Nuance Tessie Hartjes Website
09 januari 2019

Nuance 12: Interview Tessie Hartjes - Lightyear

Wat begon als een wekelijkse brainstorm aan de keukentafel van voormalig TU/e-studenten Lex Hoefsloot en Koen van Ham, is nu een van de bekendste start-ups van het land, misschien zelfs ter wereld.

Lightyear, gehuisvest op de Automotive Campus in Helmond, heeft zich ten doel gesteld een betaalbare, degelijke gezinsauto op zonne-energie op de markt te brengen. Onmogelijk? De 28-jarige Tessie Hartjes denkt van niet. Idealistisch? Ja, daarom stapte ze anderhalf jaar geleden in als Chief Marketing & Sales. Met nog een jaar op de teller van haar studie Master Elektrotechniek aan de TU Eindhoven en tegen alle adviezen in, besloot ze: „What the hell, ik ga dit nu doen. Afstuderen kan altijd nog.” Haar stage in Amsterdam cancelde ze op de dag dat deze zou beginnen. „Ik wilde zo vroeg mogelijk meedoen met Lightyear. Een vriendin van mij was gevraagd om er te komen werken. Door haar verhalen raakte ik enthousiast. Lex kende ik al van de TU. Daar zaten we samen in het studententeam van de Blue Jay drone en in de Lustrumcommissie. Dus de link was zo gelegd.”

Wat Hartjes vooral aanspreekt, is het langetermijndoel van het bedrijf. Dat is om mensen in ontwikkelingslanden elektrisch te kunnen laten rijden. „Technologie is een middel om de wereld beter te maken. Tijdens mijn bachelor Innovatiewetenschap heb ik de rol van technologie in die landen bestudeerd. Ik ben ervan overtuigd dat door mensen te helpen met mobiliteit ze meer kansen krijgen. Bijvoorbeeld om met een elektrische deelauto verder weg te kunnen werken of naar school te gaan.” Voor het zover is, zijn er nog heel wat hobbels te nemen op de weg die de zonne-energiepioniers volgen.

Publieksprijs

Maar sinds de start in 2013 met Stella, de eerste gezinswagen op zonne-energie, heeft het team al bewezen zich daar niet door te laten weerhouden. Stella, en later Stella Lux, waren de geesteskinderen van het Solar Team van de TU. Beide auto’s wonnen de World Solar Challenge. Voor de eerstgeborene sleepten ze zelfs een TechCrunch Crunchie in de wacht, een publieksprijs voor beste technologische prestatie. De makers van Stella verwachtten dat de autobranche het rijden op zonne-energie wel zou oppikken. Dit gebeurde echter niet. Dus toen steeds vaker de vraag kwam: ‘Waar kan ik die auto bestellen?’ besloten ze zelf de stap te wagen. Na acht maanden werken aan het businessplan, richtten Lex Hoefsloot, Arjo van der Ham, Martijn Lammers, Qurein Biewenga en Koen van Ham Lightyear op.

U kunt hier het volledige interview met Tessie Hartjes van Lightyear online lezen. Veel leesplezier.

Ook een exemplaar van de Nuance #12 ontvangen? Mail naar nuance@crowefoederer.nl.