Nuance Bjorn Van Odijk Website
21 januari 2019

Nuance 12: Interview Björn van Odijk - Würth Finance

Würth Finance, deels gezeteld in Den Bosch en deels in het Zwitserse Rorschach, bestaat dit jaar veertig jaar. Als onderdeel van de Würth Group, wereldmarktleider op het gebied van bevestigingsmaterialen, heeft het zijn bestaansrecht meer dan bevestigd.

Björn van Odijk, een van de twee general managers van Würth Finance, rest nu de taak om het bedrijf goed geoutilleerd de digitale toekomst in te loodsen.

Van Odijk heeft er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken. En dat vertrouwen is gebaseerd op een aantal pijlers. Die betreffen niet alleen interne aangelegenheden, maar ook de relatie met klanten en leveranciers. Zodoende speelt Crowe Foederer hier ook een rol in, maar daarover later meer. Eerst een nadere kennismaking met Würth Finance en het Duitse moederconcern. Van 2 naar 75.000 Adolf Würth startte in 1945 zijn schroevengroothandel in Duitsland met twee werknemers in dienst. Lang heeft hij helaas niet aan de opbouw van zijn bedrijf kunnen werken, want hij stierf op relatief jonge leeftijd. Zijn zoon Reinhold Würth nam met 19 jaar de familiezaak over en is vandaag de dag nog zeer betrokken bij de organisatie. Zijn dochter Bettina Würth is als voorzitter van de adviesraad actief. Samen waken ze over de bedrijfsstrategie en -cultuur. Van Odijk: „Ondanks dat er vierhonderd bedrijven verspreid over tachtig landen onder de paraplu van de Würth Group vallen, heerst er toch een familiale bedrijfscultuur. Dat heeft te maken met het sterke gevoel dat we allemaal hetzelfde doel najagen. We willen met z’n allen onze klanten tevredenstellen en hebben er plezier in als dat lukt. Het gemeenschappelijk succes bindt ons, ook al zijn de culturen in al die landen heel verschillend.”

Inmiddels werken er wereldwijd 75.000 mensen bij Würth. Kennelijk lukt het om al die neuzen dezelfde kant op te krijgen, want de omzet stijgt steevast ieder jaar. Het geheim dat hierachter zit? Volgens van Odijk: „Onze organisatie bezit een krachtige ondernemersgeest. We staan dichtbij de klant en dat kun je bijna letterlijk nemen, want ruim veertig procent van het personeel bestaat uit buitendienstmedewerkers. Door goed te luisteren naar onze klanten, door vragen te stellen en mee te denken, kunnen we uitstekend inspelen op de markt. Daarbij zijn duurzame relaties van belang. Wij lopen niet meteen weg als er een issue is. Andersom verwachten wij dat ook van onze klanten. Wederzijds vertrouwen is een sleutelfactor in de samenwerking.”

U kunt hier het volledige interview met Björn Odijk van Würth Finance online lezen. Veel leesplezier.

Ook een exemplaar van de Nuance #12 ontvangen? Mail naar nuance@crowefoederer.nl.