Nuance 20:
Mobilia

“Ik ga bij alles af op mijn gevoel.”

Zonder enige kennis van zaken stapte Rini Scherpenisse 31 jaar geleden interieurdesign winkel Mobilia binnen om te solliciteren. Hij had er geen flauw benul van dat hij twaalf jaar later aan het roer zou staan van een florerende ontwerpstudio en designmeubelwinkel in Amsterdam. “Gewoon laten gebeuren wat er op je af komt.”

Designwereld

Er verschijnt een glimlach op het gezicht van de 56-jarige eigenaar van Mobilia als hij terugdenkt aan zijn allereerste kennismaking met de designwereld. „Ik reageerde op een personeelsadvertentie van de eerste eigenaar Richard Grim. Hij zocht een verkoopadviseur. Al tijdens mijn sollicitatiegesprek vroeg hij of ik in de toekomst de zaak wilde overnemen. Ik zei: ‘Laten we maar eens kijken hoe het loopt.’”

Iets in Rini ging aan het rollen en sindsdien is er geen stoppen meer aan. „Behalve verkopen trok ik ook de inkoop en boekhouding naar me toe. Op het gebied van service bestond destijds niks, dus die zette ik op. Na twee jaar runde ik eigenlijk alles en kwam Richard alleen nog langs om koffie te drinken.” De omzet verdubbelde dankzij de inzet van de jonge Utrechtenaar, die inmiddels al lang in de hoofdstad woont.

Snoepwinkel

Die aanpak bleek de juiste. Waar andere meubelzaken, die wel aan expansie deden, de deuren moesten sluiten, kon Mobilia steeds meer klanten tegemoet te zien. Zowel onder consumenten als bedrijven. “Ik besloot geen gewone winkel te zijn. Doorsnee winkels zijn over het algemeen saai. Je wordt er niet getriggerd om naar binnen te gaan. Wij onderscheiden ons door continu te vernieuwen. Mensen kijken hier rond en worden telkens weer verrast. Het moet een snoepwinkel zijn.”

Lees hier het volledige artikel

Vraag hier ons bedrijfsglossy Nuance gratis aan

040 264 96 10 Vestigingen