Terug
Corporate Finance 26-02-24

10 belangrijke Do’s & Don’ts bij een bedrijfsoverdracht

corporate-finance

Don’t: Irreële verwachtingen hebben over de prijs
Je kunt het gevoel hebben dat je bedrijf miljoenen waard is, maar waar is dat op gebaseerd? Zorg dat je vooraf een objectieve waardebepaling laat uitvoeren.

Do: Maak de onderneming verkoopklaar
Begin op tijd met de voorbereiding en zorg dat zaken als de structuur en de administratie van de onderneming op orde zijn; dit zal de doorlooptijd van het verkoopproces ten goede komen.

Don’t: Je om de tuin laten leiden door ‘succesverhalen’ van anderen
Laat je niet afleiden door verhalen van mensen die hun bedrijf voor de hoofdprijs hebben verkocht, dit is vaak niet het hele verhaal.

Do: Zorg dat lopende problemen en geschillen zijn opgelost
Zijn er bijvoorbeeld onduidelijkheden over de cao/pensioenregelingen of lopen er juridische trajecten? Probeer dit zoveel mogelijk vooraf aan een verkoop te regelen.

Don’t: Onderhandelen met te weinig partijen
Hoe minder opties je hebt, hoe sterker de tegenpartij staat. Als er meer kopers zijn, valt er doorgaans meer uit een deal te halen (zowel in prijs, als in voorwaarden).

Do: Schakel hulp in van adviseurs tijdens het traject
De verkoop van je bedrijf is een langdurig en intens proces, dit kun je onmogelijk alleen doen naast je doorlopende werkzaamheden. Bovendien hebben adviseurs de benodigde expertise en helpen zij om emotioneel afstand te bewaren.

Don’t: Denken meteen te kunnen stoppen met werken na verkoop
Vaak vragen kopers na de transactie nog betrokkenheid van de DGA, om de transitie zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Do: Maak jezelf als DGA overbodig
In het mkb komt het vaak voor dat een bedrijf erg afhankelijk is van de DGA, wat een potentieel risico is voor een koper. Maak jezelf daarom overbodig door bijvoorbeeld te delegeren of het MT te versterken.

Don’t: Vasthouden aan een betaling van 100% cash
Naast de prijs zijn er ook andere dealvoorwaarden, zoals het al dan niet betrokken blijven als DGA, een vendor loan of een earn-out.

Do: Laat een Vendor Due Diligence uitvoeren
Laat voorafgaand aan een verkoop zelf een DD uitvoeren. Zo worden risico’s vooraf in kaart gebracht en kom je niet voor verrassingen te staan.