Blog Stressvrij Werken Banner Website
07 januari 2020

5 tips voor een stressvrij 2020

Is een van jouw goede voornemens minder stress ervaren op het werk? Lees dan snel verder!

  • Tip 1: Open niet direct iedere nieuwe e-mail

Het zijn niet alleen mannen die niet kunnen multitasken, maar ook de vrouwen. Ons brein is namelijk niet gemaakt om meerdere taken of handelingen tegelijkertijd uit te voeren. Dus wanneer je de volgende keer een nieuwe e-mail ontvangt, open deze dan niet meteen. Maak eerst af waar je op dat moment mee bezig bent. Als het echt dringend is, bellen ze je wel.

*Je kunt er ook voor kiezen om de pop-up voor nieuwe e-mails uit te schakelen.

  • Tip 2: Sluit ongebruikte vensters

Denk jij regelmatig: ‘’Waar was ik ook alweer mee bezig?’’ Dan wordt het hoog tijd dat je alle ongebruikte vensters sluit. Al die vensters zorgen voor onrust en leiden je af van waar je op dat moment mee bezig hoort te zijn.

  • Tip 3: Ontspan!

Irritatie, stress en boosheid horen er natuurlijk bij. Maar de truc is om er niet teveel in op te gaan. Het beste kun je het gevoel er even laten zijn door er ruimte voor te maken. Je zult merken dat het gevoel dan vaak weg ebt. Ontspan even door bijvoorbeeld te gaan wandelen, mediteren, iets gezonds te eten of door even te genieten van je favoriete muziek. Als je stug blijft doorgaan dan nemen negatieve emoties en gedachtes vaak de overhand.

‘’Het beste moment om te ontspannen is wanneer je er het minste tijd voor hebt’’ Sydney J. Harris.

  • Tip 4: De einzelgänger

Hoe leuk je collega’s ook zijn, zij zijn een van de meest storende factoren tijdens je werk. Ga maar even na. Wat zijn je meest productieve uren? Wanneer je als eerste op kantoor bent of wanneer je omringd bent door bellende en luidruchtige collega’s? Sluit jezelf af en toe af en beperk de prikkels. Hierdoor kun je je beter focussen op één ding.

*Misschien ook een goed idee om af en toe je telefoon uit te zetten!?

  • Tip 5: Wie schrijft die blijft

Stress wordt veelal veroorzaakt door onze gedachtes. We overladen ons brein met informatie en verwachten dat we alles kunnen onthouden. Door to-do’s en onze gedachtes op te schrijven, schrijf je ze letterlijk van je af. Je brein krijgt rust en kan zich focussen op het werk.

*Is je to-do lijst groot en weet je niet waar je moet beginnen? Maak dan een volgorde op prioriteit en bijbehorende deadlines.

Bronnen: