Powervrouw, geboren onderneemster met ’s werelds grootste
bruidsmodezaak, ontwerpster van haar eigen trouwjurkencollectie,
tv-persoonlijkheid en familiemens: Ramona Koonings is het
allemaal. Haar succesverhaal is bekend en dat is meer dan terecht.

‘Al van kleins af aan was ik dus vaak in de zaak. Ik zag meneer en mevrouw
Koonings ondernemen en juist dát trok mij. Zo ben ik er langzaam ingegroeid’

Als amper 17-jarige kon ze samen met moeder Ineke bruidsmodezaak Koonings in het Brabantse Deurne overnemen. Dankzij haar tomeloze ambitie wist ze het bedrijf uit te laten groeien tot Koonings The Wedding Palace, waar bruiden uit heel Europa naartoe komen voor de perfecte dag van hun leven: “Meneer en mevrouw Koonings zagen mijn drive en mijn wil om te leren en mijzelf steeds te verbeteren. Ze leerden me alles, namen me mee op inkoop en betrokken me bij personeelszaken. Ook al was ik nog zo jong, toen zij de zaak aan mij wilden toevertrouwen greep ik die kans met beide handen aan. Natuurlijk onder de naam Koonings. Het is een mooie en koninklijke naam, die past bij waar we voor staan.”

Selfmade onderneemster

Het is een inspirerend levensverhaal dat tot de verbeelding spreekt en Ramona al vaak heeft verteld. Ze groeide op in de bruidsmode. Haar moeder werkte bij Koonings en de kleine Ramona liep mee in bruidsmodeshows: “Al van kleins af aan was ik dus vaak in de zaak. Ik zag meneer en mevrouw Koonings ondernemen en juist dát trok mij. Zo ben ik er langzaam ingegroeid.”

Dat ze zou uitgroeien tot zo’n succesvol onderneemster was op de basisschool echter niet direct vanzelfsprekend. Ramona had dyslexie, alleen was rondom die term destijds nog maar weinig bekend: “Ik was daardoor niet zo goed op school. Lezen was voor mij altijd een dingetje. Klasgenoten hadden een boek in een dag uit, ik deed daar zeker een week over. Dan was ik heel blij dat ik het uit had en dan nog snapte ik vaak niet wat ik had gelezen. (lacht) Dat lag niet alleen maar aan de dyslexie, ik was in mijn hoofd ook altijd met zoveel andere dingetjes bezig.”

Groot, groter, grootste

De jonge Ramona wist gewoon dat als ze zichzelf kon laten zien en kansen kreeg, ze die zou pakken: Met in totaal zo’n 11.000 vierkante meter oppervlakte aan waanzinnige shopbeleving en letterlijk alles in huis voor een onvergetelijke trouwdag, mag Koonings The Wedding Palace zich nu met recht de grootste bruidsmodezaak ter wereld noemen.

De sensationele opening in 2018 was dan ook met tal van bekende gasten en pers uit binnen en buitenland. Over elk detail in het sprookjesachtige paleis heeft Ramona nagedacht. Dat niet alleen, ze heeft het helemaal zelf tot in de allerkleinste details ontworpen en getekend: “In mijn hoofd wist ik precies hoe ik het wilde en ik teken heel graag, dat was op school vroeger mijn beste vak. Mijn tekeningen moesten altijd tot in precisie kloppen, pas dan was ik tevreden.”

Ontwerpster van haar eigen collectie
Die creativiteit uit ze nu ook in de door haarzelf ontworpen bruidsjurkencollectie Ramona Koonings Couture: “Als ‘s avonds iedereen hier naar huis is en de rust is weergekeerd, ga ik lekker achter mijn bureau zitten ontwerpen. Ik heb er geen opleiding in gedaan, maar door mijn jarenlange ervaring weet ik als geen ander wat bruiden mooi vinden en heb ik veel kennis van stoffen, design en bruidscouture. Het is net als met mijn ondernemen, ik heb geleerd door gewoon te doen.”

 

 

Trouw aan haar leveranciers

Koonings The Wedding Palace heeft een gigantische collectie van maar liefst 4.500 jurken op voorraad. Staan ontwerpers nu voor haar deur in de rij om met haar samen te werken? Ramona lacht: “We hebben alle grote merken in onze collectie, met wie we al jaren samenwerken. Ik ben best wel trouw en vind dat ook het fijnste, want dan kun je gewoon goede afspraken maken en interessant zijn voor elkaar. Het is een redelijk stabiele wereld, een trouwjurk is een trouwjurk. Alhoewel er wel trends zijn natuurlijk. Nu zijn dat bijvoorbeeld de broekpakken, jurken met lage rug en veel glans en glitters. Ook wordt er tegenwoordig nog een tweede jurk voor ’s avonds uitgezocht.”

Een one-stop-shop-for-all shopbeleving voor een onvergetelijke trouwdag

Zorgen voor de mooiste dag van je leven in al zijn finesses, dat is waar Ramona en haar team elke dag enthousiast voor staan. Dat start online: in de social media en op de website kun je alvast een kijkje nemen, je globale wensen invullen en een afspraak maken. Daarna begint de beleving van je grote dag pas echt, met een bezoek aan het sensationele trouwpaleis. Je kijkt je ogen uit in de glamourachtige omgeving, vol bruidsjurken, trouwpakken, mode voor bruidsmeisjes, feestelijke kinderkleding, gala- en cocktailmode, schoenen, accessoires en goodies. Ook zijn er een beautysalon en een restaurant voor een heerlijke lunch, hapje of drankje. Je kunt er met je gezelschap zelfs een exclusief event van maken in een private room. En Koonings heeft trouwautoverhuur, met sinds kort een Rolls Royce. Ramona: “Voor elk feest in je leven, vanaf doopjurken tot aan feestkleding voor je gouden of diamanten bruiloft kun je bij ons terecht.”

Een echt familiebedrijf
Voor al die verschillende disciplines heeft Koonings een hecht team van 80 mensen. Ook moeder Ineke werkt er nog steeds, evenals Ramona’s bonusvader en haar zus: “Zo heb ik het graag, dat iedereen zich thuis voelt bij ons. Niet alleen de bruiden, ook onze medewerkers. Daarnaast moet je wel echt de drive hebben om te verkopen. We hebben een eigen inwerktraject, met coaches die je als nieuwe medewerker opleiden. Samen werken we zeven dagen per week aan dat ene doel: elke bruid de dag van haar leven bezorgen. Alles moet kloppen. Als je datzelfde enthousiasme en die passie hebt, dan pas je bij ons.”

Groot zijn door klein te blijven

Al heel lang werkt Koonings samen met Crowe Foederer (toen nog Contour), dat ook betrokken was bij de overname door Ramona en haar moeder en de aankoop en bouw van de nieuwe panden: “Met mijn contactpersoon Johan Kuipers werk ik al van jongs af aan samen, die staat altijd voor mij klaar. We zijn een heel stuk groter geworden, ik heb meer uit handen gegeven. Dat is soms lastig, daarvoor moet je de juiste mensen op de juiste plekken krijgen. En het moet ook gewoon eenvoudig blijven. Ik wil graag groot zijn, maar wel door klein te blijven en dicht bij de mensen. Geen ingewikkelde systemen, uiteindelijk draait het erom dat de klant hier binnenkomt en tevreden is. Daarvoor hoef je geen dikke boeken vol beleidsplannen te hebben.”

Is er iets wat Ramona niet kan? Ze lacht: “Er zitten 24 uur in een dag en die maak ik vrij vol. Inmiddels ben ik ook moeder van een zoontje van twee jaar. Die kan gelukkig fijn heel de dag hier bij mij zijn. Mijn werk is mijn alles, ik heb het mooiste vak dat er is.”

Vraag hier de Nuance gratis aan