Terug
Corporate Finance 29-03-22

Jan Dubach: Zorg dat een bedrijfsoverdracht geen familiedrama oplevert.

Crisis? Welke crisis? Nog nooit telde Nederland meer miljardairs dan in coronajaar 2021, blijkt uit de jaarlijkse rijkenlijst van tijdschrift Quote. Heineken-erfgename Charlene de Carvalho-Heineken blijft met 13,5 miljard euro de rijkste Nederlander. Het actuele vermogen van Karel van Eerd, oprichter van familiebedrijf Koninklijke Jumbo Food Groep, wordt geschat op 2,7 miljard. Wat hebben deze bedrijven en de honderdduizenden andere succesvolle familiebedrijven gemeen? Ze hebben hun zaakjes op orde en halen hun rendementen niet door hun centjes op een spaarrekening te parkeren.

Nederland heeft maar liefst 273.000 familiebedrijven. Samen zijn ze goed voor 53% van het bruto nationaal product en ruim een derde van alle werknemersbanen. Familiebedrijven vormen dus de kurk waar onze economie op drijft”, zegt Jan Dubach. Dubach is partner Family Office en Vermogensregie bij Crowe Foederer en sinds 2021 werkzaam bij dit accountantsen advieskantoor. „Achter elk succesvol familiebedrijf staat een toegewijde en bevlogen familie. Dat klinkt vanzelfsprekender dan het in werkelijkheid is. Slechts dertig procent van de familiebedrijven blijft bestaan na een generatiewissel. En wanneer de daaropvolgende generatie het stokje overneemt, is dit percentage gezakt naar dertien procent. De kans dat de onderneming daarna nóg een generatiewissel overleeft, is slechts drie procent! De schrikbarende percentages zijn vaak het gevolg van niet goed vastgelegde afspraken. Een goedlopend familiebedrijf groeit qua medewerkers, omzet, vermogen, maar ook in het aantal familieleden en – ik noem het toch maar even – exen en belangenconflicten. Het gaat bij bedrijfsoverdrachten natuurlijk over geld, maar net zo vaak over hoe de continuïteit en de goede verstandhoudingen binnen de familie te waarborgen.”

Dubach draait al meer dan 25 jaar mee in de wereld van private banking en vermogensbeheer. Hij maakte afgelopen jaar de overstap van de financiële dienstverleners die onder andere spaar- en beleggingsproducten verkopen (de ‘sell-side’) naar de andere kant van de tafel, aan de zijde van de ondernemers (de ‘buy-side’). In heel veel gevallen zijn de klanten van Crowe mkb-ondernemers en ondernemersfamilies. Over wie zijn cliënten zijn en of ze op de Quotelijst staan, laat Dubach vanwege hun privacy niets los. Wel over het soort vragen dat hij via Crowe Family Office ziet binnenkomen. „Een veel gestelde vraag is hoe om te gaan met het opgebouwde vermogen wanneer de directeur grootaandeelhouder, die vaak ook de oprichter is van het bedrijf, stopt met werken. Om van een onbezorgde oude dag te kunnen gaan genieten, is een vermogensrendement van ten minste vijf procent al snel een must. Maar stel nou dat deze pensionaris op 55-jarige leeftijd besluit te gaan rentenieren en 95 jaar wordt. Dan moet er dus een plan liggen om veertig jaar financieel te kunnen overbruggen met het eerdergenoemde rendement. Wij helpen deze ondernemer om het risico op oud worden af te dekken”, glimlacht Dubach.

‘SPAREN IS OOK EEN RISICOVOLLE BELEGGING’

Met welke financiële producten de vermogende ondernemer het best af is? Dubach helpt het kaf van het koren te scheiden, maar heeft zelf geen producten in de etalage. Dubach: „De klant is geholpen bij een objectief en onafhankelijk advies en een fiscaal verantwoorde vermogensplanning. Een advies waarin we bovendien ook alle risico’s adresseren die een bedreiging vormen voor de continuïteit van het bedrijf en de goede verstandhouding tussen de familieleden. Daarvoor is Crowe Family Office opgericht. Maar we verkopen hier zelf niets.” Dubach is ervan overtuigd dat de nieuwe ‘helpdesk’ binnen Crowe uitstekend past bij het accountantskantoor. „Crowe heeft een uitmuntende reputatie en de juiste moraliteit. Het is een kantoor dat investeert in persoonlijke, langdurige relaties. Met het Family Office trekken we onze dienstverlening door. Voor mij persoonlijk geldt dat Crowe een organisatie is die innovatie en gebruik van data omarmt en mede daardoor opvallend veel jonge professionals binnenhaalt. Die energie en de multidisciplinaire samenwerkingen binnen de organisatie ervaar ik als verfrissend en uitdagend.” Ondanks dat Dubach dus geen beleggingsproducten of crypto’s verkoopt, ziet hij ook dat er geen bankproduct is dat een rendement van vijf procent garandeert. Sterker nog, sparen maakt je momenteel armer. Toch spaart Nederland massaal en staan er honderden miljarden weg te kwijnen. „Ik pleit niet voor impulsiviteit
en acteren op de waan van de dag.

Om de boot niet te missen, kan het verstandig zijn een heel klein percentage van je vermogen te beleggen in Bitcoin of een andere vorm van crypto currency. Onroerend goed is een alternatief. Maar obligaties leverden nog nooit zo weinig op en hebben in vijfenzeventig procent van de gevallen zelfs een negatief rendement. Nogmaals, roekeloosheid ligt op de loer en onzekerheid en angst zijn de slechtst denkbare raadgevers. De perfecte mix van beleggingen en andere vermogensverhogende producten is afhankelijk van tal van factoren. De keuzes die vermogensbeheerders en banken aanbieden, zetten wij voor onze klanten op een rij. Maar het is helder dat inflatie, belastingheffing en negatieve rente er momenteel toe leiden dat je elk jaar ruim vier procent inlevert. Concreet betekent dit dat je over achttien jaar nog de helft van de goederen kunt kopen die je vandaag kunt aanschaffen. Je koopkracht halveert dus wanneer je braaf spaart. Dat is vergelijkbaar met een serieuze beurskrach.” Een ondernemer die zich deskundig laat adviseren en de juiste keuzes maakt, kan dus een gouden toekomst tegemoetzien en het familiebedrijf met een goed gevoel achter zich laten. Toegegeven, het klinkt als een droom: stoppen op 55-jarige leeftijd om volledig financieel onafhankelijk te kunnen gaan genieten van tropische eilanden, zeiljachten en villa’s.

‘IK PLEIT NIET VOOR IMPULSIVITEIT EN ACTEREN OP DE WAAN VAN DE DAG’

Maar hoe realistisch is dit voor een doorsnee familiebedrijf? Dubach: „Ik ken ondernemers, gekleed in kapotte jeans en sneakers, die op 24-jarige leeftijd al drie bedrijven hebben verkocht. Ik zie hen nog niet meteen stoppen met ondernemen om hun dagen te gaan doorbrengen op de golfbaan. Dus de veronderstelling dat je je business pas verkoopt als je grijs of kaal bent, geldt in de hightech-omgeving van Eindhoven steeds minder.”