Terug
Must Read 17-11-20

De 6 btw-valkuilen van online verkoop

De coronacrisis versnelt de groei van online handel. Wat zijn de zes btw-valkuilen van online verkoop?

Een serie blogs over de fiscale praktijk.

Wat zijn de btw-spelregels en valkuilen bij online-verkopen? En wat kunt u doen om ze onschadelijk te maken?

Door de coronacrisis is de online detailhandel – B2C e-commerce – in een versnelling geraakt. De wereldwijde lockdowns resulteren in een grote hoeveelheid online bestellingen. Veel ondernemers breiden het online aanbod uit of ontdekken nieuwe creatieve manieren om producten online te verkopen, ook internationaal. Hierbij wordt niet altijd meteen gedacht aan de btw-implicaties, hoewel juist ook op dat gebied belangrijke regels en ontwikkelingen van toepassing zijn. Het niet voldoen aan deze regels kan leiden tot flinke btw-naheffingen en boetes.

Volgens de huidige hoofdregel is een B2C-levering met btw belast daar waar het vervoer van het goed aanvangt. Bij nationale transacties zijn de btw-gevolgen eenvoudig en geldt het btw-tarief in het land van de ondernemer en zijn particuliere consument. De online detailhandel kenmerkt zich nu echter vooral ook door grensoverschrijdende handel.

Hoofdregel

Wanneer een ondernemer vanuit Nederland kleding verkoopt aan een Belgische particulier, vangt het vervoer aan in Nederland en moet de ondernemer zijn prijs in beginsel verhogen met 21 procent Nederlandse btw. Dit gaat weliswaar tegen het doel in van het btw-stelsel om btw te heffen daar waar het verbruik plaatsvindt, maar het is onuitvoerbaar om iedere ondernemer te laten registreren in de landen van zijn particuliere afnemers.

Let wel op dat diverse factoren de hoofdregel beïnvloeden en cruciaal zijn voor een juiste btw-behandeling.

Zes valkuilen van online verkoop

  1. Afstandsverkopen is uitzondering op de hoofdregel
  2. Bepaal op voorhand de rol van platforms
  3. Voor wiens rekening is het vervoer?
  4. Impact Brexit
  5. Nieuwe regels e-commerce vanaf 1 juli 2021
  6. Groeiende informatie-uitwisseling Europese belastingautoriteiten

Door Hugo Everaerd. Hij is tax partner Amsterdam en lid raad van bestuur van Crowe Foederer.

Bron: https://financieel-management.nl/artikelen/de-6-btw-valkuilen-van-online-verkoop/