bij de start van de basisschooltijd van onze kinderen”, vat ze de juiste beslissing samen. “Toch begon het na de geboorte van onze dochter Loulou weer te kriebelen. Het idee dat we een keuze voor het leven maakten, beklemde ons. We besloten nog één keer voor het avontuur te gaan. De keuze viel op Melbourne. Mijn man kon hier aan de slag als fellow vaatchirurg. Zelf heb ik bewust niet gewerkt, wel voor sommelier gestudeerd. Uiteindelijk zijn we drie jaar blijven hangen. Het was lastig om de knoop door te hakken en terug te gaan.”

Neus in de boter

Met haar liefde voor koken en wijn valt Leontien in Maastricht met haar neus in de boter. “Ik ben altijd als een blok gevallen voor plekken waar het leven goed is”, stelt ze vast. “Ik hou heel erg van de combinatie rust, ruimte, zingeving en een gemeenschap die oog heeft voor elkaar. We wonen nu tien jaar in Maastricht en in die tijd ben ik echt verliefd geworden op de stad en het heuvelland. Veel keuzes die ik heb gemaakt, zijn me overkomen. Ik ben avontuurlijk ingesteld en ik hou van uitdagingen. Voor carrièreplanning ben ik niet het type.”

Hart voor de stad
Maastricht heeft haar inwoners en binnen- en buitenlandse bezoekers veel te bieden. “Het merk Maastricht in de markt zetten, vergt ambitie, creativiteit, enthousiasme en inzicht”, karakteriseert Leontien Mees de uitdagingen waar het team van Maastricht Marketing dagelijks voor staat. “Het is mooi om te zien dat iedereen hart voor de stad heeft. Dat geldt ook voor onze gidsen die gepassioneerd rondleidingen verzorgen. De aantrekkingskracht van Maastricht als internationaal georiënteerde stad is groot. Het is een mooie uitdaging om met Maastricht als merk een bijdrage te leveren aan de lokale economie en de welvaart van de regio. Daarbij acteren we niet op eigen houtje. De samenwerking met de gemeente, veel ondernemers, bedrijven en instellingen is onmisbaar.”

Metamorfose
Onder leiding van Leontien Mees heeft Maastricht Marketing de afgelopen jaren een flinke metamorfose ondergaan. Tijdens deze gedaanteverandering is de bedrijfsvoering op de schop gegaan, een proces van professionalisering waarbij Crowe een belangrijke rol heeft gespeeld. “Het is heel prettig om met Crowe een fullservice partner te hebben die onze complexiteit begrijpt, een spiegel voorhoudt, kritische vragen durft te stellen en constructief meedenkt in oplossingen”, stelt Leontien tot slot vast.

Vraag hier de Nuance gratis aan