Geen branche gaat zo snel als de technologie. Binnen het onderwijs volgen veranderingen elkaar ook in een rap tempo op. Bedrijven die op het snijvlak van de twee opereren, moeten er bovenop zitten. Of beter nog: vooruitlopen. Daar is Prowise uit Budel een sprekend voorbeeld van. Juist dat hoge tempo is wat Edith Kwaspen, Customer Experience Director, aanstaat. „Ik hou van de dynamiek die hier heerst. In de twee en een half jaar dat ik hier werk, zijn er veel nieuwe producten ontwikkeld. Het is mooi om hieraan mee te kunnen werken. Ook worden we steeds internationaler. We zijn nu actief in 26 landen, terwijl Prowise begon met alleen Nederland.”
Zelf doen
Het bedrijf, dat digitale leeroplossingen biedt, is inderdaad hard gegroeid. Ruim tien jaar geleden waren oprichters Erik Neeskens en Michael Ahrens al bezig met ideeën om het onderwijs te verbeteren door digitalisering. Bij hun werkgever kregen ze die niet van de grond, dus besloten ze het zelf te doen. BordWijs, zoals het aanvankelijk heette, was geboren. De twee pioniers stortten zich op de ontwikkeling van hun eerste, digitale schoolbord, ofwel digibord, inclusief liftsysteem en software. Hiermee gingen ze de boer op; van school naar school voor een demonstratie.
Dat laatste gebeurt overigens nog steeds, maar dan door de accountmanagers van Prowise. Voor de rest is er veel veranderd. Om even wat cijfers te noemen: Het bedrijf heeft wereldwijd 225 mensen in dienst. Velen hiervan zijn gevestigd in het Budelse hoofdkantoor. In Amsterdam huist een software-ontwikkelteam. Daarnaast zijn Verenigd Koninkrijk, Duitsland en China standplaatsen. Zo’n twintigduizend scholen werken met hun producten en er zijn 800.000 software-gebruikers.
Download hier het volledige artikel uit de Nuance