Ddw Ricky Van Broekhoven
21 oktober 2019

Foederer Talent Award; Ricky van Broekhoven

'Ik heb ook een enorme CNC bewerkingen fetisj. ‘Dus als ik niet naar mensen kijk die iets aan het fabrieken zijn kijk ik graag naar fabrieken die iets aan het fabriceren zijn'

Ik ben Ricky van Broekhoven, 35 jaar oud, geluidsontwerper en geboren en getogen in Eindhoven. Vroeger gestudeerd aan het Sint Joost Sandberg Instituut en gewoond in Breda en Amsterdam.

Vertel iets leuks over jezelf

Ik kan urenlang YouTube filmpjes kijken van mensen die iets aan het fabriceren zijn. Ik ben altijd op zoek naar allerhande slimmigheidjes en handigheidjes. Ik heb ook een enorme CNC bewerkingen fetisj. Dus als ik niet naar mensen kijk die iets aan het fabrieken zijn kijk ik graag naar fabrieken die iets aan het fabriceren zijn.

Wat doe je in het dagelijks leven?

In het dagelijks leven ben ik bezig met mijn passies. Dit is het bedenken en prototypen van haptische belevingen, het maken van elektronische muziek en het stoeien met allerlei soorten machines, mechanica en elektronica. Als het even kan ben ik in de bergen, de Himalaya of de Zwitserse Alpen.



Wat weten veel mensen niet over jou?

Dat ik een zoontje heb van nu bijna een jaar die ik lastig val met mijn passies.

Hoe ben je in aanraking gekomen met de Foederer Talent Award?

De winnaar van de Foederer Talent Award 2017, Jonas Vorwerk is een goede bekende van mij.

Wat is de reden dat je mee hebt gedaan aan de Foederer Talent Award?

De wedstrijd van Stichitng Foederer Talentenfonds sprak me aan omdat je ruimte krijgt een voorstel in te dienen met volledige artistieke vrijheid. Door de samenwerking met GLOW Eindhoven was ik ervan overtuigd dat ik een relevante pitch kon doen.

Het project: Wat is het precies, hoe is het tot stand gekomen, wat is het verhaal erachter en hoe ben je op het idee gekomen?

Uit een recente samenwerking met TU/e ontwikkelde ik samen met een team studenten het eerste prototype dat uiteindelijk is ge-engineerd in het geavanceerde machinepark van het Equipment & Prototyping Centre op het TU/e terrein. Het is gebaseerd op het fenomeen van staande golven, waarbij het uitgangspunt het natuurkundig experiment was waarbij staande golven aantoonbaar worden gemaakt door een snaar of draad snel te laten roteren. De vorm dynamieken die ontstaan en het geluid wat klinkt als een super snel springtouw dat wordt voortgebracht is enorm spannend. Deze effecten hebben we benut en gecombineerd met speciale supersnel flitsende verlichting. Onze ogen nemen frequenties waar tot ongeveer 50Hz. Doordat de verlichting veel sneller flitst lijkt de aangelichte draad zich te vermenigvuldigen. Omdat we super precies het licht en de kleur kunnen controleren kunnen we een verhaal vertellen. Dit project was heel mooi uit te lijnen met het plan dat ik pitchte voor de Steentjeskerk tijdens GLOW.

Wat betekent GLOW Eindhoven voor jou?

Als Eindhovenaar is het een enorme eer op dit event mijn werk te presenteren. Ik vind GLOW toonaangevend en is het laagdrempelig voor iedereen. Dit past ook bij mijn werk. Ik hoop dat ik iets neer kan zetten dat iets triggert bij de bezoeker zonder dat ze kennis hebben van elektronica, wetenschap of kunst. Ook probeer ik een ‘truc’ te overstijgen door de installaties te gebruiken om een verhaal of choreografie mee te maken waardoor de engagement duurzamer is.

Welk project van de andere deelnemers is jou het meest bijgebleven en waarom?

De voorstellen spraken me allemaal op verschillende niveaus aan, maar het concept dat uitblonk (met als uitzondering natuurlijk de concepten van de winnaars Valerie en Nando) was dat van Toon en Noralie, Loving Colors. Dit was een mooi gelaagd voorstel geïnspireerd op de gebedswielen uit het Tibetaans Boeddhisme. Het was fantastisch verbeeld en strak gepitcht door Toon. Ik zou dit graag in levende lijve zien.

Wat hoop je nog ooit te bereiken in je carrière?

Vroeger wilde ik met muziek mensen bereiken als DJ en producer maar dit is geëvolueerd naar ruimtelijke installaties en belevingen. Zoals iedere maker van belevingen hoop ik op wereldwijde toonaangevende events te staan. Ik hoop grootschaligere installaties te maken waarbij er samenwerkingen mogelijk worden gemaakt met internationale experts op het gebied van mechatronica en muziek. Door krachten te bundelen kunnen wonderlijke projecten ontstaan.

Wie inspireert jou en waarom?

Kunstenaars Olafur Eliasson, James Turrell, Tomas Saraceno. Zij zien de wereld op een unieke manier en maken je daar deelgenoot van.

Wat zou je andere willen aanraden die overwegen mee te doen aan de Foederer Talent Award?

Blijf dicht bij je eigen verhaal, spreek vanuit je fascinatie en passie.

GLOW 2019 komt eraan, waar kijk je het meest naar uit?

De mogelijkheid om een nieuwe iteratie van Mitosis te kunnen ontwikkelen en tonen aan publiek. De energie in de avond, in de stad en het ontmoeten van andere kunstenaars.

Wat wil je verder nog kwijt?

Aan de bak! Heb er zin in, komt allen!

Ga voor meer informatie naar: https://www.gloweindhoven.nl/n...