“ Het is het verhaal van een eenmanszaak die uitgroeide tot Europees marktleider.”
Ieder voorjaar, met uitzondering van coronajaar 2020, barst het Limburgse Landgraaf uit zijn voegen wanneer tienduizenden festivalliefhebbers over de Pinkpopweide dartelen. Van heinde en verre komen ze. Maar het valt in het niet bij Heuschen & Schrouff Foods Group. Daar komen – letterlijk – werelden samen. IT Service Manager Guido Sobol vertelt over het bedrijf dat de Aziatische keuken in de Europese huiskamers brengt, over de familiecultuur en over de klussen in zijn eigen keuken.
De 41-jarige Guido kwam rond 2003 bij de foodspecialist. “Het voelde als thuiskomen”, blikt hij terug. “Zoals veel jongeren in Landgraaf speelde ik bij de plaatselijke harmonie. Meneer Schrouff was, en is nog steeds, als beschermheer nauw betrokken bij de harmonie. Hij wist dat ik ‘in de computers’ zat en nodigde me uit voor een gesprek, ook al was ik net daarvoor gestart bij Microsoft in Maastricht. Dat gesprek vond plaats met de financieel directeur en toenmalig IT-manager. Aan de keukentafel, want zo is de cultuur hier in het bedrijf. Het was een gesprek van tien minuutjes en toen wist ik genoeg. Er is hier een grote saamhorigheid, een warm familiegevoel.
Het verhaal van Heuschen & Schrouff Foods Group is het verhaal van een eenmanszaak die uitgroeide tot Europees marktleider. Oprichter en molenaarszoon Frits Schrouff stak zijn spaarcenten in een vliegreis naar Indonesië om er rijst en sojaproducten in te kopen. Enkele van zijn buurtgenoten met Aziatische wortels misten hun authentieke gerechten en het assortiment van de plaatselijke grootgrutters kon daar niet in voorzien. Meneer Schrouff zag kansen. Met behulp van een simpele bestelbus startte hij in 1963 met de huis-aan-huisverkoop van de producten die hij importeerde. Vijftig jaar later is Heuschen & Schrouff Foods Group uitgegroeid tot de toonaangevende leverancier van Aziatische, Arabische, Afrikaanse en Caribische producten in West-Europa.