Josh Veldhuizen bouwt fashionimperium en scoort met Josh V

Josh Veldhuizen staat aan het hoofd van haar eigen mode-
en lifestylelabel JOSH V. Ze zet zich via haar sociale media
in om vrouwen te inspireren en te versterken. Haar missie
is een merk dat luxe en draagbaarheid combineert,
verfijnde mode die toegankelijk is voor een breder publiek.

 

De stap naar ondernemen en een eigen merk
Josh’ bezieling voor ondernemen kreeg ze van huis uit mee: “Ik had al vroeg ondernemerschap in me, de drang om succesvol te zijn. Bewijsdrang en financiële vrijheid kwamen hier ook bij kijken. Ik zag maar weinig voorbeelden van supersuccesvolle, hardwerkende vrouwen en dacht: ‘dan ga ik dat voorbeeld wel zijn,” vertelt ze in een interview met MT/Sprout. Bovendien: “Ik vond dat het gat tussen Zara en de luxe modehuizen te groot was en miste een modelabel met goede kwaliteit, chique uitstraling maar wel voor een aantrekkelijke prijs. Ik wilde een label opzetten met een toegankelijke collectie, maar wel hoogstaand oog voor details.”

Josh’ visie gaat verder dan mode: “Kleding die vrouwen zich krachtig en zelfverzekerd laat voelen.” Daar is ze trots op: “Onze collecties zijn
uitgesproken, vrouwelijk chique en hebben een tijdloos en luxueus karakter met fijne fit. Hoogwaardige materialen en eigen ontwerpdetails, zoals de prints, merkknopen en luxe borduursels, maken elk item uniek en authentiek. Dat spreekt een breed vrouwelijk publiek aan. Het belangrijkste is dat vrouwen zich speciaal én comfortabel voelen in de kleding die ze dragen. Complimenten zijn gegarandeerd in een JOSH V outfit!”

Aandacht voor duurzaamheid
In de niet altijd zo groene mode-industrie zet JOSH V bovendien forse duurzame stappen: “Elke collectie moet zo lang mogelijk meegaan. Dankzij ons natuurlijke kleurenpalet zijn nieuwe items goed met voorgaande collecties te combineren. Stijl moet tijdloos zijn. Naast onze seizoenscollecties hebben we daarom ook de JOSH V Essentials, een zorgvuldig samengestelde selectie van klassieke sleutelstukken die lang meegaan en nooit uit de mode raken.

In eigen huis ontwerpen geeft ook duurzame voordelen: “Zo hebben we veel invloed op materiaalkeuze. We kiezen voor hoogwaardige kwaliteit, waardoor elk item jarenlang mooi blijft.

We vergroten ons aandeel in duurzamere materialen zoals gerecycled polyester, LENZING™ ECOVERO™ viscose en werken samen met het Better Cotton Initiative (BCI) om de katoenproductie wereldwijd te verbeteren. Daarnaast maken we onderhoud, reparatie en recycling laagdrempelig door al meer dan twee jaar samen te werken met ReShare. Onze klanten kunnen op zes locaties (and counting) – kosteloos – terecht voor herstel- en vermaakwerk. Om hergebruik en recycling laagdrempelig te maken, zijn we aangesloten bij Stichting UPV Collectief om samen met de industrie een inzamel-, verwerkings- en recyclesysteem op te zetten.” Naar klanten luisteren zorgt eveneens voor veel minder verspilling: “Door onze datagedreven inkoopstrategie weten we steeds beter waar onze klant behoefte aan heeft en daar stemmen we onze inkoop op af. Hoe beter ons zicht op specifiek koopgedrag, hoe minder overproductie. Bij JOSH V weten we dat er nog veel te verbeteren is. Daarom doen we vandaag niets zonder na te denken over de impact die dat heeft op morgen.”

 

“Het belangrijkste is dat vrouwen zich speciaal voelen
én comfortabel voelen in de kleding die ze dragen

Dit is Josh Veldhuizen
Josh (38), geboren in Alphen aan den Rijn, groeide op in een ondernemersgezin met drie zussen. Nu woont ze in het Gooische Laren, met verloofde Nick en hun dochters Alexis (6) en Elodi (3). Ze is ook bonusmoeder van Nick’s kinderen Nino (17) en Luèn (16).

Als jong meisje was ze al druk in de weer met het samenstellen van outfits en het maken van kleding. Tijdens verjaardagen liep ze voor familie modeshows in de woonkamer. Als tiener ging ze modellenwerk doen. In 2008 deed ze mee aan tv-programma Project Catwalk én won. Dat gaf haar modellencarrière een boost maar inspireerde haar ook om zelf te gaan ontwerpen. Intussen rondde ze haar hbo-opleiding aan de Hogeschool Leiden af. Op haar 23e mondde haar ambitie uit in haar eigen label JOSH V.

Om het merk te lanceren ontwikkelde ze reality-docu ‘Modemeisjes met een missie’, waarin te zien was hoe Josh haar modelabel succesvol lanceerde; een vliegende start. JOSH V heeft inmiddels een succesvol eigen platform en wordt verkocht in 450 partnerwinkels in – nu nog – twaalf Europese landen. Daarnaast opende Josh – op veler verzoek – afgelopen mei haar eerste fysieke JOSH V Brandstore in Laren, als start van het retailplan dat de komende jaren wordt uitgerold. Josh’ bedrijf is haar passie, maar haar gezin staat altijd op één.

Teamwork
Haar tijdloze en stijlvolle ontwerpen met oog voor detail vallen in de smaak en haar ambitieuze aanpak – gebaseerd op intuïtie én data – maakte van JOSH V een internationaal succes. Daar staat een vast team van zestig mensen op het Amsterdamse hoofdkantoor achter, maar ook de honderden externe mensen die bijdragen, van logistiek tot distributie, agenten, influencers en producenten, om maar enkele van de disciplines te noemen. “JOSH V is intussen gelukkig zoveel groter dan ikzelf. Sinds 2018 ben ik meer op de achtergrond aanwezig, want ik wilde van het idee af dat het bedrijf aan mij ‘hangt’. Ik ben nog steeds zeer betrokken, maar JOSH V moet zonder mij kunnen functioneren. Ik vind het steeds leuker om dingen over te dragen en te zien hoe anderen die naar een hoger niveau brengen.”

Dat geeft haar ook (adem-)ruimte om haar drukke werk te combineren met haar privé- en sociaal leven: “Geen dag is hetzelfde in mijn leven, al zit er wel een seizoensritme in natuurlijk. Als CEO van JOSH V ben ik bij alle afdelingen betrokken. De ene dag ben ik met het designteam bezig, ontwerpen we een nieuwe collectie of doen we een doorpas met modellen met maat 2XS tot en met 2XL. De andere dag bepaal ik met Sales de retailstrategie en stel ik targets met Finance. Na kantoor haal ik de kinderen op of los ik de nanny af. Voor veel mensen zorgt de komst van kinderen voor meer chaos of drukte, maar voor mij zorgde het juist voor meer structuur. Vrijdagen plan ik zo veel mogelijk vrij van werk, een momentje voor mezelf of juist een mamadag, zodat ik meer tijd met de kinderen kan spenderen. In het weekend zijn Nino en Luèn vaak ook bij ons en doen we leuke dingen met het gezin, vrienden en familie. Als ik op vakantie ga of in het buitenland ben, gaat alles door zonder mij. Dat geeft rust, wat ik soms echt nodig heb, want dan ontstaan de mooiste ideeën.”

Toekomstplannen
Josh’ ambities zijn ontembaar, geeft ze ook toe: “Ik heb nog steeds die drang naar succes, het is een verslaving die elke ondernemer heeft. Bij het behalen van je doel, heb je de lat allang weer veel hoger gelegd. Tegelijkertijd kan ik ook heel koppig zijn; zo riep ik tien jaar lang dat ik geen brandstores wilde openen. Maar uit ons doelgroeponderzoek kwam echt naar voren dat onze consumenten behoefte hebben aan fysieke winkels. De eerste is er nu, in Laren. De fysieke winkel geeft ons de kans om de volledige collectie beschikbaar te stellen, zodat de bezoekers in de wereld van JOSH V ondergedompeld kunnen worden. We wilden een plek creëren waar onze klanten graag komen, zich welkom en speciaal voelen en in alle rust kunnen winkelen. Er een echte ervaring van maken. Die basis staat. Nu gaan wij dit concept verder uitrollen in andere steden, waarbij we natuurlijk altijd zullen kijken of we elke store uniek kunnen maken.” Ook houden het bedrijf en haar CEO de blik gericht op innovatieve collecties, duurzaamheid, diversiteit en het matenaanbod: “Body positivity, dus. De komende jaren is het doel als allround lifestylemerk met uiteenlopende productgroepen verder op te schalen en internationaal verder uit te breiden.”

De samenwerking JOSH V X Pink Ribbon
Dit jaar ontwierp JOSH V een speciale broche voor Pink Ribbon. Daar zit eveneens een missie achter: vrouwen moeten zich niet alleen gesterkt voelen. Dat sluit volledig aan bij de kernwaarden waar Pink Ribbon voor staat. De broche is niet zomaar een modeaccessoire, maar staat ook voor solidariteit en kracht en levert een betekenisvolle bijdrage. De broche kost €14,99 en van de opbrengst wordt 100% gedoneerd aan Pink Ribbon.

De broche heeft een persoonlijk tintje voor Josh: “We kennen allemaal wel iemand die te maken heeft gehad met (borst) kanker. Juist omdat het zo dichtbij is en hard binnenkomt, ben ik heel erg blij dat we Pink Ribbon en vrouwen kunnen steunen. De getallen zijn echt ontzettend hoog: 1 op de 7 vrouwen krijgt borstkanker.

Daarom willen wij Pink Ribbon financieel steunen om meer onderzoek mogelijk te maken, en een extra podium bieden voor bewustwording over dit onderwerp. Van gesprekken met vrouwen voor onze campagne leerde ik: bij twijfel altijd naar de dokter gaan en jezelf laten checken. Ga overal achteraan en zit er bovenop. Hoe eerder je erachter komt, hoe beter.”

Crowe draagt steentje bij
Crowe kocht voor alle collega’s een mooie broche van JOSH V, als symbool voor de samenwerking en natuurlijk om Pink Ribbon te steunen. De Pink Bow Broche is te koop via JOSHV.com en in de JOSH V Brandstore in Laren.

Vraag hier de Nuance gratis aan

Via onderstaand contactformulier kunt u uw gegevens achterlaten zodat wij u een exemplaar van Nuance toe kunnen sturen.