Het is duidelijk dat er voor werkgevers werk aan de winkel is om het mentale welzijn van werknemers te verbeteren. In deze blog ga ik in op hoe je dit als werkgever het beste kunt doen.
Een blog door Iris Smit, Junior HR Adviseur bij Crowe Foederer
Er is de laatste tijd veel veranderd in de manier van werken. Door de coronacrisis zijn werknemers steeds vaker thuis gaan werken. Nu de crisis (hopelijk) ten einde loopt wordt thuiswerken normaal en wordt hybride werken het nieuwe uitgangspunt. Dit gaat gepaard met nieuwe uitdagingen. Uit onderzoek van het CNV blijkt dat thuiswerken zorgt voor een toename in stress onder werknemers. Eén op de drie werknemers geeft aan meer stress te ervaren, in de dienstverlenende sector is dit zelfs bijna de helft. Naast stress vinden werknemers het lastig om een goede werk-privé balans te behouden. Daarnaast voelen zij zich sneller eenzaam en zwakt de ontwikkeling van de werknemers af.
Ook mij komt de impact van thuiswerken bekend voor. Al ruim een jaar werk ik voornamelijk vanuit huis, in mijn eetkamer van zeven vierkant meter. In het begin ruimde ik mijn laptop en computerscherm na de werkdag op zodat de eetkamer weer een gezellige plek was. Nu liggen mijn werkspullen vaak de hele week op de hoek van de eettafel. Afleidingen – zoals de wasmachine die klaar is of de pakketjesbezorger die aanbelt – liggen op de loer. Ik mis de interactie en gezelligheid met mijn collega’s. Die ene keer per week dat ik toch naar kantoor ga, voelt voor mij als een uitje.
Werknemers zijn de structuur in hun dag grotendeels verloren. Ze missen bijvoorbeeld de natuurlijke overgang van privé naar werk door de reis die zij van huis naar de werkplek maken. Hierdoor kunnen zij hun werk ook minder goed afsluiten, doordat ze als het ware op de “werkplek” blijven. Bovendien zijn sommige werknemers bang dat hun werk niet zichtbaar genoeg is, waardoor ze voortdurend harder en/of langer werken om zichzelf te bewijzen. Al met al vervaagt hierdoor de scheiding tussen werk en privé.
Als werkgever kun je werknemers op verschillende manieren ondersteunen in het versterken van hun regie in een gezonde werk-privé balans. Hieronder noemen we er zes.
Werknemers die thuis werken missen de verbinding met hun collega’s en ervaren minder sociale support. Hierdoor raken werknemers eerder emotioneel uitgeput, worden ze cynischer, ervaren zij meer stressklachten en voelen zij zich minder verbonden met de werkgever. Wat kan de werkgever hierin betekenen?
Volgens het 70:20:10 model vindt 70% van het leren op de werkplek plaats, 20% van het leren komt tot stand door sociale interacties met collega’s en 10% bestaat uit formele leertrajecten zoals cursussen en trainingen. Door het thuiswerken missen werknemers een groot deel van de ontwikkeling op de werkplek en de interactie met collega’s. Het thuiswerken vraagt om meer zelfstandigheid en maakt het voor werknemers lastiger om advies of hulp te vragen bij collega’s en leidinggevenden. Hoe kan de werkgever ervoor zorgen dat werknemers zich kunnen blijven ontwikkelen?
Tenslotte, zorg ervoor dat praten over mentale problemen genormaliseerd wordt. Communiceer binnen teams over het belang van mentaal welzijn, zodat er een sfeer wordt gecreëerd waarin mensen open over dit onderwerp kunnen praten.
Binnen Crowe hebben wij de kennis in huis om mee te denken over interne communicatie op verschillende gebieden. Wij hebben een effectieve aanpak op het gebied van hybride werken, verzuim, duurzame inzetbaarheid en talent management, welke flexibel en schaalbaar in te zetten is. Graag denken wij mee om het mentale welzijn van uw werknemers te verbeteren. Immers is een gelukkige en gezonde werknemer een productievere werknemer!
Kom in contact met een van onze HR-specialisten.