Chordify is een muziekapplicatie waarmee je van elk
liedje razendsnel de akkoorden kunt laten uitschrijven.
Wereldwijd wordt de tool miljoenen keren per maand
gebruikt. CEO Bas de Haas is een van de oprichters.
Chordifyen is inmiddels een werkwoord.
De Haas studeerde kunst-matige intelligentie in Utrecht en promoveerde bij de informatica-faculteit op het zoeken in grote collecties digitale muziek. “Onderdeel van mijn proefschrift was het automatisch uitschrijven van een willekeurig stukje muziek, dus een digitaal audiobestand omzetten in akkoorden met behulp van AI”, vertelt een gedreven De Haas. Hij speelde zelf altijd al gitaar en studeerde zelfs een blauwe maandag aan het conservatorium: “Veel geleerd, niet afgemaakt. Met vier andere jongens met wie hij veel in bandjes speelde – onder wie medeoprichters Tijmen Ruizendaal, Gijs Bekenkamp en Dion ten Heggeler – stortte hij zich in de weekenden en avonduren op het uitwerken van de technologie waarmee hij tijdens zijn promotietraject was gestart.
Ze hadden direct een serieuze insteek: “We wilden kijken of we die techniek commercieel konden valideren en de muziek op YouTube vertalen in akkoorden, zodat muziekliefhebbers konden meespelen met hun favoriete artiest. Ons doel was om de akkoorden van alle nummers inzichtelijk te maken.” De technologie sloeg direct aan. “We kregen vrijwel meteen veel bezoekers op onze website. Dat was voor ons het signaal om door te pakken en het product verder te professionaliseren.” Chordify begon als website, maar uiteraard is er inmiddels ook een app. “Centraal staat nog steeds: hoe kunnen we mensen helpen om hun favoriete muziek te spelen. Dat is ons unique selling point. Het is heel laagdrempelig.” De Haas en zijn medeoprichters waren de eersten die dit gingen doen op deze schaal. Later probeerden uiteraard ook andere partijen iets soortgelijks, maar die verdwenen tot nu toe ook weer.
Verbreding
Chordify is zo groot gegroeid omdat ze al vanaf het begin goed waren in search engine optimization (SEO). “We hebben elke dag ongelooflijk veel verkeer op onze site. Van over heel de wereld komen mensen bij ons, op zoek naar akkoorden van liedjes. Die hebben we uiteraard van alle bekende liedjes maar ook eindeloos veel nichemuziek is gechordifyed: christelijke rockmuziek, Indiase ukelele muziek, k-pop, noem maar op. En we zijn heel snel: in twintig seconden schrijven we een liedje uit. Dat is interessant voor zoekmachines, en daardoor komt ongelooflijk veel verkeer binnen.”
Dit kernproduct van Chordify zal altijd het belangrijkste blijven, maar het bedrijf is inmiddels wel bezig met verbreding van het product. “We kijken steeds naar hoe we de gebruiker nog beter kunnen bedienen met wat hij wil. Wat is het doel waarmee hij op onze site komt en hoe kunnen wij hem helpen dat doel te bereiken? We hebben veel bezoekers die dagelijks langskomen en even willen meespelen met hun favoriete muziek. Dat kan vanuit de applicatie of via YouTube. Maar we weten inmiddels ook dat het meespelen met akkoorden op een gitaar of piano voor sommige mensen nog te moeilijk is omdat ze die vaardigheid nog niet hebben. Daarom ontwikkelen we songlessons waarbij we liedjes ophakken in stukjes: het couplet, het refrein, de intro, het uitro. Daar hebben we een akkoordtrainer bij gemaakt die precies laat zien waar je je vingers moet neerzetten op de gitaar of piano. Zo kun je alle akkoordposities één voor één oefenen en je voorbereiden om straks met je favoriete artiest mee te spelen.”
Zingen bij het kampvuur
Deze functionaliteit is voor de beginnende muzikant. Aan de andere kant van het spectrum staat de gevorderde muzikant. Die bezoekt Chordify óók. Voor hen wordt een functionaliteit ontwikkeld om hun doel beter te begrijpen. De Haas: “Als ik piano speel in een bandje, heb ik een andere muzieknotatie nodig dan wanneer ik gitaar speel bij een kampvuur en er bij wil zingen. Dat onderscheid willen wij ook bieden. We zien ook dat mensen akkoordenschema’s maken op Chordify en setlists delen. Dat stimuleren wij zeer, omdat dan nog meer bezoekers die data kunnen gebruiken om lekker muziek te maken.”
De bron is vaak een YouTube-filmpje. Chordify biedt inmiddels een editmogelijkheid waarmee men akkoordenschema’s kan aanpassen. “Soms moeten er kleine hiaatjes worden opgevuld. Als bezoekers dat doen, kunnen ze dat ook publiceren en raten. Daar wordt ons platform ook weer beter van omdat we die data kunnen gebruiken om onze AI-modellen te trainen”, aldus De Haas. Naast YouTube ondersteunt Chordify ook Deezer en Soundcloud. Spotify niet, dat is nog wel een wens.
Muziekdocent
Momenteel is Chordify blij verrast met de opkomst en mogelijkheden van generatieve AI. “Wij zijn volop aan het onderzoeken wat wij met generatieve AI kunnen doen. We experimenteren ermee en kijken naar de meerwaarde. Eén van de ideeën waarmee we spelen, is de muziekdocent als chatbot. Deze leert je spelenderwijs noten spelen op je gitaar. De basis is auditief, niet visueel; het is luisteren en zoeken op het instrument. Wij vonden dit zelf een heel tof idee, maar we merkten dat we het als business niet goed ingezet kregen. Het bracht niet de groei die we hoopten, dus hadden we die muziekdocent weer uitgezet. Nu, met de nieuwe ontwikkelingen van generatieve AI, begint het weer te prikkelen. We hebben de technologie toch in huis, dus we willen nu weer gaan kijken of er nieuwe mogelijkheden zijn voor chatbots die bezoekers kunnen assisteren bij het maken van muziek.”
Copyright
Een terugkerende discussie is of er op akkoorden copyright kan zitten. De Haas: “Je kent die filmpjes op YouTube waarbij tien verschillende liedjes langskomen, maar die allemaal uit dezelfde vier akkoorden bestaan. Maar dat maakt muziekproducenten niets uit. Als je geld verdient aan muziek, willen ze daar een fee voor terugzien. Dat kun je gaan aanvechten en er moeilijk over gaan doen, maar dat hebben wij niet gedaan. Het gaat om machtige partijen. Wij kozen ervoor om met al die partijen in gesprek te gaan en licenties uit te onderhandelen. Dat is een ingewikkelde exercitie, want het zijn er veel en er is een aantal grote. Het lastige is vooral dat ze niet heel vlot werken en lang niet altijd snel reageren. Dan willen wij snel met nieuwe muziek aan de slag maar dan hebben zij niet zo’n haast.
Het duurt kortom lang voordat je een overeenkomst hebt. Het zijn bovendien contracten met een beperkte duur, dus na een tijdje moeten we weer in gesprek. Dat is lastig, maar van de andere kant is het wel een pluspunt van ons dat wij dat soort zaken netjes regelen en dat uiteindelijk ook de artiest meedeelt in ons succes.” Soms krijgt Chordify ook reacties van de artiesten zelf. Sommigen zijn enthousiast, anderen wat minder. Chordify haalt de akkoorden van de betreffende artiest offline als diegene dat wil. “Het gebeurt niet vaak, maar we hebben er wel een infrastructuur voor. De meesten vinden het prima als mensen mee willen spelen met hun favoriete muziek.” De Haas voegt eraan toe dat ook de kleinere bandjes vaak zijn verenigd, waardoor onderhandelingen over copyright ook voor die muziek mogelijk zijn.
Rollen en cirkels
Inmiddels is Chordify een organisatie met ruim vijftig medewerkers. Dat was ook een mijlpaal waar de oprichters over moesten nadenken. De Haas: “Het goed opbouwen van een organisatie is belangrijk. Als je boven een man of tien komt, moet je je afvragen of je een managementteam wilt optuigen. Wij kozen ervoor om een zelfsturende methodiek te introduceren waarbij je mensen rollen geeft, geen functie. Mensen met een rol zijn beslissingsbevoegd. En vanuit die rollen kun je cirkels maken van werk. Daarbinnen hebben mensen vrij veel autonomie. Dat was onze theorie.
In de praktijk was het soms lastig omdat sommige mensen kleinere kaders nodig hebben en meer aansturing willen. Momenteel hebben we nu een hybride vorm waarbij we dat allebei hebben. Hierbinnen kunnen mensen op een goede manier werken met genoeg richting. Zo kunnen we voldoende groei realiseren.” De Haas noemt zijn bedrijf een droom die uitgekomen is. “Het is geweldig om met een fantastisch team met talentvolle mensen zo’n bedrijf te runnen. We hebben twee toffe kantoren in Utrecht en Groningen, met dakterrassen, podia om muziek te maken, workshops te kunnen organiseren en borrels te kunnen geven. Het is een kleine minisamenleving die we naar onze eigen kernwaarden hebben kunnen inrichten. Iedereen die hier werkt, heeft iets met muziek. Niet iedereen speelt in een bandje, maar passie voor muziek staat wel centraal. Anders kun je niet begrijpen wat onze eindgebruiker zoekt.”
Via onderstaand contactformulier kunt u uw gegevens achterlaten zodat wij u een exemplaar van Nuance toe kunnen sturen.