PSV en Crowe: Partners in progress!

Waar hij wakker van ligt, was de vraag van PSV’s commercieel directeur
Frans Janssen aan CEO Johan Daams van Crowe Foederer. “Toen Johan
duidelijk maakte wat Crowe allemaal doet, antwoordde ik: als jullie dat
verhaal nou eens gaan vertellen?” Johan op zijn beurt herkende in PSV
het bedrijf met ambitie, groeipotentie en de continue zorg om het aantrekken
van de juiste mensen, zowel op het veld als ernaast. “We willen ons net als
PSV onderscheiden door te acteren op topniveau, bedrijven helpen om beter
te worden, en aantrekkelijk te zijn voor nieuw talent.”

 

Voor de zomer tekenden Frans en Johan het contract voor een driejarig partnerschap onder de noemer ‘Partners in Progress’. Doel is bundeling van kennis en ervaring in team- en bedrijfscoaching, om als organisatie en met de teams vooruitgang te boeken. Oftewel het creëren van het juiste prestatieklimaat. PSV streeft naar vooruitgang, evenals Brainport Eindhoven. De klanten van Crowe willen eveneens beter worden, groeien en zich ontwikkelen, met andere woorden: progressie maken. Johan is blij met de samenwerking. “Ik ben fan van PSV, maar daar gaat het niet om. Het gaat om de samenwerking en de associatie met een topclub. Betere zichtbaarheid, waardoor we meer bekendheid krijgen en duidelijker kunnen maken wat we voor bedrijven en (potentiële) medewerkers kunnen betekenen.” Als één van de tegenprestaties is Crowe met ingang van het voetbalseizoen opvallend zichtbaar op de trainingstenues van de technische staf van PSV.

Het verhaal dat Johan wil vertellen, en waarvan Frans onder de indruk was, is dat Crowe veel meer heeft te bieden dan het traditionele accountantskantoor. “We zijn een adviesorganisatie. Kijk wat we allemaal aan diensten hebben op gebied van HR, technologie en vitaliteit. Maar ook onze Family Business, waarmee we de laatste twee jaar ook ouders van spelers op de Academy van PSV begeleiden. Eén van onze kernwaarden is authenticiteit. Dat is ook bij PSV als Eindhovense voetbalclub volop aanwezig.”

Champions League
Crowe groeit hard. Momenteel telt het bedrijf 700 medewerkers. De ambitie voor de komende jaren is verdubbeling van dat aantal, zegt Johan. “Ik denk dat wij met 400 mensen op het hoofdkantoor inmiddels één van de grootste accountants- en advieskantoren zijn in de Brainportregio. Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Begin van dit jaar zijn we een landelijke arbeidsmarktcampagne gestart met Louis van Gaal als gezicht en ambassadeur. De impact daarvan heeft mij positief verrast. Wij zijn nooit zo nadrukkelijk op de voorgrond getreden en wellicht waren we in het verleden te bescheiden. Nu willen we met PSV de volgende stap zetten. De samenwerking past bij ons beider ambities.” De ambitie(s) van PSV zijn voor Frans en algemeen directeur Marcel Brands klip en klaar: één keer in de twee jaar kampioen worden. Dat was één keer in de drie jaar.

“Succes heeft veel aantrekkingskracht. En als het
goed gaat, waarom zou je daarvan afwijken?”

De begroting van PSV stijgt dit seizoen, mede door deelname aan de Champions League, van honderd miljoen naar honderdvijftig miljoen euro. “We dachten in 2030 op het niveau van honderd miljoen te zijn. Je stelt je ambitie bij naarmate er ontwikkelingen zijn”, verklaart Frans. En dat was precies wat hij herkende in Crowe, zegt hij: “Dat was het linkje. Wow! We zijn gewoon twee bedrijven uit Eindhoven met dezelfde soort ambities. Weet je dat wij de meest succesvolle voetbalclub van de laatste vijftig jaar zijn? Wij zijn nadrukkelijk bezig met onze doelen. Maar daar hebben wij allerlei partners bij nodig. Als PSV vragen wij ons voortdurend af hoe wij bedrijven kunnen helpen en hoe wij die op het juiste spoor kunnen zetten om hún doelen goed in beeld te krijgen. Wij kunnen Crowe zeker helpen bij het vertellen van hun verhaal.”

Reclameborden
Zichtbaarheid, herkenning, identificatie, DNA en authenticiteit zijn waarden die voorbijkomen in het gesprek tussen Frans, Marcel en Johan en van toepassing zijn op de samenwerking. Crowe wil profiteren van het grote bereik van PSV, waardoor meer mensen kennismaken met het bedrijf en klant worden of solliciteren, stelt Johan. De achterban van PSV bestaat uit anderhalf miljoen supporters in Nederland, bijna een miljoen unieke stadionbezoekers in één seizoen en 28.000 Club Card-houders. Het (internationale) socialemedia-bereik is een veelvoud van deze aantallen. De partnerschappen die PSV aangaat, draaien wat de club betreft vooral om de inhoud, licht Frans toe. “Het gaat allang niet meer om bitterballen, bier en reclameborden. We bespreken dat ook in het directie-overleg dat wij elke dinsdagochtend hebben. Ik ben niet alleen maar bezig met commercie. Ik ben bij Crowe het verhaal van PSV gaan vertellen. Wat is PSV dan? Wat is het DNA van de club? Wij blijven als Eindhovense voetbalclub al 111 jaar dicht bij onszelf. De herkenning bij het team van Crowe is belangrijk, want uiteindelijk moeten meer mensen in de organisatie het partnerschap omarmen. Dan kun je wat voor elkaar gaan betekenen. Anders is de samenwerking alleen het speeltje van de CEO en dan is het geen lang leven beschoren.”

Performance
Volgens Johan stelt Crowe zich dezelfde vraag: wie zijn we precies? “Het gaat om de mens-kant. Waarom moet je als talent bij ons aanbellen en niet bij al die andere kantoren in het land? De vraag naar mensen is enorm, er is een groot tekort. Er is een strijd om talent
gaande. Dus moet je je onderscheiden. Wij denken dat met PSV te doen. Wij willen meeliften op de bekendheid reputatie en faam van PSV maar dat kan alleen als we een gemeenschappelijk verhaal hebben. Door het economische succes van Brainport gaat de regio rondom Eindhoven een enorme boost krijgen in de komende jaren.

Al pratende kwamen we elke keer terug op performance, het vinden van de juiste mensen en ontwikkeling”, vervolgt Johan. “De staf van PSV zorgt voor de ontwikkeling en de optimale prestaties van hun spelers. Daarom vinden we het thema Coaching Partner meer impactvol en passend bij onze samenwerking. Samen vooruit! Dat past ook bij de regio. Wij zijn óók coaches, financiële coaches voor onze klanten. Ook op de genoemde andere gebieden. We hadden ook een businessroom kunnen huren om ons verhaal te vertellen maar wij willen ook op trainingscomplex De Herdgang mensen kunnen ontvangen om impact te maken, zoals studenten. Wij willen dat ons verhaal blijft hangen en niet alleen maar een platte indruk maakt. Als we voor studenten een event organiseren met PSV is dat een investering voor de komende jaren. Dat is onze talentscouting. Wij kunnen niet, zoals PSV, talenten al op jonge leeftijd aan ons binden. Maar wat wij doen, komt op hetzelfde neer: je hoopt dat ons verhaal matcht waardoor studenten later denken: oh, ja, Crowe past precies bij wat ik wil. Je moet geloofwaardig zijn”, aldus Johan.

Duurzame samenwerking
Volgens Marcel is het ‘passen van de poppetjes’ essentieel voor het effectief functioneren van een organisatie. “Ik heb dat ook geleerd hoor. Als vroeger een medewerker het bedrijf of de organisatie verliet, was dat volgens de algemene opinie niet zo’n goeie. Daar hebben wij als PSV op ingezet. Want elke vertrekker is een verlies; je wilt zeker in een schaarse arbeidsmarkt niemand kwijt. Mensen maken hun eigen keuze en als ze twijfelen dan kun je het er samen over hebben of ze niet misschien ergens anders moeten gaan kijken. Je mag weg, maar het hoeft niet. Zo creëer je duurzame samenwerkingsverbanden, met medewerkers en business partners. En daar zijn wij van, bij PSV. Dat is al tig jaar beleid. En dan helpt het dat er in de regio allerlei kruisverbanden tussen instellingen, bedrijven en organisaties zijn. Dat is uniek. De potentie is enorm, overigens niet alleen in de regio, ook daarbuiten. Succes heeft veel aantrekkingskracht. En als het goed gaat, waarom zou je daarvan afwijken?”

Vraag hier de Nuance gratis aan

Via onderstaand contactformulier kunt u uw gegevens achterlaten zodat wij u een exemplaar van Nuance toe kunnen sturen.