Diederik: ,,Ik zag de ziel en zaligheid uit optiekzaken verdwijnen na overnames door ketens. Het zijn de ondernemer en diens team die het moeten doen en een winkel eigenheid geven. Zij kennen hun klanten en zijn voor hen de vertrouwde gezichten. Dat voelt warm en prettig, daarvoor komen mensen bij jou. Wordt een zaak overgenomen door een grote keten, dan moet je vaak in een keurslijf en een standaard assortiment gaan voeren. Dat past niet altijd per se bij de consument in de directe omgeving van jouw optiekzaak. Bovendien word je als werknemer meer een nummer, de passie verdwijnt. Tegelijkertijd is het voor jonge mensen die willen gaan ondernemen heel lastig de financiering rond te krijgen om een zaak over te nemen. Je hebt dus als particulier bijna geen andere optie dan je bedrijf te verkopen aan zo’n grote keten. ClearVision biedt die mogelijkheid wel en biedt meteen een jonge ondernemer of medewerker de gelegenheid de zaak over te nemen.”
,,Wij geloven enorm in de particuliere opticien. Er zijn echter maar weinig oplossingen voor stand-alone bedrijven om overgenomen te worden door bijvoorbeeld een werknemer. In inkooporganisatie Optitrade, Crowe Foederer is daar accountant van, vonden wij een gelijkgestemde. Die liep daar zelf ook tegenaan, maar miste de voetjes in de klei. Zo ontstonden de eerste gesprekken en kreeg het plan een concrete uitwerking.”
,,Ondernemers die zich bij ClearVision aansluiten, kunnen al een deel van hun belang verzilveren en daarmee risico spreiden. Daarnaast profiteren ze van de voordelen van samenwerken op het gebied van inkoop, marketing en bijvoorbeeld automatisering. Daarbij is het belangrijk dat de optiekzaak zelfstandig blijft, de ondernemer blijft bepalen. Tegelijkertijd begeleiden wij de jonge ondernemer en laten die stap voor stap groeien. De oude ondernemer stapt langzaam uit en de jonge ondernemer langzaam in. Door deze relatief veilige werkwijze is er in de winkel vaak een medewerker die wil blijven, want die wordt mede-eigenaar. Ook de andere werknemers blijven, want die weten voor wie ze werken. Op die manier blijft het unieke karakter van de zelfstandige winkel behouden.”
,,Je kunt zeggen dat wij een stuk mee gaan ondernemen. Wij coachen, trainen en ondersteunen, maar de ondernemer bepaalt de look en feel van de zaak en houdt een eigen logo, uitstraling en assortiment. In jouw dorp worden nu eenmaal andere brillen verkocht dan wellicht in de stad. Dat kunnen wij als hoofdkantoor niet bepalen. Wat wij wel doen is een goede afspraak maken met leveranciers. Het is soft-franchise, maar soms nemen we ook wel 100% over. We willen jonge ondernemers een kans geven door hen financieel een stuk te helpen, maar ze moeten ook zelf een deel geld mee nemen. Je krijgt je eigen verantwoording, budgettering en regelt zelf je bezetting. Wij doen de backoffice en maandelijks hebben we een rapportage. Dat doen we niet aan de hand van een Excel sheet, je gaat bij ons als ondernemer echt sparren met andere ondernemers. Je mag jouw eigen keuzes maken, als je ze maar goed onderbouwt. Jij stapt bij ons in en dat is een risico. Aan ons heb je echter de grote broer die zorgt dat je risico geminimaliseerd wordt, maar jij kunt je ziel en zaligheid erin blijven leggen.”
,,Een stukje idealisme is ons niet vreemd, wij gaan echt voor de local hero. Achter de grote ketens zitten vaak investeringsmaatschappijen. Die leggen je op wat je moet doen, want die willen vooral rendement. Uiteraard willen wij dat met ClearVision ook, maar het is niet ons hoofddoel. We zijn niet money driven. Onze ondernemers hebben zelf ook een aandeel en profiteren mee van de voordelen en de winsten.
Het is bij ons een beloning. Wij creëren aan de achterkant comfort voor de winkeliers, zodat die gewoon lekker brillen kunnen verkopen. Laat ons dan maar ondernemen, sturen en sparren, maar de beslissingen liggen op lokaal niveau. Dat neemt niet weg dat we absoluut ambitieus zijn met ClearVision. We hebben inmiddels negen winkels. Over vijf jaar is ons doel om met onze groep minimaal 35 winkels te hebben, de ambitie gaat echter uit naar 50 winkels. Er zit druk achter, maar wel stap voor stap. We kijken op dit moment vooral naar Nederland, achter de schermen moet het perfect zijn. Op termijn willen we ook naar België en Duitsland. Dat is mijn sportmentaliteit, ik wil wel winnen.”
Michelinster in oogzorg
De teamleden van ClearVision hebben hun sporen verdiend als opticiens, audiciens en zijn zelf ondernemers in hart en nieren. Dat geldt ook voor Diederik, naast CEO van ClearVision is hij is mede-eigenaar van Optiek Van Wely in Roosendaal, een high-end optiekzaak: ,,Het is een familiebedrijf dat al bijna 70 jaar bestaat, maar geen opvolger had. In 2010 zijn we gaan samenwerken en in 2015 heb ik de zaak volledig overgenomen. In 2016 wilde ik gaan verbouwen. Ik had grootse plannen die ik overal al met de nodige bravoure had verkondigd, maar die op dat moment alsnog financieel niet haalbaar bleken te zijn.
Dat was even slikken voor deze jongen, maar ik was daar wel heel open over naar mijn team. We hebben toen een jaar met z’n allen keihard gewerkt en 5 mei 2017 ging alsnog onze nieuwe zaak open. Dat is een hele goede zet geweest en we hebben een flinke groei gemaakt. We zijn een echt oogzorgcentrum en werken samen met ziekenhuizen, zorgverzekeraars en huisartsen.
Daarnaast hebben we natuurlijk ook een stuk fashion, met bekende, kwalitatief hoogwaardige merken. We hebben een fantastisch team van 27 mensen en zitten in de top 3 qua omzet en qua grootte met zo’n 700m2. Mijn droom was altijd één hele mooie optiekzaak te hebben. Een Michelinster voor mijn klanten en die top-oogzorg te kunnen bieden. Dat hebben we hier wel verwezenlijkt.”
Diederik haalt de voormalige bondscoach van het nationaal dameshockeyteam Mark Lammers aan: ,,Die zei dat je één keer goud kunt winnen, maar dat je moet blijven trainen voor een tweede keer goud. Ik wil altíj́d goud winnen, dat zit in me, maar voor mijn klant niet altijd op het hoogste financiële niveau. Iedereen kan hier gewoon zichzelf blijven, dan ben je oprecht en puur. Onze optiekzaak is supermooi én warm, en voor iedereen toegankelijk. Als je bij ons binnenkomt waan je je bijna in een bar en krijg je een goede cappuccino of op vrijdag een lekker drankje. Afgelopen jaar heb ik 51% van de zaak verkocht. Dat voelde raar, het is toch een beetje je kind dat je uit handen geeft. Daardoor weet ik nu echter wel wat we van de particuliere opticiens vragen die bij ClearVision instappen.”
Privé is Diederik (46) getrouwd, vader van twee zoons van 8 en 9 jaar en fanatiek wielrenner. Hij is al jaren hoofdsponsor van Colsensation, een initiatief om geld in te zamelen voor kanker gerelateerde goede doelen. Dit doen ze door bijvoorbeeld de Mont Ventoux te beklimmen: ,,11 jaar geleden ging ik voor het eerst mee naar boven. Mijn instelling was toen puur sportief om die berg op te gaan en ik was zelfs een beetje verbaasd over de emoties op de top. Het jaar daarop was ik hoofdsponsor en werd ik pas echt gegrepen. Nu fiets ikzelf niet meer, maar repareer fietsen en ben daarboven de grote teddybeer. Dat is soms zwaarder dan fietsen. Iedereen zoekt zijn grenzen op en dan komen heftige emoties vanzelf. Het is mooi om mensen met een lach boven te zien komen, maar ook dat ze leeglopen. Ik heb hele mooie momenten daarboven.”