De toekomst van de accountant zit in complexere vraagstukken. Begin bij de klantvraag, adviseert Johan Daams van Crowe Foederer.
De accountancy krijgt langzaam maar zeker een ander gezicht. Van binnenuit vernieuwen accountantskantoren, maar ook buiten de branche doen zich relevante ontwikkelingen voor. Hoe staat het er anno 2020 eigenlijk voor met innovatie in de accountancy? We stellen deze vraag aan Johan Daams en Erik Kolthof.
Daams is bestuursvoorzitter bij accountants- en advieskantoor Crowe Foederer. Vorig jaar zwengelde hij de discussie over innovatie aan met een op interview AccountantWeek. Hij benadrukte dat innovatie niet zozeer draait om een andere, nieuwe softwareoplossing als wel om de klantvraag in het middelpunt zetten.
Kolthof was tot voor kort projectleider innovatie en accounttech bij de NBA. Daar was hij een van de drijvende krachten achter de community Accounttech en het NBA Open Podium Accounttech, dat innovaties in de schijnwerpers zet. Onlangs maakte hij de overstap naar Crowe Foederer, waar hij nu werkt als corporate manager sales en marketing.
Meer van hetzelfde
De vraag is allereerst: wat is innovatie? Daams wil in antwoord hierop eerst aangeven wat het niet is. “Met het risico dat ik tegen schenen schop: innovatie is voor mij niet de zoveelste scanoplossing of boekhoudoplossing of het zoveelste dashboard met financiële ratio’s. Ik zie veel te veel oplossingen die gewoon meer van hetzelfde zijn.”
Kolthof vult aan dat je bij innovatie ook niet begint bij oplossingen. “Technologie blijft een hulpmiddel en is nooit een doel op zich. Het begint ermee dat je ergens bij geholpen wilt worden. Daarna kijk je pas welke hulpmiddelen er zijn en of je daar bijvoorbeeld een cursus voor moet volgen of gewoon dingen gaat uitproberen.”
Volgens Daams zet je voor innovatie dan ook eerst de juiste bril op. “Kijk, voor mij draait innovatie naast technologie om de vraag hoe je tegen je dienstverlening aankijkt. En dan zie je dat veel accountants nog steeds op een opdrachtbevestiging zetten dat ze een jaarrekening opstellen, terwijl ondernemers juist inzage willen in hun financiële positie. De vraag van de klant reikt dan heel veel verder dan het product jaarrekening.”
In plaats daarvan moet je volgens hem naar een vraaggestuurde aanpak. “In zo’n aanpak zie je een jaarrekening veel meer als een vertrekpunt dan als een eindpunt. En om te voorkomen dat je toch productgestuurd bezig bent, vraag je de klant voortdurend of hij op jouw oplossing zit te wachten en of hij er ook voor wil betalen”
Sterk gereguleerd
Beiden denken dat accountants hierin een inhaalslag kunnen maken. Zo ziet Daams de productgestuurde aanpak nog overheersen in de accountancy. Volgens Kolthof heeft deze achterstand te maken met de aard van het beroep. “De accountancy is sterk gereguleerd en dat maakt het lastiger om te innoveren. En voor innovatie heb je creativiteit nodig, iets wat je niet meteen verwacht van een accountant.”
Daarbij verschillen de wijze en mate van innovatie flink in de branche. Kolthof: “Als je het speelveld bekijkt, dan zie je eigenlijk een tweedeling. Zo heb je de grote accountantskantoren, de Big Four en ook wel de Next Five, die met name zelf innoveren. Zij hebben de tijd en de middelen om daar mensen gericht op te zetten. De uitdaging is bij hen vooral dat innovatie doorsijpelt naar de werkvloer.”
Kleinere partijen met minder diepe zakken zullen eerder samen innoveren. Kolthof: “Dat zijn de MKB-accountants die voor innovatie sterk afhankelijk zijn van hun softwareleveranciers of de kennis van medewerkers die toevallig aanwezig is. En hoewel zij minder tijd en middelen hebben, zijn ze wel enorm wendbaar. Daardoor kunnen ze ideeën vaak sneller tot uitvoering brengen.”
Bron: https://accountantweek.nl/artikel/innovatie-is-niet-het-zoveelste-dashboard