Nuance Amsterdam Website Ger Eenens
10 april 2019

Nuance 13: Interview Ger Eenens

Ger Eenens staat met zijn ‘Ger Eenens Collection’ in de lijst van honderd belangrijkste levende Nederlandse kunstverzamelaars.

Daarnaast is Ger Eenens partner van het Zwitserse bedrijf Geobrugg, wereldwijd marktleider in het beschermen van mens en infrastructuur tegen natuurgevaar.

We praten met Ger Eenens in Museum Het Rembrandthuis in Amsterdam. Deze locatie heeft hij gekozen ter ere van 350 jaar Rembrandt. En het schilderij ‘Rebekka en Eliziër bij de put’ van pre-Rembrandtist Jan Tengnagel’ hangt er, één van de werken van de Ger Eenens Collection. Deze bestaat uit circa 300 kunstwerken die voor het merendeel zijn uitgeleend aan musea en tentoonstellingen. De collectie beslaat een verzamelperiode van 30.000 jaar en omvat onder meer sculpturen uit Azië, Oceanië, oude en hedendaagse schilderkunst, meubels, boeken en hedendaagse kunst. De objecten bevinden zich in toonaangevende musea zoals het Victoria & Albert Museum in Londen, National Galleries of Scotland in Edinburgh, Musee d’Orsay in Parijs, Museum Het Rembrandthuis, het Rijksmuseum, Boijmans van Beuningen, het Wereldmuseum in Rotterdam, het Bonnefantenmuseum in Maastricht, et cetera. Daarnaast werkt hij mee aan tentoonstellingen, publicaties en onderzoek over heel de wereld.

Chemie

Het klinkt misschien niet logisch: kunst kopen om het direct weer uit te lenen. Maar als je met Limburger Ger Eenens praat, is het ineens volstrekt vanzelfsprekend: “Ik leen geen kunst uit die in een museumdepot wordt opgeslagen. Het moet wel te zien zijn. En dáárom koop ik het: mensen moeten het kunnen zien in een museum. Dat vind ik belangrijk, en voor kinderen is het heel leerzaam. Kinderen moeten echt regelmatig naar een museum vind ik.” Op de vraag hoe hij is begonnen met het verzamelen van kunst, antwoordt hij retorisch: “Wat is kunst?” Hij vindt dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen, want wat de één mooi vindt, vindt de ander misschien lelijk. Het gaat om de chemie tussen aanschouwer en het object. Het doet iets met je of niet. Eigenlijk is hij in die wereld een vreemde eend in de bijt: hij heeft geen enkele kunstopleiding of iets wat daar op lijkt, alle kennis heeft hij zichzelf eigen gemaakt – gewoon uit pure interesse – en alles zelf bij elkaar verdiend. “Met de handjes”, zegt hij. Hij is op zijn vijftiende begonnen met werken en heeft inderdaad altijd fysiek werk gedaan, met de handjes dus.

U kunt hier het volledige interview met Ger Eenens online lezen. Veel leesplezier.

Ook een exemplaar van de Nuance #13 ontvangen? Mail naar nuance@crowefoederer.nl.