GildenGroen in Zeewolde is onlangs verkozen tot duurzaamste hoveniersbedrijf van Nederland. Dat duurzame werd in de loop der jaren steeds belangrijker in hun bedrijfsvoering en komt inmiddels in alles terug. Sterker nog: als een potentiële klant GildenGroen benadert om een tuin geheel of voor een groot deel te laten bestraten, probeert Marcel deze om te praten en te laten kiezen voor groen in plaats van grijs. En als dat niet lukt, kan hij zomaar nee zeggen tegen de opdracht. “Het is gaandeweg gekomen, onze focus op duurzaamheid”, vertelt hij. “Noem het voortschrijdend inzicht dankzij geluiden over het klimaat. Langzaam maar zeker zijn we anders te werk gegaan: regenwater opvangen, veel groen plaatsen, materialen zoveel mogelijk hergebruiken, verantwoord met gereedschappen omgaan, op maatschappelijk niveau aanwezig zijn hier in het dorp
Het is een totaalplaatje”, aldus Marcel. Ook als het gaat om het personeelsbeleid past het etiket duurzaamheid bij het hoveniersbedrijf. Iedereen mag er namelijk komen werken. “Van Wajonger met afstand tot de arbeidsmarkt tot zij-instromers en herintreders: iedereen is hier welkom, we zeggen tegen niemand nee. Voor ons is dat normaal, maar het wordt nogal eens benoemd, dus voor anderen kan het bijzonder zijn. Er kunnen echte talenten tussen zitten, dat weet je van te voren toch niet? Wij geven iedereen een kans. Vooroordelen hebben we niet”, vertelt Cora. Ze voegt eraan toe iemand zelfs gewoon een keer heeft aangebeld met de vraag ‘mag ik hier komen werken?’. Het antwoord was ja. Inmiddels is GildenGroen een erkend leerbedrijf dat medewerkers op verschillende niveaus begeleidt.
Dat mes snijdt aan twee kanten: mensen worden opgeleid en leren een vak, en Marcel kan zijn kennis overdragen. Cora wijst lachend op Marcels hoofd: “Daar zit zoveel kennis in! Ik heb er al zoveel mogelijk uit gehaald en in de computer gezet, maar nog lang niet alles.” Marcel vertelt dat hij zelf een gedegen opleiding heeft gehad en nu de kennis mist bij de jongeren. “Dus dan moet ik die maar zelf doorgeven. Het is dus eigenlijk simpelweg zaak dat een erkend leerbedrijf dat doet.” Aan andere mensen het vak leren is natuurlijk iets heel anders dan het werk dat een hovenier doorgaans doet; Marcel is de eerste om dat te beamen.
“Maar als je met passie met je vak bezig bent en je kunt die passie overdragen, is dat toch mooi? Dat werkt. Ik kan veel in de praktijk laten zien omdat we zowel aanleg als onderhoud doen en we werken met de nieuwste technieken en materialen. Wij hebben vaak meer leermogelijkheden dan de opleidingen zelf.” Cora vertelt hierover dat het soms lastig is om samen te werken met scholen, omdat deze bedrijven als GildenGroen kunnen zien als een concurrent. “Wij weten vaak meer dan de leerkracht, dat maakt het soms moeilijk een voet tussen de deur te krijgen bij de scholen.”
Andersom leert Marcel overigens ook van de mensen in zijn team. Het is een andere generatie die zaken op een eigen manier aanpakt, vertelt hij. “Dat is soms best een spiegel. Jongeren gaan op een andere manier met ondernemen om, communiceren razendsnel via sociale media en regelen zaken veel sneller. Ik merk dat ik wat afwachtender ben dan zij. Voordat ik het weet staan er al filmpjes van tuinen die we hebben aangelegd op Instagram en TikTok. Die filmpjes worden ook nog eens goed bekeken. Dat levert tevens een andere doelgroep op.” Hij lacht: ‘“k weet inmiddels dat mijn manier van lijnen uitzetten met stokjes mateloos ouderwets is. Daar is een heel handig tooltje voor. De jongeren kijken filmpjes op YouTube en ontdekken zo zulke alternatieven.
Dat is voor mij ook leerzaam.” Het tweetal stimuleert hun medewerkers ‘een leven lang te leren’. Cora: “Je leert natuurlijk altijd van je werk, maar wij willen de medewerkers ook laten leren door het volgen van cursussen. Vanavond gaan we bijvoorbeeld met heel het team naar een communicatiecursus. We gaan ook altijd zoveel mogelijk met z’n allen naar vakbeurzen. Als het ook maar even kan, proberen we dat soort dingen met het hele team te doen. Op die manier investeren we ook in onze mensen. We moeten wel rekening houden met de verschillen tussen hen bij bijvoorbeeld zo’n communicatiecursus. Dat kan best spannend voor iemand zijn. Daar hebben wij oog voor, zo iemand begeleiden we dan wat meer. Ook dat hebben we gaandeweg geleerd.
Intussen hebben Cora en Marcel ook veel contact met andere ondernemers in Zeewolde. Ze zijn lid van de bedrijfskring – Cora zit in het bestuur – en praten als het even kan vanuit hun vakgebied met de gemeente en de provincie. Marcel: “Zo neem ik deel aan de provinciale watertafel, een bijeenkomst met burgemeesters, wethouders en het waterschap in Flevoland, waar we onder meer de problematiek op het gebied van hittestress en wateroverlast bespreken. Ik leg vanuit mijn expertise uit wat de burgers er zelf aan kunnen doen en wat wij met anders aangelegde tuinen op dat gebied kunnen betekenen. Het is mooi om daarover mee te kunnen denken.” Cora en Marcel zijn vooral goed in het verbinden van verschillende partijen.
Ze kennen de andere ondernemers, scholen en organisaties in Zeewolde en laten zoveel mogelijk zien dat ze maatschappelijk betrokken zijn. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze de muziekvereniging ondersteunen met een jaarlijkse actie, de schaatsbaan in het centrum in de winter mooi aankleden en snoeimateriaal doneren voor kerststukjes aan senioren en scholen. Om maar een paar dingen te noemen. Marcel: “We willen daarbij zoveel mogelijk het belang van duurzaamheid uitdragen voor een gezonde leefomgeving in de toekomst. Met elkaar moeten we anders gaan denken en zorgen voor een leefbare wereld. Ik vertel dan ook elke keer weer waarom wij duurzaam ondernemen. We zien geleidelijk aan een verandering om ons heen. Er is een bal die gaat rollen. En het blijft een cliché maar waar: als je wil dat de wereld verandert, moet je bij jezelf beginnen.