Man van de details kijkt nu naar het grotere geheel

Het is 15 juni 2007. Stef Bogers uit het Brabantse Budel wordt
achttien. Vanaf zijn twaalfde maakt hij al websites voor vrienden
en familie. Nu hij de volwassen leeftijd heeft bereikt, mag hij
‘eindelijk’ een eigen bedrijf starten. Diezelfde dag snelt hij naar de
Kamer van Koophandel en begint zijn avontuur met Komma.

“Op de middelbare school noemden ze me ‘Webmaster Bogers’”, blikt de eigenaar en directeur van het creatieve bureau terug. “Ik was die handige jongen die websites bouwde. Eigenlijk wilde ik accountant worden, net als mijn vader, tot ik erachter kwam dat ik websites bouwen leuker vond.”

Alles zelf doen
Volledig naar een van zijn eigen motto’s – ‘Je moet doen wat je leukt vindt, dan komt de rest vanzelf’ – begon de jonge Budelnaar zijn onderneming. “Als ik eerder officieel gestart was, kon dat alleen op naam van mijn ouders, maar ik wilde per se alles zelf doen.” En dus wachtte hij met smacht op zijn achttiende verjaardag.

Bogers gleed soepeltjes door zijn studie ICT Media Design en werkte ondertussen als zelfstandig ondernemer. Toen het aantal opdrachtgevers groeide, schakelde hij zijn medestudenten in als freelancers. Een van hen was Mike van der Sanden. “Hij ontwierp de websites, ik deed het technische gedeelte. Nu is hij creatief directeur van Komma en vierde hij onlangs zijn tienjarig jubileum hier.” Het bedrijf telt inmiddels 26 medewerkers en is groeiende. Volgens de directeur-eigenaar, die zichzelf liever schertsend ‘Meneer d’n directeur’ noemt, heeft Komma weinig moeite om geschikte werknemers te vinden en blijven mensen lang. Dat heeft wellicht te maken met een van zijn pijlers, humor.

Samen een biertje drinken
‘Een dag niet gelachen, is een dag niet gewerkt’ is niet enkel een pakkende quote in het kantoor. “Humor betekent voor mij toegankelijk, gelijkwaardig en gezellig. Ik voel me niet meer dan een ander, de ander voelt zich ook niet meer dan mij. We hebben het gezellig samen, op zo’n manier dat we ook na werktijd graag met klanten en collega’s een biertje drinken.” De dertiger is ervan overtuigd dat het effect van die gezelligheid doorsijpelt in het eindresultaat, want ‘voor iemand die je leuk vindt werk je harder’. Hard werken en doorpakken zijn waardes van Bogers waarmee hij al ver is gekomen. Sinds de start als zelfstandige op zijn zolderkamer is het bedrijf steeds verder geëvolueerd. Waar toen nog de nadruk lag op mediadesign, biedt het inmiddels een veel breder dienstenpakket. “Je kunt wel een mooie website maken voor iemand, maar als diegene niet weet wat hij wil uitstralen of geen goeie huisstijl heeft, dan sla je alsnog de plank mis. Het begint met het vaststellen van de kernwaarden van een bedrijf, het bedenken van een positionering. Uiteindelijk komt alles samen op de website.”

Meneer d’n directeur
Hij verdiepte zich in strategie, branding en marketing en haalde steeds meer disciplines in eigen huis. Bogers bezocht ook regelmatig netwerkclubs. Hij was toen midden twintig. “Om nou directeur-grootaandeelhouder op mijn visitekaartje te zetten, vond ik wat arrogant. Daarom ben ik mezelf met een echte Brabantse tongval ‘Meneer d’n directeur’ gaan noemen. Die naam blijft bij veel mensen beter hangen dan Stef Bogers”, zegt hij lachend. De naam Komma blijft onveranderd, maar binnenkort wordt de ondertitel ‘transformation agency’ in plaats van het huidige ‘creative agency’. “Klanten ondergaan bij ons een volledige transformatie op digitaal of visueel gebied of beide. We helpen ze naar een volgende fase van hun bedrijf. Het zien groeien van onze klanten, dat vind ik vet.” Tegenwoordig is de ondernemer niet meer betrokken bij iedere regel tekst of software die geschreven wordt, al kost hem dat soms nog wel moeite. “Ik ben een man van de details, maar ik moet leren loslaten. Medewerkers komen regelmatig bij mij met een vraag. Vroeger zou ik zeggen: ‘Ik regel het wel effe’ maar nu probeer ik coachend te werk te gaan. Ik geef ze handvatten en tips, daarna moeten ze het zelf oplossen. Soms laat ik mensen bewust hun neus stoten. Daar leren ze van.”

Brabander, Bourgondiër, Belg
Wat dat betreft was zijn afgelopen vakantie van drie weken een goede les in loslaten. “Ik heb in de eerste week twee keer mijn laptop opengeklapt en een paar belletjes gepleegd. Daarna ben ik helemaal afgeschakeld.” Dat betekent voor de Budelnaar in de zon zitten met een boekje erbij. Dit keer in Frankrijk samen met zijn vrouw Veerle, hun twee kleine kinderen Giel en Bob en zijn schoonfamilie. Zijn laatste vakantieweek bracht hij thuis door in het Belgische Lommel waar hij vanwege de liefde naartoe verhuisde. In de tuin werken en spelen met de kinderen is voor hem ontspannend, net als koken. “Ik kook vaak thuis. Dat vind ik leuk om te doen. Niet te ingewikkeld hoor. Doordeweeks is het vaak een HelloFresh gerecht. Als er gasten komen, pak ik groter uit.”

‘Je kan alles, als je maar wilt’. ‘Door een stip op de horizon
te zetten, kun je ergens naartoe werken’

Dan maakt hij wel eens zijn befaamde toetje, tiramisu. En zelfs hierin zie je zijn hang naar details terug. “Ik heb het recept in vier jaar helemaal verfijnd. Zoveel gram vanillesuiker, zoveel gram poedersuiker. De tijd dat de lange vingers in de amaretto en koffie ondergedompeld zijn, heb ik nauwkeurig bepaald.”

Stip op de horizon
Bogers is zich ervan bewust dat teveel in details denken de boel kan laten vastlopen. “Bij belangrijke beslissingen probeer ik het grotere plaatje voor ogen te houden. Waar hebben we het nou eigenlijk over? Als je iets plat slaat, dan blijkt het allemaal niet zo moeilijk te zijn.” Het is een van zijn lijfspreuken, net als ‘Je kan alles, als je maar wilt’. “Door een stip op de horizon te zetten, kun je ergens naartoe werken. Ik deed dat al vaak in mijn hoofd, maar nu spreek ik het ook uit naar anderen zodat iedereen weet waar we naartoe gaan.”

Hun onlangs bekendgemaakte ambitie is om te groeien naar 52 medewerkers in 2026. Die aspiratie komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. “We doen steeds meer dingen zelf, die we eerst uitbesteedden. Ook hebben we nu ondersteunende functies, zoals finance en meer opdrachtgevers.” De eerste stap naar verdere groei is pas gezet door te verhuizen naar een grotere locatie in Leende, tussen Budel en Eindhoven. “Een echt kantoorpand met een mooie uitstraling én genoeg gratis parkeerplekken voor de deur,” zegt de ondernemer met lichte trots in zijn stem.

Vraag hier de Nuance gratis aan