Banner Website Nando Dolleman
08 oktober 2019

Foederer Talent Award; interview met Nando Dolleman

Nando Dolleman is 1 van de 3 winnaars van de Foederer Talent Award 2019. Met zijn project Transience laat hij de bezoekers van GLOW zien hoe mooi gebroken licht kan zijn.

Vertel iets leuks over jezelf

Iets leuks? Even nadenken! Ik begin steeds meer dingen te doen, waar ik vroeger tegen rebelleerde. De “out of my comfort zone” lijkt wel verdwenen te zijn. Ik ben nu zelfs docent technisch-tekenen. Dit is iets wat ik vroeger verafschuwde. Net zoals leraren en het CAD-programma. Ik ben afgestudeerd met het maken van een nieuwe stoel, iets wat bijna onmogelijk is. Uitgevoerd in slap textiel. Het lijkt wel of de dingen die de meeste weerstand oproepen bij mij, het alsnog van mij winnen. Als ik zo blijf doorgaan dan zie je mij nog trouwen, haha! Nee nee echt niet, van mijn bindingsangst blijf je af.

Wat doe je in het dagelijks leven?

Ik rommel wat aan in mijn atelier in Eindhoven. Ik hou me bezig met schilderen, houtdraaien, tig lassen, 3d printen en momenteel werk ik aan robotica. De studio is ‘’where the magic happens’. Naast mijn studiowerk geef ik 3 dagen per week les in Amsterdam op het Hout & Meubel College in de vertakking Creatief Vakman. Toen ik hier als student rondliep was deze studierichting er nog niet. Maar ik zocht maar al te graag de grenzen op binnen de regels van de meubelmakerij.

Wat weten veel mensen niet over jou?

Vroeger, als kleine ukkie, was ik al bezig met lichtinstallaties. Als kind ging ik naar de elektronica winkel Radio Piet in Arnhem. Daar had je allerlei verschillende schakelaars en lampjes, zoveel als je maar kon bedenken. Voor mij voelde het alsof ik in een spaceship stapte. Met fietslampjes en 5 volt batterijen klungelde ik met plussen en minnen. Nu klungel ik nog steeds, maar dan professioneel.

Hoe ben je in aanraking gekomen met de Foederer Talent Award?

Ik wilde al langer heel graag in contact komen met de organisatie van GLOW. Via het internet kwam ik erachter dat Crowe Foederer een initiatief heeft voor jong talent.

Wat is de reden dat je mee hebt gedaan aan de Foederer Talent Award?

Mijn lichtinstallatie die ik heb gemaakt voor mijn afstudeerproject sluit perfect aan op het thema van GLOW; verwondering. Maar hoe kom je in hemelsnaam terecht op de route? Nou, via het Foederer Talentenfonds dus. Ik had mijn project ingestuurd en na lang wachten kwam er een bericht dat ik één van de genomineerden was.

Het project: Wat is het precies, hoe is het tot stand gekomen, wat is het verhaal erachter en hoe ben je op het idee gekomen?

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? Ik hou wel van complexe materie. Ik krijg bijvoorbeeld inspiratie van die oude mannetjes die met hun pensioen doorslaan in het maken van knikker achtbanen. Zij zetten al hun technische kennis in om een grote speelmachine te maken. Ik wilde mezelf ook uitdagen met het project. Nachtenlang was ik bezig met het tekenen en 3d printen van de tandwielen. Na negatief advies ben ik toch koppig doorgegaan om er uiteindelijk achter te komen dat het toch te moeilijk was wat ik in gedachte had. Daarom ben ik met een simpelere variant afgestudeerd. Het hele project is gestart vanuit de fascinatie voor de breking van licht. Hierin heb ik voornamelijk gekeken naar de fenomenen van de regenboog. Wanneer ik een regenboog zie dan moet ik direct mijn camera tevoorschijn halen. Het fascineert me. Ik wilde een stukje van de regenboog koppelen aan de vrolijkheid van mijn ontwerp. Het liefste met een aan-uit knop zodat we instant happiness kunnen aanzetten.

Ik heb veel onderzoek gedaan naar verschillende prisma’s die dezelfde eigenschappen hebben als minuscule druppels regen. Het licht breekt bij het binnengaan van de druppel, wordt aan de achterkant weerkaats om vervolgens nogmaals te breken bij het uitgaan aan de voorzijde. Ik maak gebruik van prisma’s met diachronische filters die wit licht opsplitst in RGB (Red Green Blue). Het hele proces van ontwerpen was gefocust op verwondering. Het effect daar draaide het letterlijk en figuurlijk om. De prisma’s zijn mijn sterren en het enige wat ik heb gemaakt is een podium om de kleuren van het spectrum blootleggen.

De ingrediënten bestonden al, het was puur een kwestie om het allemaal samen te brengen. Het canvas fungeert als bord. Normaal wordt een canvas gebruikt om kleur te absorberen. In dit geval reflecteert hij het licht. Het effect verandert constant, wat je ziet is al niet meer. Het is ongrijpbaar, net zoals tijd. Vandaar ook de titel Transience.

Wat betekent GLOW Eindhoven voor jou?

Een week waar het vaak nét wat te koud is. Ik ben inmiddels een import Brabander en vind het gaaf dat het centrum een week lang fungeert als podium voor lichtkunstenaars. Wat mij betreft zou er wel wat meer gevarieerd mogen worden met lichttechnieken. Elk jaar dezelfde gebouwen videomappen begint een beetje saai te worden.

Welk project van de andere deelnemers is jou het meest bijgebleven en waarom?

Die van Ricky van Broekhoven. Hij imponeerde mij en de rest van de zaal. Vooraf kregen we een email met het verzoek geen demonstraties te doen. Toen ik Ricky het wel zag doen besloot ik het zelf ook te doen. Wat in dit geval goed uitpakte

Wat hoop je nog ooit te bereiken in je carrière?

Sleutels hebben van een grote oude loods waar ik dan met een eigen team van gelijkgestemde hetzelfde mag doen als wat ik nu alleen doe. Zoveel mogelijk in eigen beheer want daardoor behoud je anatomie.

Wie inspireert jou en waarom?

Theo Jansen. Hij is de man achter Strandbeest. Wat ik zo sterk vind aan Theo is dat hij in staat is om technologie in te zetten om zijn fantasieën te verwezenlijken.

Wat zou je andere willen aanraden die overwegen mee te doen aan de Foederer Talent Award?

Ik denk dat je heel dicht bij jezelf moet blijven bij zo’n artistiek project. Je krijgt enorm veel vrijheid. Ik vind dat geweldig alleen niet iedereen draait daar lekker op. Ook denk ik dat het belangrijk is dat je niet alleen maar een artist-impression presenteert, maar ook voor bewijslast zorgt dat je het daadwerkelijk kan realiseren. Ik heb een test opstelling gemaakt in mijn atelier en een live demonstratie gegeven tijdens de pitch.

GLOW 2019 komt eraan, waar kijk je het meest naar uit?

Dat mijn werk mooi uitgelijnd hangt en ik de stekker aansluit van de installatie en hij vlekkeloos draait zoals ik heb bedacht. Om vervolgens met een pilsje in mijn hand ervan mag genieten. Ik ben pas ontspannen als hij werkt. Tot die tijd blijft het spannend.

Wat wil je verder nog kwijt?

Ik wil de jury enorm bedanken dat ze in plaats van 1 winnaar er gewoon 3 hebben gekozen. Daardoor mag ik er dit jaar staan. Ik grapte nog voordat ze de uitslag bekend maakte “zou leuk zijn als ze zouden zeggen, we konden niet kiezen daarom hebben we 2 winnaars” nou mijn wens kwam uit, 3 mensen die mee mogen doen. Voor mij het debuut in de wereld van lichtkunstenaars. Ik hoop dat ik er nog een tijdje actief in mag blijven.