Terug
Corporate Finance 21-01-25

Bedrijfswaarderingen vanuit een strategisch oogpunt

In de wereld van fusies en overnames speelt het waarderen van de onderneming een cruciale rol. Het is voor ondernemers die hun bedrijf willen verkopen, of juist een bedrijf willen aankopen, van essentieel belang om de waarde van het bedrijf goed te begrijpen. Een gedegen waardering helpt niet alleen om een prijsindicatie te geven, maar ook om de toekomstige groeimogelijkheden en mogelijke synergiën en risico’s in kaart te brengen.

Waarderen en M&A
Waarderen in het kader van M&A gaat meestal verder dan het ‘standalone’ waarderen van een bedrijf. Standalone veronderstelt dat de onderneming wordt voortgezet zonder rekening te houden met eventuele strategische premies die potentiële kopers al dan niet bereid zouden zijn te betalen. De toekomstige koper is juist geïnteresseerd in de potentiële synergiën die kunnen worden gerealiseerd na de fusie of overname. Daarom wordt er in dit kader dus gekeken naar synergievoordelen die een strategische koper op termijn zou kunnen realiseren.

De meest gebruikte waarderingsmethode is de discounted cashflow (“DCF”) methode. Hierbij worden de verwachte toekomstige kasstromen van de onderneming gedisconteerd tegen een bepaald risicoprofiel van de onderneming. In de context van een M&A waardering wordt vaak eerst de standalone waarde van een bedrijf bepaald, om vervolgens de synergiën in kaart te brengen. Deze synergiën dienen op de juiste wijze ingeschat en getoetst te worden, aangezien deze wel stand dienen te houden aan de onderhandeltafel.

Wat zijn synergiën?
Het begrip synergie betekent dat het samengaan van twee bedrijven meer waarde creëert dan wanneer de twee bedrijven afzonderlijk zouden opereren. Enkele voorbeelden van synergiën zijn:

  • Omzet synergiën: Een hogere omzet als gevolg van bijvoorbeeld een bredere product- en/of dienstenportefeuille, groter marktaandeel en/of nieuwe geografische markten.
  • Kosten synergiën: Lagere kosten als gevolg van bijvoorbeeld een betere onderhandelingspositie en/of kortingen op het inkopen van grote aantallen en overhead besparingen door onder andere efficiënter gebruik van marketing- en/of distributiekosten.
  • Financiële synergiën: Lagere financiële kosten door bijvoorbeeld gunstigere kredietvoorwaarden en een hogere schuldcapaciteit.

Multiples
Multiples zijn in de M&A-markt een gangbare manier om een prijsindicatie van een bedrijf te bepalen op basis van transacties van vergelijkbare bedrijven in de markt. Een multiple is een factor dat vermenigvuldigd wordt met een financiële maatstaaf. Doorgaans wordt hiervoor de EBITDA gebruikt, soms worden ook omzet of winst gebruikt. De hoogte van de multiple is sector- en bedrijfsspecifiek. Multiples zijn een goede sensitiviteitsanalyse om als prijsindicatie naast de bedrijfswaarde te houden en zo te bekijken of de waardering in lijn ligt met prijzen in de markt.

Belangrijk voor ondernemers
Door de aanwezigheid van mogelijke synergiën kan er een hogere waardering tot stand komen in een M&A-deal en is de koper mogelijk ook bereid om hier een premie voor te betalen. Dit hangt echter wel af van het soort koper. De strategische koper zal vaker bereid zijn om een hogere multiple te betalen dan de financiële koper. Een financiële koper zal vooral naar het bedrijf als standalone kijken en minder geïnteresseerd zijn in de synergiën omdat deze over het algemeen niet gerealiseerd zullen worden, de strategische koper daarentegen heeft wel degelijk baat bij synergievoordelen. Het is dan ook belangrijk om een goede adviseur in te schakelen voor een verkooptraject, deze kan helpen bij het onderhandelen van de best mogelijke prijs. Immers waarde ≠ prijs.

Om de beste deal te kunnen sluiten is het voor ondernemers dus van essentieel belang zowel de standalone waarde als de potentiële synergiën voor een strategische koper te begrijpen. De beste voorbereiding hierop is het inzicht verkrijgen in de waarde-drijvende en waarde-verminderende factoren van de onderneming.

Vragen, interesse of een afspraak maken?
Onze Register Valuators van ons Corporate Finance team hebben veel ervaring bij het waarderen van bedrijven in het kader van een M&A-traject. Speelt er bij u een mogelijk verkooptraject of is de verwachting dat dit binnenkort gaat spelen? Of wilt u op de hoogte worden gebracht van de waarde van bepaalde groeimogelijkheden en synergiën? Neem dan gerust contact met ons op.

Paulien Vissers
Manager Corporate Finance
p.vissers@crowefoederer.nl
LinkedIn