,,Ons hart klopt van verse soep voor je bereiden en je smakelijk eten wensen”

Begin je als managing director bij een cateringorganisatie met als missie meer groei te bewerkstelligen, krijg je binnen een week te maken met een lockdown! Het overkwam Marc Balvers toen hij aantrad bij BaxterStorey. De reden om hem aan te trekken was de groei die hij eerder bij andere bedrijven had gerealiseerd: ‘’Ik stapte in een goedlopend bedrijf, met goede plannen en een week later bam! Toen was het even vooral alle ballen in de lucht houden, met de focus op klanten behouden, medewerkers tevreden en kosten. Alles ging in pauzestand. Niet alleen ons eigen werk, maar ook de aanbestedingsmarkt kwam tot stilstand. Desondanks hebben we groei gerealiseerd. Niet zodanig als gepland, maar toch. Zo leuk om weer nieuwe locaties te openen en nieuwe gasten te mogen verwelkomen en te voorzien van lekker en gezond eten. Dáár draait het om in ons vak.’

Complete catering

Het van oorsprong Britse BaxterStorey – onderdeel van de WSH Group – is de grootste onafhankelijke horeca voedsel en service provider van het Verenigd Koninkrijk en verzorgt onder meer op ruim 800 locaties binnen bedrijven, musea en scholen dagelijks het eten en drinken. Zeven jaar geleden begon BaxterStorey ook in Amsterdam, met de ambitie om vandaaruit te groeien in Nederland, België en Frankrijk. Inmiddels verzorgt BaxterStorey Nederland de catering op dertien locaties. Marc: ,,Het gaat om bedrijven vanaf ongeveer 100 medewerkers maar loopt op tot ruim 1000 medewerkers. Wij kunnen alles verzorgen: van ontbijt, koffiebar, lunches, evenementen en vergaderingen, banqueting of het faciliteren van een walking dinner voor een speciale gelegenheid ’s avonds. Ook het regelen van bijvoorbeeld werkfruit of koffiemachineservices behoort tot de mogelijkheden. Maatwerk in catering.”

Chef’s company

Wie is de baas in een bedrijf? Bij BaxterStorey is dat op elke locatie de kok, aldus Marc: ‘’Wij geloven in de deskundigheid van onze koks. Die willen we goed faciliteren en veel vrijheid geven. Dan maken ze de lekkerste dingen. Daar worden onze gasten blij van en dus ook onze klanten. Onze klant kijkt vooral naar zaken als duurzaamheid, financiën en contractuele verplichtingen en onze gast naar lekker en gezond eten met de juiste prijs/kwaliteitsverhouding. Bij ons geen van bovenaf opgelegde menu’s, die worden echt op locatie bedacht en uitgewerkt. Het cateringteam en de kok staan daar ten slotte het dichtst bij de gast en zij weten dus wat onze gasten graag eten. Het koken is bovendien altijd vanaf scratch, dus geen pakjes open knippen en geen bakjes en emmers. Al het eten wordt vers op de locatie bereid. Zelfs de mayonaise is zelf gemaakt.”

Eten met de seizoenen

Dat past naadloos bij het zo duurzaam mogelijk werken dat BaxterStorey nastreeft. De organisatie profileert plant based eten op haar locaties en maakt alleen gebruik van biologisch afbreekbare disposables. Daarnaast wordt voedselverspilling gemonitord en gekeken naar een efficiënte logistiek rond elke locatie. Uniek is dat bij BaxterStorey zoveel mogelijk met de seizoenen mee wordt gekookt. ,,Als je duurzaam wil werken, is dat het eerste wat je moet doen”, legt Marc uit. ,,Bij ons dus geen aardbeien in de winter, want dan weet je dat die van ver komen. Wij gebruiken waar mogelijk lokale en in elk geval Nederlandse producten. Die zijn vaak ook lekkerder. Toen ik op kamers ging wonen, kreeg ik van mijn moeder het AH kookboek ‘12 maanden lekker eten’. Daarin stonden per maand allerlei gerechten en volgde je dus exact de seizoenen. Dat zijn we een beetje kwijtgeraakt, nu moet alles altijd voorradig zijn maar gelukkig hebben we weer veel meer aandacht voor het seizoen.”

Aandacht voor mensen

BaxterStorey en Crowe Foederer herkennen elkaar in hun human interest en werken al een aantal jaren samen. Marc: ,,Als kleiner bedrijf kun je zelf niet de kwaliteit en know-how in huis halen die Crowe Foederer wel biedt. Op HR-gebied gebeurt heel veel en dat hebben wij nu 100% gecoverd. Zo kunnen wij ons focussen op onze core business.”

En toen lag die core business even plat…

,,Helaas wel. Tegelijkertijd bood dat ook de gelegenheid voor andere dingen. We hebben bestaande concepten onder de loep genomen en gekeken naar interessante nieuwe aanpassingen, die we bij onze klanten onder de aandacht brachten. Daarnaast hebben we ons verdiept in innovaties als apps, smartfridges en kleine retailshops met een beperkt assortiment, waar automatisch wordt geregistreerd. Onbemande en contactloze concepten die juist in deze tijd werken. Ons hart gaat daar echter niet sneller van kloppen. Wél van een heerlijke verse soep voor je bereiden, die uitserveren en je smakelijk eten wensen.”

Hospitality en koken als rode draad

Dat past precies bij Marc (52) als persoon. Het duurde echter even voordat hij daar achter was. Na de middelbare school ging hij economie studeren en daarna voor een bank werken. Hij ontdekte al snel dat dat niet zijn wereld was. Via een job als supermarktmanager van een Albert Heijn rolde hij de retail en hospitality in. ,,‘Mijn’ Albert Heijn zat aan de Amsterdamse Nieuwmarkt. Oud-medestudenten keken raar op als ze mij vakken mee zagen vullen. Ik vond het juist fantastisch: mijn eigen winkel! Het bood mij de kans veel te leren, over marketing, personeel logistiek, voeding en noem maar op. De business voelen, mensen ontmoeten, klanten zien  en spreken, dat is voor mij belangrijk. Ik vind het leuk om te zorgen dat mensen het naar hun zin hebben tijdens een verblijf, avondje naar de film tijdens de lunch. Achteraf had ik beter de hotelschool kunnen doen”, lacht hij.

Dj in de club

Want die hospitality zat er eigenlijk altijd al in bij Marc. ,,Tijdens mijn studententijd gaf ik leiding aan een animatieteam op een camping in Frankrijk en had een baantje bij Pathé bioscopen. Later werkte ik nog als dj. Heerlijk, mensen lekker te zien dansen, die de spanning van zich af laten glijden en met energie weer teruggaan naar huis. Het is nog steeds een grote passie en hobby van me en draai regelmatig in een club in Amsterdam. Ook dat is een vorm van hospitality, je laat mensen genieten van fijne muziek.”

Slaapkamerrestaurant

Terug naar eten en drinken: ,,Koken is een grote hobby van me. Vroeger verbouwde ik mijn slaapkamer al tot restaurant. Als klein mannetje kookte ik op zondag met mijn moeder. Ook boodschappen doen vind ik hartstikke leuk en ik kook bijna elke dag. We hebben twee kinderen van 11 en 14 jaar, doordeweeks is het relatief eenvoudig wat ik klaarmaak. Maar in de weekenden voor vrienden en familie ga ik graag uitgebreider aan de slag. Ik kook van alles. Mijn vrouw is geboren in Hong Kong, dus heb ik veel geleerd over de Aziatische keuken. Dat is heel lekker, maar wel wat ingewikkelder. Verder kook ik Frans en Italiaans maar ook gewoon stampot. En natuurlijk is ook bij ons thuis alles zoveel mogelijk vers, een Bolognaisesaus kom hier nooit kant-en-klaar uit een pot.”

Vraag hier de Nuance gratis aan!