Het verhaal van Van den Bosch Tuin & Terras gaat over familie, veerkracht, doorzettingsvermogen, innovatiedrift en altijd gericht blijven op de toekomst. Zo opende het ruim 125 jaar bestaande familiebedrijf in Uden onlangs haar bijzondere beleeftuin ‘Experience your Garden Tour’.
Als je nu de showroom binnenstapt, zie je voor de trap naar boven een opvallende rood-witte ketting met ‘verboden toegang’ die de nieuwsgierigheid prikkelt. Het concept is iets waar directeur Wilbèr van den Bosch, vrouw Karin en zoon Tim bijzonder trots op zijn: “Het is de enige beleeftuin in zijn soort in Nederland en wellicht in de hele wereld. We laten met de Wall of History zien dat ons bedrijf weliswaar al een lange geschiedenis heeft, maar ook dat we vooruit kijken.”
De historie van het oer-Brabantse bedrijf gaat dan ook helemaal terug naar 1895, wanneer Wilbèrs overgrootvader Hein van den Heuvel de Eerste Noord-Brabantsche Betonwaren Fabriek
opricht. Niet lang daarna nemen de dochters van Hein het bedrijf over. Eén van hen is de moeder van Wilbèrs vader Willy, die vanaf 1957 aan het hoofd staat van het bedrijf. Willy en zijn vrouw Betsy krijgen drie zoons, onder wie Wilbèr die het ondernemen van jongs af aan in zijn bloed heeft.
Zo maakt hij op zijn zestiende al patioblokken die hij dan verkoopt om wat bij te verdienen. Op zijn 21e komt Wilbèr aan het roer van het bedrijf, dat zich dan nog voornamelijk richt op het maken van veeroosters en funderingen. Wilbèr ziet meer kansen op de tuinmarkt en verandert van koers onder de nieuwe naam ‘Bosch Beton’. Een goede zet, want het bedrijf maakt een flinke groei door. In het nieuwe millennium volgt weer een koerswijziging als Wilbèr zich volledig toelegt op sierbestrating, onder de naam Van den Bosch Tuin & Terras.
Midden in coronatijd wordt op bescheiden wijze het 125-jarig bestaan gevierd, met het mooie vooruitzicht dat Tim als vijfde generatie Van den Bosch te kennen heeft gegeven het familiebedrijf voort te willen zetten. Tim: “Dat heeft wel even geduurd. Mijn vader heeft het van de grond af aan opgebouwd, maar wat was er dan voor mij nog aan uitdaging? Ik moest wel het gevoel hebben ergens naartoe te kunnen werken. Toen heb ik eerst mijn studie Commerciële economie afgemaakt en kwam gaandeweg tot de conclusie dat ik nog alle kanten op kan met het bedrijf. Dat het er over twintig jaar niet per se zo uit hoeft te zien als nu. Daaruit voortvloeiend ontstonden onze eerste plannen voor de Experience Your Garden Tour. Het is fijn dat mijn ouders met mij vooruit willen.”
Dat past ook helemaal bij de lijfspreuk van Wilbèr: “Ik zeg altijd dat je naar de toekomst moet kijken, daar is het te halen. Tegelijkertijd moet je ook je verleden niet verloochenen. Dat heeft gemaakt waar ik nu sta. De klappen die ik heb gehad en zeker ook de goede dingen hebben mij gemaakt tot de ondernemer en de mens die ik nu ben. Klanten kunnen dag en nacht een beroep op mij doen, dat is zoals ik in het leven sta en wat ik ook al herken in Tim. Ik heb meermalen mijn vingers gebrand en haalde vaak kastanjes uit het vuur in onze branche. In het begin zagen collega- steenhandelaren me vaak nog als ‘dat boertje uit Brabant’ en onderschatten ze mij een beetje. Nu kijken ze naar ‘Wat doet Van den Bosch?’ en komen ze hier graag op de koffie om te sparren.”
‘Onze hele tour is erop gericht je te triggeren. Wij kunnen over alle mogelijkheden vertellen, maar het is nóg beter dat je alles zelf kunt zien én ervaren’
Brand
Naast succes kregen Wilbèr en Karin echter ook te maken met flink wat tegenspoed: “In 1990 legde een brand onze spiksplinternieuwe hal, die bijna af was, volledig in de as. In 2013 was het wederom raak en brandde onze toenmalige showroom tot de grond toe af. Verschrikkelijk om je levenswerk zo te zien. Het was wel even schakelen, maar we pakten al snel door. Daarnaast kreeg Wilbèr in 1995 een zeer ernstig vrachtwagenongeluk, waardoor hij bijna een jaar uit de running was. Hij herstelde wel, maar het ging langzaam. Gelukkig konden we rekenen op ondersteuning van Wilbèrs vader Willy, die toen eigenlijk al met pensioen was. Helaas heeft hij niet lang van zijn pensioen kunnen genieten, want een jaar later overleed hij. Daarnaast hebben we, net als alle bedrijven, uiteraard te maken gehad met de economische crisis die hard om zich heen sloeg. Toen was het alle hens aan dek om het hoofd boven water te houden en tegelijkertijd mee te kunnen denken met ‘onze’ hoveniers. Ondanks alle tegenslagen zijn we echter altijd positief gebleven, dat zit in ons DNA.”
Showtuinen
Die positieve houding en de oprechte betrokkenheid bij mensen vertalen zich in medewerkers die al jarenlang bij het familiebedrijf werken en een trouwe schare aan hoveniersbedrijven waarmee het langdurige relaties onderhoudt. Wilbèr: “We zetten daar graag een stap extra voor. Met onze hoveniers werken we op basis van partnerschap. Dat werkt twee kanten uit wat ons betreft; zij hebben de afgelopen topjaren hun materialen bij ons afgenomen en daarvoor doen wij iets terug. Om hen te ondersteunen in deze uitdagende tijden, bieden we workshops, cursussen en toegang tot onze showtuinen zonder investering van henzelf. En we zorgen altijd voor bereikbaarheid met een buitendienstmedewerker en een binnendienstteam. We willen het hen zo gemakkelijk mogelijk maken en hen de middelen geven om succesvol projecten binnen te halen, nu de markt naar verwachting competitiever wordt.” Een nieuw wapenfeit in die ondersteuningsmiddelen is de spiksplinternieuwe Experience your Garden Tour, toegankelijk voor hoveniers met hun klanten en voor particulieren.
Het idee daarvoor komt uit de koker van Wilbèr en Tim, die er met zichtbaar plezier van alles over vertellen: “Sinds de opening van onze showroom hier hebben we van alles geprobeerd om mensen naar de bovenverdieping te krijgen, maar we kregen ze die trap niet op. Nu hangt er die opvallende ketting en mógen ze niet eens zomaar naar boven, wat het al meteen spannender maakt.”
‘We laten met de WALL OF HISTORY zien dat ons bedrijf weliswaar al een lange geschiedenis heeft, maar ook dat we vooruit kijken’
Heb je echter een afspraak voor de Experience your Garden Tour, dan mag je die trap wél op. En dan staat je een ware beleving te wachten, waarin letterlijk al je zintuigen worden geprikkeld: horen, zien, voelen en ruiken. Tim vertelt trots: “Onze hele tour is erop gericht je te triggeren. Wij kunnen over tuinen en alle mogelijkheden wel heel veel vertellen, maar het is nóg beter dat je alles zelf kunt zien én ervaren. Zo verzoeken we je ergens even je schoenen en sokken uit te doen en ga je onderweg van alles uitproberen en beleven. Al een paar keer kregen we de opmerking dat bezoekers zich in een Eftelingattractie wanen (lacht). Dat is niet toevallig, want een deel is ook daadwerkelijk met behulp van programmeurs van de Efteling tot stand gekomen. En als je dacht dat we het zintuig ‘proeven’ vergeten waren, dan vergis je je: bij ons staat de koffie altijd klaar.” Neem ook eens een kijkje op de website van Van den Bosch Tuin & Terras!