“Alles is digitaal en de lijnen zijn kort: dat scheelt een hoop zorgen en tijd”

In relatief korte tijd bouwde Adrian Zarzo (39) een klein horeca imperium op. Deze chef-kok is namelijk trotse eigenaar van drie vermaarde restaurants in Eindhoven, waarvan een met een Michelinster. Bij Crowe maakt hij onder meer gebruik van de HR Services: “Dat zorgt voor veel tijdwinst en efficiëntie en een stuk minder kopzorgen.”

Totaalbeleving

Het is vrijdag 4 juni en het bruist in sterrenrestaurant Zarzo aan de Bleekweg in Eindhoven. Het personeel zet de laatste puntjes op de i: morgen mogen ze eindelijk, na de lange coronastilte, weer voor het eerst gasten binnen ontvangen. “Heerlijk”, glundert Adrian. “Het weer wordt beter, iedereen is vrolijk, de wereld begint te leven. Als vlinders kruipen we uit onze cocon.”

En dat geldt ook een beetje voor Adrian zelf. “Natuurlijk hebben we tijdens corona niet stilgezeten. We hebben maaltijdboxen samengesteld en bij mensen thuis gekookt om ervoor te zorgen dat gasten konden blijven genieten van die echte restaurantsmaak. Maar we hebben bijvoorbeeld geen nieuwe seizoensgerechten gecreëerd. Je wist toch niet wanneer je weer open mocht. En juist die creativiteit is wat ons bijzonder maakt. Samen met de hoge kwaliteit, de mooie smaken, goede wijnen en de sfeer. Bij ons draait het om de totaalbeleving: dat maakt ons sterk en ik ben blij dat we dit nu weer kunnen bieden.”

Nieuw concept

Adrian opende in 2013 restaurant Zarzo, dat binnen drie jaar beloond werd met een Michelinster. Al snel opende hij, samen met compagnon Sunny Devens, nog twee restaurants in Eindhoven: Sun en Valenzia. “Een paar weken geleden hebben we besloten om Valenzia om te dopen tot Restaurant Barolo. Met een vernieuwend Italiaans horecaconcept. Had ik dit maar eerder bedacht, dan was de verbouwing nu klaar geweest en had ik de coronatijd beter kunnen benutten”, lacht hij.

Tegemoetkoming

Terwijl veel horecazaken in deze tijd kampen met een personeelstekort, maakt Adrian zich daar minder zorgen om. “We hebben ons team tijdens corona niet uitgedund. Sterker nog: we hebben net drie nieuwe mensen aangenomen: twee in de keuken en één in de bediening. Crowe heeft voor ons de NOW regeling aangevraagd, dus we kregen de afgelopen maanden een tegemoetkoming in de personeelskosten. Dat is natuurlijk niet volledig dekkend, maar hierdoor konden we al ons personeel houden en doorbetalen.”

Vier jaar geleden stapte Adrian over naar Crowe. “Voor het vorige accountantsbureau werden wij, met drie restaurants, te groot. Op advies van de Treeswijkhoeve kwamen we bij Crowe terecht. Zij doen de volledige salaris- en HR administratie, alle arbeidscontracten, begeleiding bij verzuim en pensioen, we maken gebruik van een digitale HR omgeving , noem het maar op. Precies de professionaliseringsslag die we als MKB’er nodig hadden.

Korte lijnen

In totaal heeft Adrian 38 man in dienst, onder wie Pim Weterings. “Ik help één dag in de week mee op kantoor en houd me dan bezig met alles behalve eten en drinken.” Daar hoort ook het personeelsbeleid bij. Bijna wekelijks heeft Pim contact met Ruben van de Velde, Senior HR Adviseur bij Crowe.

“Dat werkt fantastisch. De lijnen zijn kort en we kunnen heel snel schakelen. Stel: we hebben een sollicitant die de volgende dag al mee mag lopen in de bediening. Dan bel ik Ruben en binnen een uur is het afgetikt. Dan appt ie me: het contract staat in de mailbox. Dat is voor ons en voor de nieuwe medewerker heel fijn: hier wordt serieus snel geschakeld.”

Praktisch advies

Naast de praktische kant, zijn Adrian en Pim erg te spreken over het advies wat ze vanuit HR Services krijgen. “Ik leg heel veel zaken aan Ruben voor. We hebben situaties meegemaakt die juridisch wat lastiger zijn. Iemand die lang ziek is, bijvoorbeeld, en moeite heeft met re-integreren. Adrian en ik hebben allebei geen HR opleiding gevolgd, dus dan is het extra fijn dat iemand je praktische handvaten geeft. Ruben vertelt precies wat we moeten aanleveren en welke stappen we moeten nemen”, vertelt Pim.

“Dat geldt ook bij andere situaties. We hebben bijvoorbeeld werknemers met een uitkering in dienst. Hoe zit dat met eventuele subsidies? Wat komt daarbij kijken? Het is fijn dat je terug kunt vallen op een specialist die heel vlot reageert. En we krijgen regelmatig een update van wet- en regelgeving: erg handig.”

Alles digitaal

“Nog een groot voordeel van de samenwerking met Crowe, is dat alles nu digitaal is”, aldus Adrian. “Even inloggen en je vindt alle informatie terug: contracten, loonstrookjes, vakantiedagen, noem maar op. Ook het personeel zelf kan online zijn loonstrookje inzien. En salarissen overmaken, is nu zo gebeurd. Is het salaris afwijkend, bijvoorbeeld als iemand een extra dag vrij heeft gehad, dan past het systeem dat automatisch aan. Binnen een kwartier heb je even vijftien salarissen overgemaakt. Pff, als ik dan terugdenk aan vroeger, met al die loonstroken over de post. Verschrikkelijk”, zucht Adrian. “Dit scheelt echt een paar uur werk per week.”

Pim lachend: “Ik stuur Ruben zo een berichtje, denk ik. Even laten weten dat we hem flink hebben opgehemeld, haha. Maar even serieus: het is gewoon fijn om een partij als Crowe achter je te hebben die kwaliteit en service levert. Dat scheelt een hoop rompslomp en kopzorgen. Zij doen waar zij goed in zijn, zodat wij ons kunnen concentreren op onze kwaliteit: koken en mensen in de watten leggen.”

Wilt u weten wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!