"In het teamwork in combinatie met professionalisme liggen onze kracht en toekomst"

Bloemist Oogenlust is een begrip in Nederland. Dat geldt zowel voor de aankleding
van events als de conceptstore in Eersel. Eigenaren Marcel en Monique van Dijk
hebben de dagelijkse leiding in handen gegeven van hun zoon Wim, hoewel de
uitvoering van ideeën, de logistiek, de verkoop in de winkel, het beheer van het domein
én de administratie een teamprestatie zijn, zegt Wim. “Wij gaan voor de ultieme
beleving, waarover andere mensen zeggen: ‘Verdikkeme, het is ze weer gelukt! ’ ”

Marcel van Dijk geldt nog altijd als het gezicht en het creatieve brein van Oogenlust. Monique is de stille kracht. Zij is verantwoordelijk voor de administratie, het personeel en de inkoop. Sinds vorig jaar bezit hun zoon Wim echter het merendeel van de aandelen. Hij leidt feitelijk het bedrijf. “Misschien is dat het grootste verschilmet mijn ouders: Wij met z’n allen zijn Oogenlust. Vroeger was vooral Marcel Oogenlust”, verklaart Wim. Zijn moeder voegt toe: “Wij zeiden overal ja tegen, pakten alles aan. Nu is ook nee een antwoord. Het is goed dat er een frisse wind waait en er een andere kijk op dingen is.”

Voor de goede orde: Wim draait al 25 jaar mee in het familiebedrijf, maar hij hoeft niet zonodig voorop te staan, zegt hij. Hij haalt zijn voldoening uit het werk, samen met de collega’s. “Ik heb al veel gezien, ervaren en meegemaakt. Ik vraag wel waarom we werken zoals we werken. Wat er gebeurt als we zaken anders aanpakken. Waardoor we andere keuzes kunnen maken. Niet alles hoeft via mij te gaan, anderen kunnen dingen beter dan ik. Ik word er toch wel bij betrokken. En we doen al zoveel, we kunnen niet alles.” Zijn vader Marcel begon als bloemist in Veldhoven maar Oogenlust is na veertig jaar ontwikkeling en groei zoveel meer geworden. Er staat een sfeervolle conceptstore aan de Hees in Eersel, vol met planten, bloemen en exclusieve woonaccessoires. De winkel is slechts een van de onderdelen van ‘Domein Oogenlust ’. De familie Van Dijk beheert in totaal acht hectare vrij toegankelijk natuurgebied rondom de winkel, het magazijn, een hal voor events en een kas, goed voor in totaal dertienduizend meter vloeroppervlakte.

Mooi
Marcel, Monique en Wim – een van de vijf kinderen – hebben de winkel en alle toebehoren elf jaar geleden zelf gebouwd. In elf maanden tijd is het pand opgetrokken terwijl Marcel nog als projectleider was betrokken bij de Floriade in Venlo. Elke avond kwamen ze bij elkaar om de voortgang te bespreken. Wim begeleidde de bouw, Monique bewaakte het budget en Marcel voerde de directie. “Ik denk alleen maar in mooi. Dat is mijn wereld ”, zegt Marcel over de onderlinge rolverdeling. “Monique is veel praktischer en sterker in functionaliteit. Wim is goed in de uitvoer. Hij is een organisator pur sang, en niet voor één gat te vangen. Hij had het bouwproces in de hand. Wij bedrijven topsport. Events in het land en het buitenland, de hele dag onderweg, alles regelen, de samenwerking met andere partijen; wij fixen het. Wij zijn altijd geweest van een man een man, een woord een woord. Monique en ik vinden de stress minder leuk.”

Duidelijk
Deinst Marcel voor geen enkele uitdaging terug, voor Wim moet het allemaal behapbaar en uitvoerbaar zijn en blijven. Hij heeft lang moeten wachten op de overname van het familiebedrijf, erkent Marcel. “Ik was zelf twintig toen ik Oogenlust begon. Wim heeft tot zijn veertigste gewacht. Achteraf had ik dat liever anders gezien. Maar corona kwam er nog tussen. Dat was een moeilijke periode. Sinds vorig jaar bezit hij zeventig procent van de aandelen. Stapsgewijs volgen nog twintig procent. Monique en ik houden tien procent. Ik ben 64, we zullen altijd betrokken blijven. Ik zou nog wel tien jaar creativiteit willen leveren.” De familie heeft elke dag contact over de gang van zaken. “Wim belt elke avond rond acht uur, half negen. Dat is leuk. Natuurlijk komen we hem hier tegen maar dan heeft hij geen tijd voor ons. We steken twee à drie keer in de week de koppen bij elkaar. Het managementteam komt ook twee à drie keer per week bij elkaar. Daar hebben we aan moeten wennen. Monique en ik hoefden elkaar alleen maar aan te kijken en dan was het al beslist. Wim is duidelijk voor de mensen, veel duidelijker dan ik was. Hij weet wat hij wil, draait nergens omheen. Naar de klanten toe is het: what you see is what you get. Als-ie naar de koning moet dan heeft hij gewoon zijn spijkerbroek aan.”

Teamwork
Wim blijft ondertussen de nuchterheid zelve. Hij volgde de Middelbare Tuinbouwschool, enkele weken de Hogere Agrarische School maar ontdekte al snel dat hij liever in het bedrijf van zijn vader en moeder werkte. Wim kwam er per slot van rekening als kind al over de vloer. “Ik weet dat ik op mijn fietsje naar het kantoor fietste. Ik wilde gewoon weten hoe alles werkte. En zo ben ik stap voor stap in het bedrijf gerold. Ik leerde alle facetten kennen. Ik mag dan wel de directeur zijn maar als de spuiter ziek is, werk ik in de spuiterij. Dat maakt mij niet uit.

“Het is goed dat er een frisse wind waait
en er een andere kijk op dingen is”

Ons pa gaat voor het hele plaatje, dat hij in zijn hoofd heeft zitten. Ik zorg dat het allemaal geregeld wordt. Daar geniet ik meer van. Ondertussen kijk ik naar wat kan worden verbeterd. Het gaat om gedeelde verantwoordelijkheden. Het kan niet meer zo zijn dat wij van één persoon afhankelijk zijn. In het teamwork in combinatie met professionalisme liggen onze kracht en toekomst. Wij gaan altijd voor het high end niveau. De ultieme beleving waarvan anderen zeggen: ‘Verdikkeme, het is ze weer gelukt! ” Wim prijst het enthousiasme en de vakkundigheid van het team. Hij heeft zeker ambities maar Oogenlust hoeft wat hem betreft niet groter te groeien dan vijftig medewerkers. “Dat is het optimum. Ik denk dat als wij groter worden dit alleen maar afbreuk doet aan zowel het werkplezier als de creativteit. Dan groeien we onszelf misschien voorbij. Nu werkt alles door elkaar: van heel jong tot aan bijna gepensioneerd. Iedereen kent en respecteert elkaar. Dat is toch wel de grootste truc om personeel en kwaliteit te behouden en mooie dingen te maken.”

Vraag hier de Nuance gratis aan

Via onderstaand contactformulier kunt u uw gegevens achterlaten zodat wij u een exemplaar van Nuance toe kunnen sturen.