Van cyberspace naar deep space. Het is voor Michael Waterman een kleine stap. Namens het Eindhovense ACA IT-Solutions, onderdeel van Crowe Foederer, adviseert hij organisaties om hackers en internetcriminelen buiten de deur te houden. Tegelijkertijd gaat hij zo’n vijftien keer per jaar door het leven als Biker Scout, een regelrechte bandiet en speciale variant van de Stormtrooper, die in de wereld van Star Wars dienst doet als verkenner. Wie denkt dat Michael’s vrouw Aliëtte niet veel op heeft met deze bijzondere hobby, heeft het mis. Ook zij verandert regelmatig in een iconisch Star Wars-personage, compleet met ventilator-gekoelde helm en levensechte blaster.
Samen zijn ze aangesloten bij de Dutch Garrison, dat deel uitmaakt van het 501th Legion. Dit wereldwijde legioen van 15.000 Star Wars fans van de buitencategorie treedt op in de kostuums van hun filmhelden. Dat doen ze in Nederland op verzoek van organisaties als KWF, Make-A-Wish, Stichting Opkikker en Stichting Hoogvliegers. Zo bezorgen ze met high fives en knuffels ernstig zieke kinderen belangeloos een onvergetelijke dag. Wie de Dutch Garrison vraagt een evenement of bedrijfsfeest bij te wonen, wordt verzocht een donatie te doen aan het goede doel.
Star Wars verbindt al bijna vijftig jaar jong en oud en de machtige verschijningen van hagelwitte Stormtroopers, Bounty Hunters, Darth Vader en de sinistere Emperor imponeren fans over de hele planeet. Deze bad guys zijn bepaald geen CliniClowns. “Kinderen schrikken niet van ons hoor, integendeel”, stelt Michael ons gerust. “Ze vinden het magisch om hun filmhelden van dichtbij te zien. Onze kostuums zijn ‘screen accurate’, wat wil zeggen dat ze er precies zo uitzien als in de films. Disney, de rechtenhouder van de filmfranchise, en de leden van Dutch Garrison zien daar op toe. Wanneer ik mijn kostuum draag, ben ik niet langer Michael. Het is belangrijk om de betovering niet te verbreken.”
Grootste franchise aller tijden
De Star Wars-franchise is astronomisch, zowel qua omzetcijfers, inspiratie, feiten en weetjes als fanatieke fans.
De space-opera-filmserie werd in 1977 bedacht door George Lucas en ontwikkeld door zijn bedrijf Lucasfilm. Het epos bestaat uit drie afgeronde trilogieën, twee losstaande films, drie live-actionseries, meerdere animatieseries en meerdere stripreeksen. Alleen al de films hebben meer dan 10 miljard euro opgebracht. Wanneer begon de Star Wars-verslaving bij Michael? “De eerste film die ik ooit in een bioscoop zag, was Return of the Jedi in 1983. Een onvergetelijke ervaring. Actie, drama, spanning, humor, baanbrekende special effects; het zit er allemaal in. Het is een ruimte-opera zonder zang en dans. En er vloeit geen druppel bloed. De makers van de films hebben altijd een doelgroep van twaalfjarigen voor ogen gehad. Maar inmiddels zijn alle generaties fan. De rode draad in de serie is de strijd om macht en de confrontatie tussen goed en kwaad. Er zijn interessante parallellen te trekken met het bijbelverhaal. Zo wordt de moeder van hoofdpersonage Anakin Skywalker zwanger van ‘The Force’. Zei er iemand onbevlekte ontvangenis?”
Volgens Aliëtte is Michael een wandelende Star Warsencyclopedie. Een die-hard fan. Zelf maakt ze er geen wetenschap van en ziet ze de saga als puur escapisme. “Ik ben een hele simpele fan en word gewoon blij van de films. Kom bij mij vooral niet aan met romcoms. Een favoriet deel heb ik niet. Zelfs van de tussen 1999 en 2005 uitgebrachte delen en dus decennia later dan deel vier tot en met zes, kan ik alleen maar genieten.” Uiteraard was de eerste film die Aliëtte en Michael samen zagen óók een Star Wars-deel. Michael: “Ik leerde Aliëtte kennen via internetdating toen dat nog nauwelijks bestond. We schreven elkaar berichten en hadden van ieder een foto. Tijdens ons eerste etentje stelde zij voor om samen nog een filmpje te pakken. Mijn hart maakte een sprongetje toen het Revenge of the Sith bleek te zijn. Deze vrouw laat ik nooit meer gaan, wist ik.”
Filmfan zijn is op zichzelf niet onalledaags. Fanatiek fan zijn van een franchise is ook niet vreemd. Maar je aansluiten bij een kostuumclub, vele euro’s steken in een compromisloze outfit en deel uitmaken van een streng goede-doelen-garnizoen? Dat vraagt om uitleg. Michael: “Voor mij heeft het te maken met iets kunnen teruggeven. Aliëtte en ik hebben een fijn leven met een mooie en gezonde zoon. Dat ik in de huid van Biker Scout kan kruipen en samen met de leden van Dutch Garrison ernstig zieke kinderen en hun families voor eventjes hun ellende kan laten vergeten, vind ik zowel een voorrecht als een morele verplichting. Ook van bedrijven trouwens. Daarom ben ik blij dat ACA IT-Solutions en Crowe Foederer maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog op de agenda hebben staan. Vrijwilligerswerk wordt gestimuleerd en gefaciliteerd. En zo hoort het ook.”
De Dutch Garrison is officieel een stichting en heeft momenteel 140 leden. Iedereen is vrijwilliger. “Er zitten veel stelletjes tussen, dertig procent van de leden is vrouw, maar dat zie je niet met een helm op”, lacht Aliëtte. “Alhoewel, ik pik Michael er zo uit tijdens een ‘troop’. Zijn houding en loopje herken ik inmiddels.” Het kost Aliëtte een kwartier om zich in haar Stormtrooperkostuum te hijsen. “De helm mag nooit af in het openbaar, vandaar de drie verborgen ventilatoren. ‘Hoe warm is het in dat pak’ is met afstand de meest gestelde vraag.
Nou, behoorlijk! Onder de helm draag ik bovendien een bivakmuts, want het is uit den boze om huid te laten zien.” Mogen emoties wel worden getoond? Het is immers belangrijk om de illusie niet te verstoren. Michael: “Natuurlijk raakt een ontmoeting in een kinderziekenhuis of revalidatiecentrum je. Onder het kostuum blijven we mensen. Ik ontmoet kinderen die in de donkerste periode van hun leven zitten. Kinderen die soms lijken op mijn eigen zoon, maar dan wit als een laken en omringd door medische apparatuur. Kinderen voor wie het leven heel binnenkort afgelopen is. Als ik het voor elkaar krijg om zulke kinderen een sprankje hoop te geven, is mijn dag compleet. En als je dan volschiet, is het maar goed dat je een helm op hebt.”
Voor alle mogelijke vragen over goede doelen, uitnodigingen voor het bijwonen van evenementen en (zorg)instellingen, sponsoracties en ledenwerving kunt u rechtstreeks contact opnemen met de Dutch Garrison: 501st.nl/contact.